BV zonder bv-kussen...hoe??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Blij ei, 2 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Hoi,

Ik heb bv geleerd met een voedingskussen, maar ja ik kan moelijk dat kussen overal meeslepen...
    Vind het raar om te vragen maar ik weet niet hoe ik zonder kussen Boaz moet vasthouden.
    Heb t een keer geprobeerd en dat was een behoorlijk geklungel, hebben jullie tips/uitleg?

Bedankt,

2. Angelina

Angelina Niet meer actief

Gewoon zijn hoofdje in de holte van je arm? Eventueel je am ondersteunen met een leuning?

Ik heb nog nooit MET voedingskussen gevoedt, dus ik weet niet zo goed wat het verschil qua aanleghouding is.

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik voed ook altijd zonder kussen.
    Thuis meestal liggend (allebei op ons zij), maar dat gaat ergens anders natuurlijk wat moeilijk, dus dan gebruiken we de madonnahouding. Milan ligt dan met z'n hoofde bij m'n elleboog zeg maar en met m'n onderarm ondersteunde ik 'm (toen 'ie nog klein was, nu zit/ligt 'ie gewoon op m'n benen). M'n hand hield ik dan meestal tussen z'n benen. Snap je 't een beetje, volgens mij is 't een beetje een vage uitleg geworden ;)

4. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Dank jullie, grappig dat jullie helemaal geen kussen hebben gebruikt. Bij een kussen hou je je beeb helemaal niet vast namelijk, vandaar mn vraag. Ik ga gewoon steeds een beetje oefenen en anders iemand erbij vragen, echt suf vind ik het.

5. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Zo Linda, jij geeft lang bv, knap hoor!

6. Angelina

Angelina Niet meer actief

Blij ei, is een voedingskussen zo makkelijk dan? Dus dan hoef je de kleine niet te ondersteunen? Wel handig misschien voor de eerste weken.Ik ga er ook 1 overwegen voor deze uk denk ik.....

Linda86, ik snap het wel, maar ik weet niet of men het snapt als je niet op die wijze voedt :D.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Ik voed ook altijd zonder kussen. Ik zit meestal gewoon op een stoel of bank met 1 been over de andere. Mijn been aan de kant waarvan ik voed boven. Ik leg haar hoofdje in mijn elleboog en voor de rest steunt ze op mijn schoot.

8. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Ik voed altijd met kussen of liggend. Vind het kussen ook wel heel erg makkelijk en zou ook niet goed weten hoe te doen zonder kussen. Meestal als ik ergens anders ben dan plan ik het zo dat ik niet hoef te voeden of ze krijgt gekolfde melk. Vind het zelf ook niet prettig om ergens anders zelf te voeden.

9. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik kan juist niet voeden mét kussen. Ik weet niet hoe ik het dan hebben moet. Lukte voor geen meter. Ik doe het ne als de anderen, en zit vaak met mn benen gekruist op de bank. Zolang er geen leuningen zijn lukt het overal.

10. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Ik voed ook vaak zoals de meiden hier zonder kussen, maar prop dan soms nog wel een klein kussentje van de bank dubbel tussen mijn schoot en de kleine, dan ligt hij iets meer op tepelhoogte en wat horizontaler. En zo heb ik wat minder last van mijn rug omdat ik niet voorover hoef te bukken. Maar zonder gaat ook prima inderdaad.

Even oefenen, dan wordt je vanzelf handiger in verschillende houdingen!

Ik zou trouwens het voedingskussen met bolletjesvulling niemand aanraden. De vulling 'loopt weg', waardoor hij vaak niet hoog genoeg is. Ik voed thuis ook meestal zonder kussen nu.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voedingskussens zijn doorgaans rotdingen. Ze leveren meer problemen op dan dat ze oplossen.

Bij tepelklachten is eigenlijk de eerste vraag die je een moeder moet stellen: gebruik je soms een voedingskussen?

Moeders en kinderen zijn van nature al zo geschapen dat ze zonder hulpmiddelen kunnen borstvoeden. Een voedingskussen belemmert de natuurlijke houding en belemmert ook nog eens het heel dichte lichamelijke contact.

