Een aantal weken geleden heb ik telefonisch contact gehad met m'n huisarts, want onz dochter van bijna 12 weken is ontzettend onrustig, ik had voor mezelf geconstateerd dat ze reflux heeft en probeer er dus ook alles aan om het zo aangenaam mogelijk voor haar te maken. Maar ze blijft huilen en onrustig na de voeding en weinig overdag slapen, dus ik dacht laat ik eens contact opnemen met de huisarts, misschien dat hij het kan vaststellen en er eventueel iets aan kan doen. Hij zegt dat reflux een modeverschijnsel is en dat het niet ernstig is en we moeten de eerste maanden maar zien uit te zitten, medicatie is niet bewezen te helpen en er zijn verschillende studies naar gedaan en teveel bijwerkingen etc. Dus een beetje verslagen hang ik op. Nu een aantal weken verder ben ik een beetje wanhoop nabij en nog maar weer eens gebeld, ik mag langskomen bij een vervangende huisarts(eigen arts niet aanwezig) daar was ik allang blij om, kijken wat hij er van zegt. Nu ik met haar bij hem geweest en hij zag het meteen, want ze was helemaal overstuur daar, je krijgt medicatie. Ikke blij en vol goede moed met medicijnen naar huis. Nu ruim een week aan de nexium en een week vol buikkrampen en scheten laten verder dacht ik wel dat het zou moeten aanslaan, maar toch vandaag maar weer contact opgenomen, nu dus wel met eigen huisarts, hij zegt dat die darmen van haar maar volwassen moeten worden en we moeten het maar uitzingen:x ikke boos, ik zeg dit pik ik niet, je hebt er geen verstand van( dat heeft hij zelf gezegd, niks van reflux te weten) doe mij maar eenvdoorverwijzing naar de kinderarts. Nou die kreeg ik gelukkig, wat een waardeloze huisarts! Nu afwachten wanneer we bij de kinderarts worden opgeroepen en hopelijk kan die wat voor ons meisje betekenen, het is zo frustrerend dat ze zon pijn heeft...
ik herken je gevoel zo erg ! hier precies het zelfde met cb & Ha, uit eindelijk door gestuurd naar de ka, en we waren net op tijd zei hij, haar slokdarm was nog net niet ontstoken door al het zuur. we kregen gelijk zantac, en begeleiding wat betreft voeding zoals zuur fruit enz. ik was ook super kwaad toen er TOCH reflux uit kwam, na maanden aan de bel getrokken te hebben en niet serieus genomen te worden omdat ons cb en ozne ha er niks van wisten .grr
Mijn huisarts heeft toen die tijd zelf telefonisch contact gezocht met de kinderarts en die heeft hem dus ook verteld dat medicatie niet verstandig is ivm ze nog zo klein is. Dus ben heel benieuwd of we dit zelf ook van de kinderarts te horen krijgen en niet weer weg gestuurd worden. Ik lees hier allemaal dat medicatie goed moet helpen. Ze krijgt hier dus wel die nexium maar vind haar nog steeds onrustig en huilen na de voeding En nog heel veel de hik! Hoe gaan ze haar onderzoeken dan?
hier deden ze het doormiddel van Echografie , ze dronk dan een fles en op de echo konden ze zien in wat voor mate de voeding omhoog kwam. ook hebben ze een Ph-metrie gedaan..omdat ze de echo wat vaag vonden. daarnaast was t hier overduidelijk toen hij met zn ding in der keel keek. allemaal wondjes..volgens de ka hadden ze dit al veel eerder moeten zien. maargoed ik ben nu alleen maar opgelucht dat het goed gaat met onze dochter sinds ze der medicijnen heeft
Meestal helpt medicatie goed, maar het is soms wel zo dat wat bij het ene kindje goed werkt bij het andere kindje weinig doet. Nexium is, wat ik weet, wel een van de betere medicatie. Hoeveel geef je, hoevaak en hoe maak je het klaar?
