Hallo, Ik zit me zelf helemaal gek te maken... Heupdysplasie komt bij mij in de fam voor. Mijn zusje, mijn oudste dochter, en wss ik (as woensdag moet ik foto's laten maken) hebben het. Vandaar dat er bij mijn jongste dochter foto's zijn gemaakt toen ze 3mnd was. Deze foto's waren goed. Maar nu viel ons gister op dat ze haar linker been heel raar beweegt als ze stapjes zet aan de hand. Dus verder gaan kijken en denken en toen realiseerde we ons dat ze, toen ze nog.tijgerde, haar linker been nooit gebruikte. Deze trok ze er als t waren er gewoon achteraan. Plus ze heeft een dubbele plooi links. Tijdens het stappen zwaait ze eerst met haar linker voetje richting haar rechter knie, en.zet m dan pas neer. Ook zet ze met links lang niet zo'n grote stapjes als met rechts. Ik heb gister avond als het cb gemaild met n filmpje van het lopen en n foto van de extra plooi... Ze is nu bijna 11 mnd en ik vrees dat het toch niet helemaal goed zit. Heeft iemand (ook) gehad dat de eerste foto goed was, maar dat het uiteindelijk toch niet goed bleek te zijn, of juist wel?????
Hoi! Hier ook een echo gehad met 3 maanden waarop alles goed was. Wel een héle kleine afwijking gezien, maar niets om ons zorgen over te maken zeiden ze, maar als we gingen twijfelen als ze ging lopen, moesten we wel gelijk aan de bel trekken. Dat heb ik enkele weken dus gedaan. Ze liep toen ongeveer 5 weken, dus nog niet zo heel lang (ze was wel aan de late kant met lopen), maar ik vond niet dat ze beter ging lopen en ze viel erg vaak. Ook andere wezen mij er op. Met hetgeen in mijn gedachten van de echo, toch maar gebeld, want ik was bang dat het toch niet goed zat. We mochten gelijk komen voor een foto, maar bij onze kleine meid was gelukkig alles toch goed! En het lopen ging ook gewoon steeds beter en nu loopt ze gewoon prima. Ze is wel wat ouder als jouw dochter, maar ik zou ipv het cb, gewoon de huisarts bellen voor een verwijzing voor een foto. Zeker met je achtergrond. Het cb kan er verder toch niets mee. je verliest er denk ik alleen maar tijd mee... Ik wil je verder heel veel succes wensen, ook met jezelf, en hoop dat het mee mag vallen!
Dank je voor de reactie!!! Wat super fijn dat alles toch goed bleek!!! Hopelijk is dat bij mijn kleine meid ook het geval!! Ik bel maandag sowieso de HA. En dan hopelijk kan ze tegelijk met mij n foto laten maken. Van mij is sowieso n afwijking bekend, maar de foto's zijn toen gemaakt toen ik 10 was (omdat mijn.zusje het toen had) maar of dat nu dus t zelfde is of erger.... Ben.benieuwd.. Heb er iig wel last van.
Is er bij je dochter een echo of een foto gemaakt? Onder de 6 maanden krijgen ze doorgaans een echo. Een foto is doorgaans betrouwbaarder wanneer ze de 6 maanden zijn gepasseerd.
Foto... Moest zelfs 3X, omdat ze niet stil wou blijven liggen. Na de 3e keer waren ze eigenlijk nog niet helemaal tevreden over de foto, maar ze wouden niet nog meer foto's maken ivm straling.
Heel stom maar hier precies hetzelfde! Ook ik heb HD, zoontje heeft met 3 maanden een echo gehad.. Zij durfde het niet goed te zeggen omdat hij eigenlijk nog net te jong was (3 wekeb te vroeg) maar orthopeed zei dat het prima was. Nu begint hij los te stappen en gooit als het ware zijn linker been vanuit zijn heup naar voren. Afgelopen vrijdag bij de fysio geweest en ernaar laten kijken. Zij vertelde dat het er normaal uitziet, hij zoekt er stabiliteit mee als hij stapt! En ik moet zeggen het stappen gaat steeds beter en het word daardoor een stuk minder
Nanni, gebruikt hij verder wel dat beentje?? Ik.merk dat ze haar linker been ook heel weinig belast. Opstaan altijd op rechts, zitten altijd met rechts gestrekt, en links gebogen, als ze gaat zitten eerst linover knie op de grond, en met rechts blijven steunen ed..... Ze is trouwens niet te vroeg geboren... Met 39,4 weken...
Moet er trouwens wel bij zeggen dat ze absoluut nog niet kan lopen. Behalve langs de tafel of, of achter de loopkar. En dan ziet t er wel 'nornaal' uit. Dus echt als we dr handjes vast houden en achter haar lopen stapt ze zo raar. Maar mede door de rest (vreemde manier van tijgeren, links extra plooi, links helemaal niet belasten) dat ik me toch lichtelijk zorgen maak... Maandag bel ik iig de HA voor een verwijzing.... Beter t zekere voor t onzekere... Ik weet hoe pijnlijk t kan zijn als ze er niet optijd bij zijn... Ben bijna 23 en voel me soms net n oud omaatje......
Mijn dochter gooide overigens ook haar beentje als het ware met een boogje naar buiten, dan naar binnen en zette hem dan neer. Het leek vaak wel alsof ze dronken was, zo liep ze. Maar het was bij haar echt voor korte duur want nu merk je er echt niets meer van. Met vaderdag is ze los gaan lopen trouwens, dus nu ruim 2 maanden geleden.
Morgen dus bellen voor n foto.. Ben iig wel wat geruster dat t dus toch ook goed kan zijn ondanks de rare capriolen die ze uithaalt.... We zullen zien....
Afgelopen woensdag hebben we foto's laten maken, en alles was goed.... Pfff gelukkig... Gewoon.dus wachten tot links wat meer getraind is, en ze niet meer als een of andere zwangere pinguïn door t huis heen waggelt hihi....
Gelukkig alles goed meid. Onze dochter gebruikt links ook minder. Bij haar komt het door lage spierspanning en hypermobiele heupen. Wij hebben een aantal maanden geleden een foto laten maken omdat ik steeds een knakje in haar linker been hoorde maar gelukkig geen afwijkingen. Hier ben ik wel begonnen met fysio omdat ze achter blijft in de motorische ontwikkeling. Hier is het echt een kwestie van spieren trainen en sterker worden. Wel een opluchting dat het goed is want anders blijft het knagen.
Thnx Anouk!! Verder ontwikkelt ze wel heel snel en.goed, het ziet er alleen soms heel raar uit.. Echt alsof ze met links danst haha... Ik heb ondertussen wel fysio voor mijn heupen. Bij mij was wel n kleine afwijking, maar niet zorgelijk. Wss hebben mijn bekken gewoon echt te veel geleden tijdens de zwangerschappen.. Had voor de 1e zwangerschap wel soms spierpijn in mn lies tijdens de sex, maar met elke zwangerschap werd t steeds erger. En na dr laatste bevalling dagelijks pijn in mn lies, en sex is echt niet leuk meer als je 4 of 5X ff moet stoppen tussendoor om je been te strekken.... Hopelijk is t dus snel over en kunnen we weer vollop er tegenaan haha...