BV Zwaar kindje, tepelhoedje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door beebje082011, 19 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Kijk, het zal best aan de hoeveelheid hebben kunnen liggen. NIet aan de voedingsstoffen, dat is onzin. De hoeveelheid melk die je lichaam produceert is gebaseerd op vraag-aanbod systeem. Op het moment dat jouw kindje, om welke reden dan ook (bv. tepelhoedje, dat kan) niet goed genoeg vraagt (door bijv. slechte drinktechniek), wordt jouw productie ook niet gestimuleerd en zal de hoeveelheid melk die je produceert afnemen. Dat had je misschien kunnen voorkomen door vaker aan te leggen, anders aan te leggen, tussendoor te kolven etc, maar dan had je dat wél moeten weten en dat had het CB jou moeten vertellen ipv dat je misschien niet genoeg voedingsstoffen had. Wat een onzin, dat kan gewoon hier in Nederland niet.

Ten tweede, dat je huis een puinhoop is en dat je die eerste weken niet voor je man kunt koken vind ik persoonlijk helemaal niet raar. Een baby is een hele verandering en hoe je het ook wendt of keert een baby kost veel tijd.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Underlined was de oorzaak en niet het tepelhoedje of de hoeveelheid melk. Het vacuum hoort niet weg te vallen, dus baby was niet goed aangelegd of kon door een andere oorzaak niet effectief drinken. En als de baby niet effectief drinkt, is hij dus ontevreden en onrustig. Zo moeilijk is dat optelsommetje niet. Ik vind gewoon dat kraamzorg en cb geblunderd hebben met hun diagnose en advies.
    Mijn zoontje kon pas na een week drinken uit de borst. Eerst was hij te moe en had hij teveel pijn en als je dan ook nog twee niet zo snuggere kraamhulpen krijgt op bv-gebied heb je pech en denk je bijna dat het onmogelijk is. Maar ik had melk en wou het niet opgeven. Kraamhulp nr. 3 ook niet en die wist van wanten: ik zat verkeerd en baby lag verkeerd tijdens het aanleggen. Na precies 1x proberen pakte hij goed de borst en dat doet hij nog steeds. Jij hebt gewoon pech gehad met de begeleiding.

Na een eventuele tweede bevalling tel.nr. van de lk bij de hand houden en die bellen als de bv niet goed gaat.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik sluit me aan bij de andere reacties. Wat ik me kan bedenken voor het vacuumverbreken, mogelijk de combinatie van vlakke tepels en stuwing? Dat is idd niet gemakkelijk voor een baby.

Het cb had je op een lacatiekundige moeten wijzen, die had met je mee kunnen kijken en je begeleiden.
    Ik denk idd dat het heeft gelegen aan een verkeerde drinktechniek, mogelijk daardoor te weinig melk en kan eventueel te maken hebben met het tepelhoedje. Ook met een tepelhoedje moeten kindjes goed happen willen ze de borst effectie leeg kunnen drinken.

En hier was mijn huis de eerste 2 maanden ook een puinhoop (daarna geregeld nog haha) en eten koken deed mijn man als hij thuis kwam of hij hield dochter even een half uur zoet zodat ik even iets anders had.

4. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Maar het kan dus in principe niet aan mijn tepels zelf liggen? Dus, dat het gewoonweg niet mogelijk is om 'zo' te voeden? Moet er áltijd een weg zijn met een goede aanleg?

Ook vond ik het moeilijk qua duur van de voedingen. Baby viel vaak na 1 borst al in slaap, dus zei kraamhulp dat ik bijv. de eerste 5 min. de ene borst moest doen zodat in elk geval die gestimuleerd was, en dan de andere laten drinken totdat hij genoeg heeft en de volgende voeding precies andersom. CB verpleegkundige zei op haar beurt weer dat ik beter één borst helemaal leeg kon laten drinken zodat hij aan de achtermelk kwam en dus beter verzadigd zal zijn.

Talk about confusing. Ik als leek, weet dus helemaal niet wat ik moet aannemen, wat nou echt scheelde... Ik denk dat die LD inderdaad in mijn achterhoofd hou de volgende x. Mijn kraamhulp kwam halve dagen, komt die lactatiedeskundige dan elke dag in de kraamweek je adviezen geven of hoe moet ik dat precies zien?

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Soms zijn moeder en kind niet perfect op elkaar afgestemd qua borst/aanhappen en drinken.
    Dan is er even wat extra hulp nodig en soms een hulpmiddel zoals een tepelhoedje maar dat is vaak van tijdelijke aard.
    Maar er zijn ook genoeg vrouwen met vlakke tepels die een baby krijgen die flink hapt en gelijk zuigt en weet wat ie moet doen.
    Hier kwamen mijn tepels vanzelf steeds beter naar buiten en dat is ook zo gebleven (hoop dat het zo blijft tot 2e uk er is).

Ik werk in de kraamzorg en heb net een zorg gedaan waarvan het kindje de borst eerst niet wilde en vanuit ziekenhuis al werd bijgevoed. Uiteindelijk op dag 4 het kindje volledig aan de borst gekregen. Door de stuwing was het aanhappen moeilijk voor 'm maar niet onmogelijk. Met hulp ging het aanleggen goed. Ik heb haar man geleerd hoe hij haar kon helpen en zo ging het hartstikke goed. Na een paar dagen lukte het haar meestal zelf. Haar man zorgde ervoor dat hij nog een week na de kraamweek thuis was zodat ze nog even een week hulp had bij het aanleggen.

