Kolvende mama's, hoelang zijn jullie bezig?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Eppo82, 9 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.111
    113
    Hallo bv-mama's,

Ik vroeg me af hoelang je kolft als je een voeding kolft.
    En met wat voor een pomp (elektrisch of hand)?

Ik was namelijk bij mijn zoontje zeker een half uur bezig en dat elke 3/4 uur, ook s nachts om mijn borsten enigzins 'leeg' te krijgen. (mijn zoontje kreeg vanaf dag 3 afgekolfde voeding ivm veelvuldig aan en af happen).Ik kolfde dan zo'n 200-250 cc per borst per keer met een elektrische dubbele pomp. Ik vond dit erg vermoeiend, aangezien ik natuurlijk ook nog een half uur bezig was om vervolgens mijn zoontje te voeden.
    Is het normaal om er zolang mee bezig te zijn? Dan kan ik me nu namelijk alvast voorbereiden, bij mijn zoontje heb ik me daar aardig op verkeken.
    Alvast bedankt voor de reacties.

2. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Hai Mmeke,

Ik kolf dan niet fulltime maar als ik kolf (op het werk) ben ik idd een half uurtje bezig op zijn langst.
    Kwartiertje per borst meestal, en dan komt er ook echt geen drup meer uit ;)
    Dus ja, dat half uurtje lijkt me vrij normaal.
    Ik haal er dan ook meestal 200cc uit per beurt.......(elektrisch pompje trouwens)!

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Ik heb fulltime gekolfd met de medela swing.
    Ik kolfde ook ongeveer een half uur per keer. De eerste 4 weken probeerde ik 8x per dag te kolven (lukte niet altijd door bv visite) daarna ben ik minder gaan kolven tot 4x per dag!
    Toen was het goed te doen! Uiteindelijk heb ik het zo'n 7 maanden volgehouden.

Denk dat een halfuur per keer wel een beetje het gemiddelde is hoor.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Ik kolf nu nog met de hand en kolf dan in totaal zo'n 20 minuten, maar heb dan niet zoveel als jullie, vaak zo rond de 160. Ga een dubbele aanschaffen en hoop dan binnen een kwartiertje klaar te zijn.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.111
    113
    Bedankt voor de reacties, ik was er al bang voor dat dat 'normaal' was haha.

Ik lees wel een kwartiertje per borst, ik was toen wel een half uur bezig per borst, alleen dan wel tegelijk he. En waren jullie dat ook bezig vanaf het begin, zeg vanaf dat de borstvoeding op gang was?

Ik kolfde dus vanaf 5 dagen na de geboorte totaal 400-500 cc per kolfbeurt (2 borsten), maar dus 200-250 cc in een half uur. En dat doen jullie dan in een kwartier ongeveer?
    Maakt het nog uit of je elektrisch kolft of met de hand?

De reden dat ik het vraag is eigenlijk dat ik me echt even goed wil voorbereiden, ik wil het nu graag gaan volhouden en ik heb nu natuurlijk ook nog rekening te houden met mijn oudste.
    En omdat het me de vorige keer zo overviel heb ik het idee dat het al minder lekker liep en dan is het ook lastiger vol te houden.

Nou ja moet me er nu gewoon op instellen, dan kan het alleen maar meevallen, toch?

Maar echt geweldig dat jullie het allemaal zo kunnen volhouden, dat geeft mij hoop dat het me de volgende keer gaat lukken. Bedankt!

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik ben een van die mensen die in een kwartier klaar is... Beide kanten, maar dan kolf ik ook maar maximaal 120cc... En dat is alleen 's ochtends, de rest van de dag word het langzaam minder... Maar goed, ik kolf alleen op mijn werk, dat is waarschijnlijk toch ook anders dan dat je fulltime kolft. Ik kolf trouwens meestal met een handkolf, als ik moet werken kolf ik 's ochtends 1 kant elektrisch en tegelijk de andere kant met de handkolf.

En wie weet, drinkt je tweede kindje als een volleerd borstdrinker aan de borst! ;) Hier ging het bij de tweede ook zoveel makkelijker dan bij de eerste...

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar waarom ga je ervan uit dat je hoe dan ook weer moet kolven? Kan toch goed zijn dat deze spruit gewoon lekker gaat drinken? :)
    Ik kolf alleen voor werk en dan ben ik met een kwartier per borst wel klaar. Wisselt hoeveel ik er dan uithaal, is allemaal nogal afhankelijk van hoeveel Thirza drinkt op zo'n moment, hoe ik in m'n vel zit, enz, maar varieert van 120 cc (overdag) tot vanochtend na een nacht maar 1 borst te hebben aangeboden (kloof in de andere, dus die afgekolfd vanochtend) 240 cc.