Ik zou dat ding lekker op Marktplaats zetten. Voor zwangere vrouwen zijn die dingen namelijk wel lekker, om met een dikke buik toch op de zij te kunnen liggen.

En dan nu het afleren van dat rotding:

ga op een goede stoel zitten, met goede steun voor je voeten en rug, neem je kindje op de arm, haar buik tegen jouw buik, vooral niet op de rug laten liggen, dat geeft alleen maar tepelpijn, neusje ter hoogte van je tepel. Aai het neusje van je kind tegen de tepel tot je kind toehapt.

En onthoudt: NOOIT je borst naar je kind brengen, ALTIJD je kind naar je borst brengen.

En dit alles had je op dag 1 al van je kraamverzorgster moeten leren!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Niet doen!
    Voedingskussen zijn een van de belangrijke veroorzakers van tepelpijn en kloven!

13. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    ik voed ook zonder voedingskussen, (geen idee hoe dat zou moeten...;)) maar heb nog wel een tip, eventueel je been ergens op getrokken op laten rusten, bijvoorbeeld een stoel voor je, zodat je elleboog op je been kan rusten, zeker als de kleine wat zwaarder wordt, erg prettig!!!

14. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Het is heel makkelijk, je zit op een stoel met het kussen op je schoot en daar ligt je uk op. Zelf heb je dan 2 handen vrij (of 1 als je je borst ondersteunt). Erg relaxed...

15. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Ik had nog niet de tekst van Dirksmama gelezen....oepss. Dat klinkt wel serieus. Ik heb inderdaad met kussen geleerd van mn kraamhulp...;)
    Maar Dirksmama je geeft goede tips want toen ik ging oefenen lag Boaz idd wel meer op zn rug en dan snap je echt niet hoe je t voor elkaar kunt krijgen. Morgen ga ik oefenen met jouw tips.

16. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Ik ben begonnen met een bv kussen maar vond het al snel onhandig (zo groot en inderdaad, je moet t altijd meeslepen). Ik wist van de drie standaard bv posities ('normaal' = buik kindje tegen jouw buik, 'rugby' = kindje onder de arm en liggend = ook buik tegen buik) en ik heb er nog een heleboel bijverzonnen alnaargelang de houding waarin ik zat. Zolang je kindje maar redelijk recht ligt en makkelijk bij jouw tepels kan, kan er volgens mij een heleboel. Soms neem ik er nog een gewoon kussen bij om m'n elleboog te ondersteunen. De eerste weken is het altijd even zoeken, maar nu (na 6 maand bv) hebben baby en ik nergens moeite meer mee (zelfs niet met tegen de zwaartekracht in drinken = ik op m'n rug liggend en baby in de lengte boven op mij). Succes!

17. wendyp

wendyp Niet meer actief

Haha, zelfs dit hebben we gemeen.

Alleen vond ik in het begin het wel lekker om met een kussen te voeden.

Tegenwoordig doen we het in alle soorten standjes! Haha.

18. wendyp

wendyp Niet meer actief

Sasha lag trouwens ook altijd wel iets op dr ruggetje. Zou dit uitmaken aan het formaat borst?

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb heel dat voedingskussen nooit begrepen; het was te dik, het floepte weg, wat moest je ermee? Heb er een week mee zitten hanessen totdat kraamhulp nr. 3 het ding weggooide en het aanleggen ineens WEL lukte. Toeval of niet?

20. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Wij hadden deze week informatieavond in het ZH en daar zei de vroedvrouw (ook LK trouwens!) dat de vrouwen die zo'n kussen hadden, dit zeker moesten meebrengen met de bevalling omdat het zo handig is voor de BV! ;)
    Ik heb echter het boek van S. Kleintjes al gelezen en daar staat ook in dat je best eerst leert zonder kussen te voeden en het dan eventueel nog als hulpmiddel kan gebruiken. Maar anders word je dus afhankelijk van het kussen.

Ik neem mijn kussen dus zeker niet mee en zal ook wel zeggen dat ik het zonder wil kunnen! :D

Deel Deze Pagina