hoi allemaal. ik vraag me af hoevaak jullie kleintjes de oma's en opa's zien en hoe het gaat als jullie bij hun zijn of hun bij jullie, vooral hoe het ging met het 1e kleinkind van hun. hier zijn ze gek op mn mannetje, als ik naar hun ga dan zeggen ze niet meer "hey mijn naam" maar onmiddelijk "oo daar is dylan toch, ooo wat is hij weer mooi,...." dan vermeld ik even dat ik er ook ben zolang ik bij hun ben of hun hier dan willen zij het flesje geven, pamper aandoen en alles eigenlijk, is dat bij jullie ook zo? vinden jullie dat goed of geven jullie je baby niet graag af aan de oma's en opa's? ze zien hem hier gemiddeld 3x per week omdat het een halfuur rijden is, daar ben ik wel blij om, elke dag zou wat teveel van het goede zijn op de dagen dat ze hem niet zien dan bellen ze me op de ipad zodat ze tegen hem kunnen blablaaa-den op facetime
Poeh, 3 keer per week! Zou gek worden Hier gemiddeld 1 keer in de 2 weken. Ze willen zich niet opdringen, maar als er 2 weken voorbij zijn gegaan en we hebben ze niet gezien, bellen ze toch vaak of ze even koffie mogen komen drinken Nu is de baby nog jong en "nieuw", binnenkort zullen ze ook wel weer oog hebben voor jou hoor. Wel lief dat ze zoveel met de baby willen doen. Ik vond dat prima, zolang de meiden er niet onrustig van werden.
Ja hier is het verschillend, van papa zn kant die wonen in dezelfde stad dus die zien we vaker. Vaak toch wel 1x per week soms iets minder, soms iets meer. Mijn vader woont op 1,15 uur rijden, mijn moeder op 3 uur rijden, dus die zien we echt veel minder. Dat vind ik wel jammer. Merk ook dat opa en oma die hier in de stad wonen idd ook veel verzorgende taken op zich willen nemen, nou ik vind het nu wel prima. In het begin had ik er wel wat moeite mee, maar heb ik het wel gelaten. Wél in de gaten houden of je kindje er onrustig van wordt. Grappige vind ik wel dat opa en oma die verder weg wonen en ze minder zien, ook meer met hem gaan spelen of iets leuks willen ondernemen. Dat doen opa en oma in dezelfde stad minder.
Oma (mijn moeder) ziet onze zoon elke dag (ze wonen om de hoek en ze komt elke dag even 'een lachje halen'). Ze past één dag in de week op. Als ze gewoon langskomt probeert ze juist niet teveel uit handen te nemen en het is ook echt niet zo dat ze zoonlief uit onze handen rukt. Ik vind het wel gezellig dat ze langskomt en zoonlief vindt z'n oma helemaal geweldig. Opa ziet ie denk ik drie a vier keer in de week. Z'n andere opa en oma (wonen ook in dezelfde plaats, op tien minuten loopafstand) ziet ie gemiddeld twee keer in de week. Ook deze oma past één dag in de week op. Ik vind het prima zo en mijn man ook, maar ieder z'n ding.
we hebben een dochter van 22maanden, wat hun eerste kleinkind was, en een zoontje, zie banner. dit is hun 2e kleinkind. mn vader is helemaal verliefd, op beide en ziet ze bijna elke dag, want die neemt gewoon vrij van zn werk om langs te komen. soms maar 10minuten binnenwippen, met dochter gaat hij vaak op pad, gaan ze fietsen, wandelen en trekker rijden enzo. als ik daar kom (zo'n 2 a 3x per week), is t inderdaad alleen oog voor de kinderen en hun kleertjes, ze lekker vertroetelen, maar er word soms ook tegen mij gesproken. mn moeder ziet de kinderen zo'n 3 a 4x per week. er worden me geen kinderen uit handen gerukt en ook flesjes/luiers etc mag ik zelf doen, tenzij ik vraag of zij willen (en dat willen ze maar al te graag) verder worden ze enorm verwend, ik hoef bijna nooit pyama's, rompers en sokjes te kopen, want dat sponsort oma: 'och, wat ik nu toch weer voor schattigs zag....' mn schoonouders zien ze 1x per 4 weken ongeveer, maar dat heeft een reden. heb zelf geen contact met ze maar zal de laatste zijn die de kinderen bij ze weg houdt. ik geniet ervan dat mn ouders (en souders) mn kinderen zien en zien opgroeien, t leek er een paar jaar terug op dat mn moeder er niet meer zou zijn als mn eerste geboren werd, en ik zie mn kindjes als kleine cadeautjes voor hun. voor mij is t dus ook een beetje onbegrijpelijk dat mensen t als 'te veel' zien en afstand houden, maar goed soms heeft dat ook een reden.