Heb je er destijds een lactatiekundige bij gehad? Ik had met Thirza namelijk ook nogal wat problemen met de BV, ze hapte niet goed aan, kreeg er niets uit, en dat was uiteindelijk opgelost met een tepelhoedje, die ze na een week of 6-8 spontaan niet meer hoefde en toen ging ze normaal drinken, zomaar ineens!
    En ik heb hier het idee dat die problemen zijn ontstaan destijds door kiss-syndroom en de koemelkallergie (die we overigens pas met 9 mnd ontdekten). De osteopaat heeft toen behandeld op kiss-syndroom, maar aanhappen ging toen ook veel beter, (dankzij het feit ook dat de reflux over ging door de behandeling).

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.111
    113
    Nou ik hoop ook echt dat het tweede kindje lekker aan de borst drinkt, maar omdat ik er bij de eerste niet over na had gedacht dat het ook anders kon lopen (ik dacht dat ik pas met 10 weken zou moeten kolven ivm werk), wil ik nu niet in die valkuil trappen. Het viel me namelijk vies tegen, in plaats van je kindje lekker aan de borst met die zoemende apparaten eraan zitten. Voor mij verpestte dat een beetje het gevoel van borstvoeding geven.
    (Ik had me wel voorgesteld wat als ik niet genoeg voeding zou hebben, of last zou krijgen van tepelkloven oid, maar dus niet dit scenario.)

Ik heb telefonisch contact gehad met de lactatiedeskundige, toen gaf zij mij het advies zo lang mogelijk niet te kolven, totdat de productie een beetje minder werd en dan proberen aan te leggen. Vervolgens heb ik 2 borstontstekingen gekregen en nog steeds een onrustig kind. Het leek ook wel alsof ie pijn had als ie dronk, wat ik me ook wel kan voorstellen na een vacuumbevalling, maar toen ik dat opperde werd door niemand echt op ingegaan, hij was gewoon een onrustige drinker volgens vk, lactatiedeskundige en kraamhulp.
    Ja het is mn eerste kindje, dus wist ik veel. Hij heeft ook 6 weken alleen maar gehuild/gekrijst. Ik was zo gestressed, was na 3 weken mn 20 extra kilo's alweer kwijt en ben na 6 weken met pijn over gegaan op flesvoeding. Mijn zoontje werd toen ook rustiger en meer tevreden.
    Toen was het voor mij en voor mijn zoontje de goede beslissing (achteraf gezien, toen voelde dat niet zo), maar als ik toen wist wat ik nu weet had ik meer vertrouwen gehad dat het goed zou komen.

Ik wil dit kindje graag min. een half jaar borstvoeding geven en ik wil nu zo gaag dat het lukt. Dus ik ga nu ook een cursus volgen en probeer zoveel mogelijk ervaringen van anderen te horen.
    Ik wist bijv. ook niet dat het best vaak voorkomt dat je soms maanden aan het aanrommelen bent. Ik dacht van te voren, heel naief, dat het na de kraamweek wel goed zou gaan. Dan sta je er heel anders in dan als je weet dat het best weken/maanden kan duren voordat het lekker loopt.

Zo das een heel verhaal geworden..

9. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    ik kolf ook electrisch omdat de bv niet ging.
    Ik heb een dubbele electrische kolf van medela freestyle.
    Per keer kolf ik 10 tot 15 minuten. de eerste 2 weken wel iets langer, 20 minuten, maar dan moest ik ook stoppen van de kraamhulp. dat was genoeg.
    Maar ik zie ook dat je per keer ruim 200cc kolft, dat is toch hartstikke veel?! als je fulltime gaat kolven, kun je er dus makkelijk 5 uurtjes ofzo tussen laten toch? Je hebt genoeg voeding voor je kindje en kost het ook minder tijd...

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

@mmeke: klinkt als kiss-klachten bij je zoontje!!! Denk dat de problemen daar wel eens vandaan hebben kunnen komen, dus als je weer een bevalling hebt waarbij je logisch kunt beredeneren dat er druk op de werveltjes heeft gestaan, zou ik zo snel mogelijk even naar een osteopaat gaan, (voor een geregistreerde: www.osteopathie.nl)
    Kan me voorstellen dat de problemen ook over waren met de fles, dat dronk allicht veel rustiger voor hem, hoefde hij ook minder kracht te zetten bij het zuigen, (wat dan natuurlijk minder pijn doet).
    En klinkt verder ook wel een beetje als hyperlactatie en wat hier daarbij veel beter hielp, was eerste beetje afkolven, (zodat het er niet meer vanzelf uitspoot na de TSR) en dan aanleggen. Elke keer zo weinig mogelijk afkolven vooraf, dus dat ging echt van 80 cc vooraf afkolven (ja, echt waar! per borst dus he?), naar 70, 60, enz. Ik gebruikte een tepelhoedje dus en toen Thirza zonder ging drinken, schoot m'n productie weer omhoog en begon het weer even van voren af aan. Maar met elke dag of paar dagen een beetje minder afkolven, kon ik na een maand of 3 normaal voeden geloof ik :)

Maar kan me voorstellen met jouw verhaal dat je idd even aan het voorbereiden bent.
    Maar mijn gouden tip zou dus zijn om EN een lactatiekundige IN HUIS te halen, EN bij klachten die voort zouden kunnen komen uit druk op de nek naar de osteopaat toe :)

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Ja, ik zou ook denken aan kiss na je verhaal te hebben gelezen. Ik weet overigens precies hoe je je voelt. Hier was het precies zo bij de eerste. Ik dacht ook echt dat je na 1 week al probleemloos moest kunnen voeden. Als er ook maar iemand was geweest die me had verteld dat dat niet zo was, dan was ik er toen ook voor gegaan. Mijn zoontje had ook kiss. Ik hoefde hem maar te proberen aan te leggen en hij krijste het al uit.

