Onze dochter is bijna 13 maanden, maar steeds vaker weigert ze één van haar slaapjes. Of ze wil ‘s ochtends niet slapen (lijkt dan ook echt niet moe), of het duurt lang voor ze in slaap valt, of ze slaapt juist heel lang (eerder wakker maken = humeurig kind) en dan weigert ze het middags slaapje. En als ze ‘s ochtends normaal geslapen heeft duurt het ‘s middags soms ook een tijd voor ze in slaap valt. Gisteren weigerde ze ‘s ochtends te slapen, ‘s middags 2u en een kwartier geslapen en dat trok ze prima. Maar er zijn ook dagen dat ze wel beide slaapjes vlot in slaap valt en het dus nog prima is om 2 slaapjes te doen en ze het kennelijk nog nodig heeft. Op internet lees ik vooral dat gebruikelijk is tussen de 15 en 18 maanden en dat je niet te vroeg het 2de slaapje moet schrappen, maar als ik de signalen lees, dan laat ze die wel regelmatig zien. Het rommelt dus een beetje waardoor ik me afvraag wat het moment is om naar 1 slaapje te gaan?
Mijn oudste was met 14 maanden over naar 1 slaapje. Mijn jongste 2 waren dat met 11 maanden. Als ik je verhaal zo lees, lijkt het mij het moment om op 1 slaapje over te gaan
Hier was het tot 1.5 aanrommelen. De ene week trok ze het prima 1 slaapje en de andere week was ze om 9.30/10.00 zo moe dat ik ze een klein uurtje liet slapen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe laat ze wakker is s ochtends. je kan het altijd proberen toch, en anders af en toe 2 slaapjes laten doen
Wij bieden 2 slaapjes aan maar soms wilt ze in de ochtend niet meer. Proberen max een half uur, en anders dan die dag 1 slaapje. Ze is nu 13 maanden.
Gewoon doorgaan zoals je nu doet? Kan prima dat er de ene dag nog 2 nodig zijn en de andere dag maar 1. Komt niet zo strak hoor dat het 1 of 2 slaapjes is
Volg je kindje. Als de ene dag 1 slaapje is en de andere dag 2 dan is dat prima. Ik zou zeggen dat je het goed doet zoals nu. Je kan altijd een ochtend dutje aanbieden maar als je kindje niet lijkt te willen slapen er weer uit halen bijvoorbeeld. Je zult zien dat er dan goed geslapen wordt in de middag. Hier ging de oudste met 14 maanden naar 1 slaap maar ieder kind is anders
Hier was de oudste 10 maanden toen het ochtendslaapje echt niet meer lukte. Poos aan het rommelen geweest en met 13 maanden zat hij op een vast middagslaapje van 2 uurtjes. Dochter was geloof ik een maand of 14/15, maar zij was ziek dus niet echt goed vergelijkingsmateriaal en afhankelijk van hoe ze zich voelde. Denk dat je bij jouw dochter prima 1 slaapje kan proberen of inderdaad een beetje afgewisseld als dat voor nu beter past.
Hier met 18 maanden pas. Volgens mij doe je het goed hoor. Soms 1, soms 2. Kijk gewoon wat ze die dag nodig heeft.
Hier was hij met een jaar al klaar met zijn enige middagslaapje. Ik was er nog niet aan toe.... Dus gewoon uitproberen/ kijken naar je kind. Ik heb het mezelf zo moeilijk gemaakt door “hoe het hoort” proberen op te volgen.
Mijn zoontje was 14 maanden maar ik kan me niet herinneren hoe dat ging toen. En ik volg hierin normaal gesproken wel redelijk mijn gevoel, maar omdat ik toch op diverse plekken las om vooral niet te vroeg over te stappen naar 1 slaapje begon ik een beetje aan mezelf te twijfelen. Dus goed om te lezen dat eigenlijk best veel kindjes eerder dan die 15 maanden over gaan naar 1 slaapje. Ga ik lekker zo verder en komt ze uiteindelijk vanzelf op 1 slaapje uit als ze steeds vaker niet meer wil ‘s ochtends.
Met 9 maanden had ze al regelmatig maar 1 slaapje op een dag. Dan wel gelijk 3 uur achter elkaar. Het wisselt nu nog steeds, ze is 15 maanden. Ligt vooral aan hoelaat ze wakkerwordt in de ochtend en of ze de dagen ervoor bv naar de opvang is geweest. Na haar opvangdagen is ze helemaal versleten en slaapt ze meer. Als ze in de ochtend voor haar doen vroeg wakker is, heeft ze weleens 2 dutjes. We volgen haar hierin en dat gaat prima.