Iedere familie heeft zijn gewoontes denk ik. Wij zien mijn schoonouders elke 1 á 2 weken, wonen redelijk dichtbij. Mijn vader zien we ongeveer elke 2 á 3 weken en mijn moeder ongeveer 1 keer per maand. Die wonen beide verder weg. Er is wel meerdere keren per week contact via mail / whatsapp / telefoon. Vooral met mijn ouders. Onze beide ouders zijn vrij voorzichtig in taken overnemen. Ze wachten een beetje af wat wij willen. Ik geef mijn zoon vrij snel aan zijn opa en oma. Mijn zoontje geniet er van, opa en oma ook, en ik heb even mijn handen vrij en kan genieten van de anderen. Mijn schoonmoeder koopt wel regelmatig kleertjes voor onze zoon, vindt ze gewoon heel erg leuk. Gelukkig kijkt ze wel heel goed wat voor smaak wij hebben, anders zou ik het wel vervelend vinden.
Beide oma's zien onze dochter 2 a 3 x per week (in de eerste 2 weken iedere dag met soms 1 dag niet), opa's zijn dan soms op het werk maar die in ieder geval 1x per week. Ik probeer het zo goed mogelijk te verdelen. Hier borstvoeding dus het overnemen van een voeding ligt een beetje anders (ga niet kolven omdat opa en oma op bezoek komen of wij daar op bezoek gaan). Hier dringen ze zich niet op, willen graag even knuffelen en als ze wakker is dan mag dat ook gewoon maar als ze slaapt dan slaapt ze (mogen wel boven de wieg hangen). Als mijn schoonmoeder komt als ze wakker is dan zal ze ook niet in slaap vallen haha (kletst nogal) en dan hebben we daarna dus wel eens een oververmoeid kindje die dus helemaal niet meer wil gaan slapen. Ze hebben beiden 2x een luier gedaan, dat wordt ook gevraagd als ik het niet aanbied. Mijn zusje verwacht een klein meisje in april en die komt wel regelmatig luier oefenen en helpen met wassen. Wij worden trouwens wel begroet en schoonmoeder komt, naast cadeautjes voor onze kleine meid, ook vaak een cadeautje brengen voor papa of mama (bloemetje, sokken, lekkernij).