Gelukkig voed ik nu alweer bijna 3 maanden en dat gaat, ook na hier de nodige opstartproblemen, goed.

12. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Hoi,

Ik kolf ook fulltime en ben per borst zo'n 20 minuten bezig.
    's Morgens heb ik dan ongeveer 200 cc per borst en later op de dag wordt dat iets minder, tussen de 150 en 190 cc per borst.

13. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Ik haal nu (baby is 6 maanden) zo'n 100-150 cc in totaal uit beide borsten met de Medela PISA in +/-12 minuten. Ik kolf op m'n werk vier keer per dag en nu tijdelijk even full time.
    Eigenlijk let ik vaak helemaal niet op de tijd als ik aan het kolven ben, ik typ gewoon lekker verder. Na een tijdje kijk ik of de melk nog stroomt.
    Als je zo'n goede 'opbrengst' hebt (200cc per keer) dan kun je waarschijnlijk ook lekker een goede voorraad opbouwen voor je begint met werken, dat scheelt al weer stress.

14. booboo22

booboo22 Bekend lid

14 okt 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    Dames, even een vraag,...

jullie kolven behoorlijk veel melk, ik drink me helemaal suf, en ik dacht dat er een stijgende lijn in zat, tot op deze week...

Ik kolfde eerst 2 borsten leeg, 120 cc totaal, en nu

80 cc en dan zit ik echt te duwen en knijpen!!en ik kolf tussen 2/3 uur

Hoeveel drinken jullie dan als jullie om de zoveel uur er zoveel uit krijgen?!?!Moet ik dan de hele dag met een fles water rondlopen, ik drink zeker 3 liter per dag

15. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Om de hoeveel uren kolven jullie dan allemaal???
    Ik hoef het niet om de drie uren te doen want er komt dan gewoon geen druppel uit.... :( Als ik om de 4 á 5 uren kolf krijg ik er ongeveer 200cc uit na veel duwen en knijpen whaha (dus 1 liter opbrengst per dag ongeveer). Ik lees hier ook van 200cc PER BORST :$ Hoe krijg je het voor elkaar!!! Haha!! Nu moet ik ook zeggen dat ik geen grote borsten heb, mss komt het daar wel van.....;) Veel drink ik niet trouwens.....

16. booboo22

booboo22 Bekend lid

14 okt 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    Ik heb wel grote borsten. na de zwangerschap helemaal(80D)maar op t moment dat ik denk dat ze vol zitten en flink knijp en duw komt er nie meer dan 80 tot 100 cc totaal uit:S:S, ook dat TSR heb ik helemaal niet duurt wel 20 seconde voordat de eerste druppel eruit komt...

17. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Ohhhh ik dacht grotere borsten hebben meer "ruimte" om de melk op te slaan??? :) Dat is dus helemaal niet waar!! Wat vreemd dan eigenlijk, theoretisch gezien zou je dat wel zeggen...;) 100cc is idd niet heel veel. Hoeveel uren heb je er dan tussen?? Komt die tsr ook niet als je intens aan je kindje denkt??

18. booboo22

booboo22 Bekend lid

14 okt 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    3 uur ertussen, heb vandaag een gigantische kan met water opgedronken dus ben benieuwd

ik denk dat ik meer vetweefsel heb dan klieren?!?!?

Ook als ik aan mn kindje denk of naast me ligt,ik voel t wel steken in mn borsten maar dat is het todch niet?

19. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Ik ben een hele slechte drinker dus daar zal het niet aan liggen dan toch? Ik haal er gemiddeld wel 200cc uit, soms meer soms minder. Ohhjaaa vetweefsel, dat zal het zijn :D Maar of je dan minder klieren hebt durf ik niet te zeggen! Ik ervaar zo'n tsr wel als een stekend/prikkelend en oppompend gevoel, soms moet ik er even van op mn tanden bijten (bv als ze al strak staan, dan is het niet een fijn gevoel als die tsr komt).

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Ik haal er als ik elke 2 uur kolf zo'n 110 cc uit. Als ik langer wacht dus ook meer, maar ik heb wel grote borsten, F, maar 200 per borst? Dat haal ik dus echt nooit.

Volgens mij heeft het trouwens geen enkele invloed hierop hoeveel je drinkt hoor. Pas als je echt veel te weinig zou drinken heeft het invloed. Zou anders wel makkelijk zijn, heb je een lage productie drink je gewoon wat meer, maar zo werkt het niet.

Deel Deze Pagina