mijn dochter is nu bijna 5 weken oud..ik ben afgelopen week begonnen met afkolven.ik vind het moeilijk om een ritme te vinden want nina wil savonds soms na een uur alweer drinken (borst)en als ik wil kolven komt er soms uit beide borsten maar 40 cc. toevallig was het vanavond iets meer.. ze zeggen dat je tussen 2 voedingen door moet kolven maar ik kan me moeilijk aan die tijd houden en ik heb nooit in 1 keer kolven genoeg melk..houdt in dat ik dus de hele dag alleen maar bezig ben met borstvoeding geven en afkolven.. wat is nou handig heeft iemand tips ps..ik kolf om een voorraadje aan te maken in de vriezer.
Dat is een bekend probleem. Ik zit met hetzelfde. Ik heb het advies gekregen om 1 uur na de voeding te kolven maar dat werkt niet want mijn dochter komt de ene keer om de 2 uur en dan weer om de 4 uur. Mijn borsten hebben dus niet altijd de tijd om weer 'vol' te lopen. Ik kolf nu iedere ochtend de gegeven borst leeg en probeer dit gedurende de dag zo vaak als de tijd het toelaat te doen ('s morgens heb je de meeste melk). Op deze manier spaar je steeds kleine beetjes maar heb altijd genoeg voor mijn kindje. Als mijn dochter 's nachts weinig heeft gedronken en ik volle borsten heb dan kolf ik ze beiden 'leeg'. Je kan de beetjes opsparen in de koelkast en het eindresultaat 's avonds invriezen. Let er wel op dat je moedermelk alleen kan mengen als het dezelfde temperatuur is. Kolven is by the way echt iets wat je moet leren. Ik ben sinds twee weken aan het kolven en ik kolf steeds meer per keer. Ik dacht dat ik meteen flessen vol zou kolven maar helaas.... Succes! liefs Lara
Ik heb de eerste keer (om 1 voeding te krijgen) het zo gedaan: Na elke voeding beide borsten leegkolven. Dan heb je niet zo veel, maar... als je die beetjes van de hele dag bij elkaar gooit (wel op dezelfde temperatuur, dus eerst koud laten worden in de koelkast) Kom je wel aardig in de buurt van een voeding. Vervolgens heeft mijn man die voeding (volgende dag ofzo) en ik dus die voeding gekolft... en had ik weer meer dan die ene voeding (1,5 voeding) Die hebben we ook weer gegeven en weer gekolft enz enz.. Misschien heb je hier wat aan? (ik kolfde dan s ochtends nog 50 na een voeding, maar s avonds iets van 5cc) En ja, hoe vaker je gaat kolven, hoe makkelijker het gaat en hoe meer je krijgt.
ik ben heel snel een borst per keer gaan geven, dan gaf ik eerste voeding een borst, andere kolven, binnen twee weken kolfde ik dan 140-160 uit die ene borst. En kolven moet je idd leren, het zal steeds beter gaan
Sowieso zou ik vooral 's ochtends extra kolfen. 's Avonds schiet het echt niet op. Ik zou het tussen de twee ochtendvoedingen door doen. Verder moet je leren kolfen he. Je borsten moeten eraan wennen. Het wordt vanzelf wel meer, let maar op.
Je kindje is nog erg klein en je zult zien dat je over een tijdje er een ritme in gaat krijgen. Ik zou nu gewoon na elke voeding leeg kolven en dat eind van de dag invriezen. Dat deed ik ook en als ik echt geen tijd had om te kolven dan ging er die dag soms maar 30cc de vriezer in, maar alle beetjes helpen toch? En als je dan eenmaal een ritme hebt dan kun je een vast kolf moment inlassen. Als je het steeds op het zelfde tijdstip doet dan zul je zien dat je na een paar dagen vanzelf dan meer gaat kolven op dat tijdstip. Ik heb nu sinds een paar weken 2 vaste kolf momenten. 's Morgens na de 1e voeding (ik geef dan 1 borst) ga ik de andere leeg kolven. En 's avonds om 21u. Ze gaat zo tussen 19 en 20u naar bed. Als ik binnen 2 of 3 dagen moet werken blijft het in de koelkast, anders gaat het de vriezer in. Tis volgens mij een heel verhaal, hoop dat je er wat mee kan. Succes
Je kindje is nu zo klein, het heeft nog gewoon veel voedingen nodig en dan is het idd lastig tussendoor te kolven. Ik ben op een gegeven moment begonnen om te kolven voor ik naar bed ging, standaard elke avond en toen er wat meer tijd begon tussen te zitten ging dat heel goed. Dan voedde ik rond 19u, rond 22u kolven en rond 0.00 kwam hij dan voor een nachtvoeding.. als je dat maar streng volhoudt dan krijgen je borsten vanzelf een seintje dat er om 22u ook melk wordt afgenomen en zal je dat ook merken aan de productie... ik haalde er op den duur 150 ml uit. Niet gek voor savonds. sochtends had ik met een dochter van toen nog geen 2 er gewoon geen tijd voor maar anders is dat ook een goede optie.
Waarom wil je nu al een voorraad aan gaan leggen? Ik heb toen ook zo m'n best gedaan, maar achteraf gezien was het hier niet nodig. Met 3 maanden sliep Eva door en kolfde ik zo'n 4 a 5 uur na de laatste voeding. Eigenlijk altijd wel 150ml zonder problemen. Nu kolf ik lekker niet meer extra, heb ruim 7 liter in de vriezer (behalve als Eva laat wakker is en maar 1 voeding krijgt voordat ik ga werken, dan kolf ik de andere borst af, omdat ik anders bang ben dat die gaat lekken).