Onze oudste was volgens mij een maand of 18 toen ze 1x ging slapen. De middelste was net geen 1 toen ie 1x slapen wel genoeg vond. De kleinste heeft, als hij heel erg uitslaapt na bv 2 dagen kdv achter elkaar, nu soms al dat ie op 1 lang slaapje uit komt. Maar die de meeste tijd echt nog netjes 2 of 3 keer hoor
Alle slaapcoaches adviseren op z’n vroegst 15 maanden, bij voorkeur met 18 maanden. Mijn oudste ging met 19 maanden over naar 1 dutje, precies volgens het boekje. Een dutje weigeren is heel kenmerkend voor de 12 maanden regressie. Ouders verwarren dit vaak met minder behoefte in slaap maar dat is het dan niet. Dit deden mijn beide zoontjes rond de 12/13 maanden ook. Dit duurde 6 weken en daarna pakte ze week 2 slaapjes als vanouds. Wellicht dat je hier nu ook tegenaan loopt. Ik zou persoonlijk nog niet over gaan op 1 slaapje.
Dat er geadviseerd wordt om te wachten tot tussen de 15 en 18 maanden en het vooral niet eerder te doen heb ik gelezen, maar ze laat ook duidelijk de signalen zien die diezelfde personen beschrijven over hoe je kunt zien of je kind er aan toe is om naar 1 slaapje te gaan. En die “geleerden” beschrijven hoe het volgens het boekje zou moeten, maar niet wat te doen als je kind daar anders over denkt. En meer dan het slaapje aanbieden kan ik niet… Ze is vaak gewoon niet moe en haar dwingen om te slapen werkt dan echt niet. ‘s avonds en ‘s nachts ben ik heel consequent van het is slaaptijd en slaapt ze over het algemeen genomen klokje rond (uitgezonderd ziek, doorkomende tandjes etc), maar overdag werkt dat gewoon niet.
Ik noem daarom ook dat het nu waarschijnlijk onderdeel is van de 12 maanden regressie. Dat is gewoon even de tijd uit zingen en straks over een aantal weken weer terug naar 2 dutjes. Over gaan op 1 dutje volledig terwijl het tijdelijk is vind ik geen goed idee namelijk. Dat een kind niet wil slapen betekent niet perse dat ze dat slaapje niet meer nodig hebben. Ze hebben altijd even fases dat ze niet willen slapen. Ik zeg dat ik niet over ga op 1 slaapje: als in structureel. Kijk als ze niet wil slapen vandaag so be it en niet dwingen, morgen nieuwe dag om te proberen. Maar het niet aanbieden zou ik dus niet doen omdat de kans groot is dat het een fase is. Maar goed, doe wat jij denkt dat goed is! Jij kent hè kind het beste. Ik geef alleen aan wat ik persoonlijk zou doen Ik geef antwoord op je vraag; wanneer is het tijd om op 1 slaapje over te gaan. In mijn ogen dus nog niet nu. Bij beide zoontjes heb ik ervaren dat ze je met periodes gewoon “foppen” mbt tot slaap.
Hoe laat gaat ze normaal gesproken naar bed smorgens en hoe lang sliep ze dan? Misschien eens kijken wat er gebeurd als je der iets later op bed leg? En dan het slaapje verkorten naar Max 45 minuten. Anders gewoon eens proberen naar 1 slaapje te gaan. Je merkt vanzelf of het lukt. mijn dochter is 13 maanden en heeft echt nog der 2 slaapjes nodig. Die valt om 08:30 al weer om van de slaap en slaapt dan tot 11:00. Dan gaat ze rond 14:00 uur weer tot 15:30. Soms verkort ik der ochtend slaapje als we ‘s middags weg moeten ivm sport van de oudste 2. Dan maak ik der rond 10 wakker en gaat ze om 13:00 uur weer tot 15:00.
Ik ben ook nog niet van plan om het ochtendslaapje meteen volledig te schrappen, maar ga wel verder zoals we al doen, dus ik blijf het slaapje aanbieden, maar wil ze niet slapen, dan komt ze er maar weer uit en doet ze 1 slaapje en gaat ze ‘s middags dus wat eerder haar bed in. Als het inderdaad een slaapregressie is dan gaat ze vanzelf vaker weer wel slapen ‘s ochtends, maar heeft ze het echt niet meer nodig, zal ze steeds vaker wakker blijven en gaat ze dus vanzelf over op 1 slaapje. Ik vind het vooral fijn te lezen dat er toch ook wel veel ervaringen zijn van kindjes die voor de 15 maanden overgingen naar 1 slaapje, dat maakt dat ik de twijfel los kan laten of het “erg” is als ze het ochtendslaapje wel al laat vallen.
Meestal gaat ze er zo 9.30/9.45 in (daar heb ik niks aan veranderd) en als ze dan wel gewoon vlot in slaap valt gaat het prima met 45 min om ook ‘s middags nog te slapen, maar als ze 1,5 uur slaapt zorgt dat dat ze ‘s middags niet wil. En max 45 min laten slapen en dus wakker maken heb ik geprobeerd, maar dan is ze echt humeurig daarna dus dat doe ik liever niet. Haar ‘s ochtends later naar bed brengen heb ik wel geprobeerd, maar maakte niet echt verschil en is sommige dagen ook geen optie ivm zoontje uit school halen. Jouw dochter heeft het inderdaad nog nodig, die slaapt ook nog heerlijk lang overdag. Dat deed ons zoontje ook, maar heeft dochter eigenlijk nooit gedaan.