ik ben blij dat de meesten van jullie goed contact hebben met de oma's en opa's, soms als ik hier op het forum lees denk ik bijna dat ik de enige ben die leuke ouders heeft, gelukkig is dat niet zo toen ik zwanger was had ik even angst dat mijn ouders TE zouden worden met mn zoontje, dat ze elke dag zouden komen en me constant gingen vertellen hoe ik wat moet doen maar dat valt gelukkig heel goed mee, ik ben blij met mn ouders en ze zijn ook veranderd. ik had al geweldige ouders, de beste maar hun gezichtsuitdrukkingen zijn heel anders als ze mn zoontje zien, ze kijken heel erg verliefd en het zijn net 2 pubers onder elkaar
Mijn ouders wonen hier op het dorp. Mijn moeder spreek/zie ik dagelijks. En komt ook vaak over de vloer heen en weer. Maar dan voelen we ons bij elkaar gewoon als thuis. Ik geef zelf de jongste dan vaak af. Mijn ouders zijn dan ook helemaal gek op de kinderen. Me vader komt hier denk ook 2 a 3x per week. Als die komt doet hij ook altijd even gek met de kinderen en als de jongste een flesje moet roept hij inleveren . Maar vind dat ook totaal niet erg ze genieten gewoon volop. Hij komt ook vaak in het weekend even kijken of de jongste wakker is zo ja neemt hij hem graag mee om een stuk te gaan wandelen. Is natuurlijk gezelliger dan alleen. Maar moet zeggen heb dan ook een hele leuke/goede band met me ouders en ze weten ook precies wat ik wel en niet wil. En andersom ook
Wij hebben kleinkind 10, en net als bij jou, eerst wordt de baby gegroet, dan de rest pas Wij gaan er elke vrijdag eten (met de rest van de familie) ik vind het dan niet zo erg als ze onze dochter allemaa even willen vasthouden, heb ik ook even rust. Ze zijn wel altijd een beetje beledigd als ze moe wordt en weer bij mij wil zitten
Vader zie ik wisselend soms een keer per maand, maar nu was 2 dec de laatste keer. Schoonouders een keer per maand. Moeder elke 2/3 weken. Een luier is nog nooit door een opa of oma verschoont. Ohja een keer bij mij zoontje. Flesje heeft mijn moeder twee keer gedaan bij mijn dochter. Verder nooit iets
Mijn schoonouders zien haar bijna dagelijks! Is ook altijd heel gezellig en niks moet! Meestal als wij daar zijn doen we de luiers zelf en doet oma het flesje. Maegan is daar nu nog 2 dagen in de weken als ik werk (straks gaat ze 1 dag naar een gastouder), voor haar oma is het ook een afleiding nu omdat ze nu net een nieuwe knie heeft en ze geniet dan zo van Maegan! Ben dus wel blij met mijn schoonouders. Mijn vader ziet haar ongeveer 1 x in de 3 weken en me moeder nog minder, zij werkt fulltime.... Ook wonen mijn ouders hier een uur vandaan en mijn schoonouders wonen om de hoek 1,5 min. lopen
Mijn ouders zien we minimaal 2/3 keer per week. ze wonen bij ons in het dorp en de kinderen hebben een heel goede band met ze. Het zijn (en blijven waarschijnlijk) hun enige kleinkinderen en zijn stapelgek met ze. Mij zien ze ook niet meer staan haha, maar dat vind ik niet erg, de kids zijn toch ook geweldig . Mijn schoonouders zien we gemiddeld 1 keer in de 2 maanden en verder bellen we ook nooit met ze, dat vind ik wel heel jammer voor de kids. Als ze er zijn dan doen ze wel leuk tegen ze, maar verder tonen ze nooit interesse helaas.
Hier is dat omgekeerd. Mijn moeder woont ver weg en zien we niet zo vaak. Zij loopt steeds te klagen dat haar kleinkinderen niks van haar moeten weten en haar niet kennen, maar ze doet ook niks met ze als ze ze wel ziet...
