BV

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Femke11, 23 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femke11

Femke11 Fanatiek lid

21 jul 2010
    2.055
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Terry/Mirjam,

Onze dochter Myrthe is nu 7 maanden oud en krijgt nog steeds volledig BV met bijvoeding volgens Rapley. Het bijvoeden gaat super goed, maar Myrthe drinkt ook nog steeds goed bij mij. Op het moment geef ik nog 4-5 voedingen per dag (6.30-10.00-15.00-18.00-20.00).
    Omdat ik 4 dagen per week werk, kolf ik zo’n 8x per week. Dit loopt vanaf het begin niet lekker, ik heb altijd moeite om voldoende bij elkaar gekolfd te krijgen. Dat lijkt echt een probleem te zijn van “eruit” krijgen, want als Myrthe bij mij drinkt is er niks aan de hand en is ze verzadigd. De laatste weken kost het me steeds meer moeite om te kolven en ik begin er een hekel aan te krijgen.
    Zou het reëel zijn om af te gaan bouwen naar 2-3 voedingen per dag of moet ik echt nog even volhouden tot 9 maanden?

Als ik het kolven wel volhoudt tot 9 maanden, dan heb ik daar ik ook nog een paar vragen over:
    - Welke melk moeten we Myrthe er dan bij geven, koemelk of KV?
    - Kan ik dan op de dagen dat ik thuis ben Myrthe nog wel live voeden of ben ik 2 voedingen dan definitief kwijt aan de fles?

Alvast bedankt,
    Femke

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Femke

goed dat je nog steeds volledige borstvoeding geeft!
    Tja, het kolven gaat bij de 1 veel makkelijker dan de ander.
    Wat heb je al geprobeerd om het te bevorderen?
    Je zou- als je wilt- een oxytocine spray kunnen gebruiken, een ander soort kolf, nog meer proberen te relaxen etc.

Als je het kolven af wilt bouwen kun je gewoon proberen hoe dat gaat. Je zou in plaats van 2 keer per dag 1 keer per dag kunnen kolven. Als je merkt dat je borsten dat aankunnen qua spanning, en niet overvol raken of verstopt, dan scheelt je dat alweer 4 kolfsessies in de week. Je kunt Myrthe dan meteen bij thuiskomst aanleggen en voeden.
    Je zou bij deze leeftijd kunnen proberen om op de dagen dat je wel thuis bent wel je normale voedingsschema aan te houden. Je merkt dan vanzelf of dat haalbaar is voor jouw borsten. Als dit lukt met ipv 2 keer per dag 1 keer per dag kolven op je werk, kun je kijken of je daarna nog verder kunt gaan en helemaal niet kolven op je werk.
    Je hebt kans dat je voeding dan wel terugloopt, maar ze drinkt nog steeds behoorlijk vaak, wie weet valt dat ook wel mee. Het verschilt per vrouw dus ik kan het moeilijk voorspellen bij je.
    Als het om 1 melkvoeding per dag gaat zou je kunnen overwegen om Myrthe 1 keer water te geven en 1 keer afgekolfde melk (als je die voldoende hebt). Heb je niet voldoende dan moet je echt nog KV geven, voor gewone koemelk is ze nog te jong.

Succes en bij vragen horen we het graag weer.

Mirjam

3. Femke11

Femke11 Fanatiek lid

21 jul 2010
    2.055
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam,

Myrthe vind bij mij drinken zo fijn en ik voel me er goed bij, dus waarom stoppen:)

Oxytocine heb ik in het begin gebruikt, maar ik heb wel een goede tsr, het is meer dat het niet blijft stromen. Ik gebruik nu een Medela Freestyle, heb verschillende settings geprobeerd, maar ik kom altijd tekort.
    1x per dag kolven zou wel lukken denk ik, heb eigenlijk nooit meer last van stuwing, heb ook nog veel melk in de diepvries, dus voldoende voorraad :). Ik ga het gewoon proberen met 1x dag en dan zie ik het wel, als de bv echt terugloopt kan ik het ook wel weer opkrikken.

Heel erg bedankt iig, hier kan ik weer verder mee!

Groetjes Femke

Deel Deze Pagina