Wat betreft duur voedingen. Bij voorkeur 1 borst goed en de 2e als toetje. Dus als hij flink gedronken heeft (tijdsduur zegt dan niet zoveel) en je borst goed soepel is, kun je als de baby in slaapt valt, even verschonen en de 2e borst aanbieden.
    Heeft de baby maar even gedronken en is de borst niet goed geleegd, dan dezelfde borst aanbieden.

Heb je zelf gekozen voor halve dagen of was dat door zomerdrukte? Juist bij borstvoeding zijn hele dagen fijn zodat er in elk geval de eerste dagen bij 3 voedingen meegekeken kan worden.
    Een lactatiekundige geeft óf telefonisch advies óf ze komt thuis lang en kijkt met je mee. Dat hangt van het probleem af.
    Zij geeft je tips en adviezen waar je mee aan de slag kunt en ik denk dat ze meestal na een bezoek telefonisch contact met je hebben.
    Er zit wel een prijskaartje aan, sommige verzekeraars vergoeden het. Misschien een idee om in de toekomst daar rekening mee te houden als je een zorgverzekeraar kiest.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je verwachtingen ook niet helemaal reëel waren, om eerlijk te zijn.
    De eerste week tien na de geboorte zit jij og in de kraamtijd. Dan hoort je man voor je te koken en rommel te ruimen en niet omgekeerd. Of in elk geval, in die periode moet je niet verwachten dat het huishouden op rolletjes loopt.
    Kindje laten drinken en voldaan wegleggen, ja soms gebeurt dat hoor, maar in veel gevallen zijn die eerste weken gewoon hard werken, en loop je veel met kind, boertjes, krampjes, slaapjes...en de eerste maanden kun je ze ook niet wakker wegleggen met de verwachting dat ze gaan spelen. Ze hebben 9 maanden onder je hart in hè buik gezeten, en als ze buiten zijn lijven ze veel behoefte aan lichamelijk contact houden.

In elk geval, wat je verteld is over vlakke tepels, weinig voeding, etc. klopt niet. Jammer dat je niet wat eerder hier gepost hebt, mensen hier hadden je misschien nog de goede kant op kunnen wijzen. Maar echt er is geen reden om aan hè lichaam of aan je kind te twijfelen: niks mis mee. Gewoon slecht begeleid!

Daarom zijn cursussen of bijeenkomsten van VBN en LLL zo nuttig, je hebt meer idee van wat je te wachten kan staan.

7. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Bedankt voor jullie reacties. Ook ik heb hier veel aan.

kan iemand uitleggen wat de reden is dat ze bijvoeden direct na de geboorte? iets met de waardes?

Kan iemand hier een plaatje posten van vlakke tepels? ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat moet zien :) (mag een plaatje van internet zijn hoor :p)

Alvast bedankt!

8. zogelukkig

Nou, ze voeden niet direct bij hoor; integendeel. In mijn zh was het de regel dat een kindje 24 uur geen voeding nodig had; ze hebben wel wat reserves meegekregen. Juist op dat moment ging mijn zoontje fladderen, kreeg hij dorstkoorts en hij werd behoorlijk geel. Dan komt de kinderarts, volgt bloedonderzoek en dan moet er voeding in, simpel zat.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Veel ziekenhuizen hebben protocol dat zware kindje wel direct bijgevoed worden en dat heeft met glucose te maken. Mijn kindjes wogen 10 pond en moesten worden bijgevoed. (ben er nog steeds boos om, ik had ze nog niet eens bij mij gehad en hun bloedsuiker was prima).

10. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik kan me herinneren dat Tim na de geboorte fladderig waren en hoorde iets vallen over 'suiker'. ik kan me niet herinneren dat ik gezien/meegekregen heb dat ze hem hebben bijgevoed. Zou het kunnen dat ze hem wat anders hebben gegeven dan kv?

11. zogelukkig

Met bijvoeden wordt kunstvoeding geven bedoeld.;)

12. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    heb net het ziekenhuisverslag gelezen en kan nergens iets terugvinden van bijvoeden. Ik neem aan dat dat dan niet gebeurd is, toch? er staat enkel: Opm.: ph niet gelukt (wat dat ook mag betekenen.)

13. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

mijn kids waren/zijn ook zwaar en ik heb vooral bij de eerste 2 geen tepelhoedje hoeven gebruiken.

Bij mijn kleine meid wel,2 dagen maar ivm de erge stuwingen.
    Als ik de druk eraf kolfde(enkelt de druk) dan kolfde ik al tegen de 250 aan per borst,snap dus dat het haar tijdens de stuwingen niet lukte te drinken.
    Na die 2 dagen tepelhoedje te hebben gebruikt ging het zonder weer goed en kan ze weer lekker goed drinken,en ze groeit als kool op mamma's melkie ;) haha.

14. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Ja inderdaad, ze voeden bij als de glucose niet in orde is, door zijn zware geboortegewicht. Hij werd heel even bij mij gelegd en toen gelijk nagekeken, toen ze hem wel bij mij wouden aanleggen was het echt zo van 'oja vlakke tepels, hier heb je een tepelhoedje'...

Ik heb in ieder geval wel iets gehad aan de reactie's dus bedankt allemaal, ik hoop dat ik deze problemen bij de volgende gewoon door kom met goede begeleiding... vond het gewoon niet fijn hoe het eerst aan mij zou liggen, toen aan de voeding... Als er steeds iets anders gesuggereert wordt is dat nogal verwarrend. Liever heb ik dan idd 1 persoon die je begeleidt totdat het goed gaat gedurende een aantal dagen....ik wil niet weer 'vastlopen'. :(

Bedankt allemaal!

Deel Deze Pagina