mijn ouders standaard iedere wo passen dan hele dag op.en verder zien ze de kids nog wel n keer in de week schoonouders maar 1* per 2 maanden ofzo
Mijn schoonouders wonen hier op loopafstand, ongwveer 5minuten. We zien ze 1a2x per week, we gaan daar even langs of hun komen hier heen. Toen ze kleiner was nam sm vaak taken uit handen, wat voor mij niet hoefde, maar ze vond het zelf zo leuk. Dochter is hier nu nogal een dwarsligger qua verschonen dus ik doe het liever zelf. Eten en drinken doet ze zelf, soms met avondeten helpen we een handje. Als oma hier onverwacht komt wil ze dochter nogal volstoppen met van alles, fruitshooters, snoepjes, koekjes e.d. Dat stel ik niet zo op prijs, en ik zeg dan ook vaak nee of berg het op tot de volgende keer. Sm komt namelijk vaak 30minuten voor het avondeten aan onverwachts langs. Fruitshooterw gaan ongeopend inde koelkast en daarna de container in. Meerdere malen aangegeven dat we liever niet willen dat ze dat al krijgt, erg zonde dan om weg te gooien maar in de eerste plaats had het niet eens gekocht hoeven worden. Mijn schoonvader is echt een opa, stapelgek met zn kleindochter en andersom net zo! Mijn ouders zien we denk ik 2 tot 3x per week. Komen ook soms even aanwaaien, of ik ga daar heen. Mijn moeder kan daarentegen weer moeilijk "oma" zijn en rent de hele tijd achter onze dochter aan of ze niet iets doet wat niet mag. Mijn vader is stapelgek met onze dochter, en zij ook met hem. Maar we hebben een verschillende kijk op veel zaken. Vaak laat ik dan wel merken dat ik nogal altijd het laatste woord heb, vindt ie niet zo leuk, maar legt zich er wel bij neer. Uiteindelijk doen ze het allemaal omdat ze stapelgek met hun kleindochter zijn en haar het allerbeste toe willen. De ideeën wat dat dan is verschillen gewoon. Uiteindelijk gelden voor het grootste gedeelte toch onze regels, dus probeer steeds wat meer het los te laten als het op die kleine momenten anders gaat.
Dag nieuwe mama! welkom in de wondere wereld van de kleinkinderen! Het hoort er allemaal bij en wat er vooral ook bij hoort is dat jij als mama nog moet leren om je grenzen aan te geven. Als 3 x in de week voor jou teveeel is en OOK nog op de I-pad dan moet je daar wat aan doen. Paal en perk stellen heet dat... als je dat nu doet, scheelt je dat later een boel gedoe... maar.... Opa's en oma's zijn gewoon heel belangrijk en natuurlijk zijn die gek op iets wat hun kinderen gewoon gemaakt hebben. Hoe bijzonder is dat! Laat ze ook genieten, laat ze ook een band opbouwen.. weinig mooiers dan de band tussen kleinkind en grootouders. MAAR.. nogmaals wel binnen jouw grenzen! Veel succes ermee. Hier zijn we 4,5 jaar verder en het gaat uitstekend maar 1 x in de week vind ik wel genoeg (komen ze hier oppassen) en we gaan zelfs één x per jaar op vakantie met mijn schoonouders. Maar oh, wat zijn mijn kids dol op hun opa en oma's! Mooi hoor!
Mijn schoonouders wonen echt bijna om de hoek, maar komen nooit langs. En ik ga daar ook alleen heen bij verjaardagen en feestdagen. Mijn ouders wonen op 3 kwartier rijden en die zien we bijna iedere week, wanneer ze mijn dochter langer dan 2 weken niet hebben gezien, worden ze onrustig . Ik vind dat echt geweldig en zo leuk om te zien hoe er op elkaar wordt gereageerd! Vooral opa is favoriet, lekker gek doen! Mijn man gaat trouwens heel soms nog wel eens samen met onze dochter naar schoonouders, maar ik vind dat de moeite van twee kanten moet komen.
ik vind het niet erg, ze vragen ook of ze mogen komen dus ze staan niet zomaar aan de deur, morgen komt mn moeder mee naar de CB voor het eerste spuitje, ik ben benieuwd, ik denk dat als ze het spuitje zetten dat ik mn moeder haar hoofd voor die van de baby hou, dan is zij de boosdoenaar en dan kan ik daarna gaan troosten haha nee grapje, denk ik de ipad is wel leuk, als ik die voor dylan hou dan begint hij ook echt naar de ipad te kijken, dat is wel leuk om te zien
@TS... prima dan toch? Hou vooral in de gaten dat JIJ je er prettig bijvoelt en nee, het is helemaal niet raar dat je de baby niet graag uit handen geeft. Dat hoort er echt bij. Zolang je kunt genieten van de interactie en ze respecteren jou dan is er niets aan de hand! Veel geluk samen!