Elke dag voor de eerste voeding maak ik één zakje 10 mg met 15 ml water klaar en dat zuigt ze op vanuit een flesje Ik meng het, laat het even staan en dan nog keer roeren en dan geef ik het
Jemig, wat een lul van een huisarts. Sorry hoor, maar dat vind ik echt. Goed van je dat je doorgeduwd hebt
Zo he, wat een idioot. Ik heb toen bij de kinderarts een fles moeten geven, zodat ze mee kon kijken wat er gebeurde en die zag het al meteen. In mijn geval was indikken met jbpm voldoende (alleen kreeg hij daar darmproblemen van dus kreeg wel medicatie maar niet tegen de reflux). Mij tip, schrijf van te voren goed op welke problemen je merkt, wanneer die opkomen, hoe lang het duurt, wat je wel en niet hebt gemerkt van je huidige medicatie. Je zou ook nog kunnen kijken of een logopedist ook naar het drinkgedrag kan kijken als je de fles geeft, is bij ons toen ook gebeurd en daar hebben we ook goede tips gekregen hoe we tim moesten vasthouden tijdens het drinken enz. zodat het voor hem zo pijnloos mogelijk zou zijn en maak van tevoren je verwachtingen voor jezelf duidelijk. Sterkte, ik weet hoe naar dit kan zijn en ik had gelukkig een huisarts en kinderarts die me direct serieus namen.
idd dat is een hele goede, schrijf alles op. des noods lees je het zo van het blaadje, wat er in mijn geval gebeurde
Dus je geeft 1 heel zakje, dat zou (lijkt mij) wel voldoende moeten zijn. Je zou het evt 2x de helft kunnen geven (1 zakje aanmaken, helft geven rest weggooien) Wanneer kan je naar de ka? Volg je ook de overige reflux-regels op? (Even voor de zekerheid ) Toevoeging; Oh en hoeveel huilt ze en wanneer? Heeft ze de darmkrampen vanaf het begin of pas na start met nexium?
Ik krijg van de week een brief met oproep, ik hoop dat het wel snel is en niet nog weken hoeven te wachten. Ja ze krijgt comfort voeding waar dus jhbm in zit, laat haar goed boeren, half uur na voeden rechtop daarna in wip stoeltje of in de box op een voedingskussen rechtop en haar bedje staat ook schuin. Als ze net haar flesje op heeft gaat het nog, maar na 5 minuutjes begint het onrustig worden en huilen, vaak even met haar op de arm wandelen en dan gaat het wel maar je ziet gewoon dat ze het weer weg slikt en alles omhoog komt en dan komt de hik en gaat ze weer huilen, ze heeft ook sterke zuig behoefte maar helaas weigert ze speen dus dan mama's pink. De krampen zijn meer verspreid over de hele dag, veel scheten laten, ik geef nu infacol erbij en gaat wel ietsjes beter. Die krampen en scheten zijn echt begonnen na start nexium. Ben eens gaan googelen en lees dat KMA ook veel reflux symptomen hebben, ze niest nl ook best veel en ook vaak na de voeding, nu weet ik wel dat babys veel niezen, maar ja je gaat van alles in je hoofd halen. Ze is trouwens ook zo rochelig volgens de huisarts komt dat van mede door de klachten, herkennen jullien dit ook. En als de medicatie zoals bij jullie goed aanslaat zijn ze dan tevreden na een voeding en niet meer huilen of nog wel onrustig, kan me nu nog niet voorstellen dat dat kan
Hoe groot zijn de flessen die je geeft? Onderzoek wordt meestal niet gedann, diagnose wordt doorgaans gesteld adhv jouw beschrijving van de klachten. Nexium heeft even nodig om te gaan werken, maar kan verstopping geven. Hier werkte de combi nexium en forlax erg goed.
Ja dat rochelige herken ik.Zoon had ook een naar hoestje ontwikkeld door de irritatie aan zijn keel. Wat betreft de zakjes, je kan ook gewoon een half zakje maken.Die s'ochtends geven.En dan de andere helft s'avonds. Wij zaten op 1,5 zakje per dag maar zoon was wel stukken ouder Ik hoop dat je snel verbetering gaat zien!
Ik kreeg ook kma in mijn hoofd, dus vandaar dat ik ernaar vroeg. Alleen als juist de krampen en scheten komen na start nexium zou je er vanuit gaan dat het dus echt komt door de nexium en niet door kma. Kan het zijn dat comfort niet dik genoeg is? Ik weet dat ik bij mijn oudste echt het maximale gaf aan jbpm (nutriton) en dan hielp het redelijk. Ik hoop dat je snel bij ka terecht kan, bij eentje die ook luistert. Weet je al naar welk ziekenhuis je gaat?
Hier ook bekend met het probleem reflux. Wat jou HA zegt vind ik belachelijk.. Het kind word namelijk geremd in de ontwikkeling omdat het niet vrolijk en klachtenvrij kan doen wat het hoort te doen. Wij merkte zelf al vrij snel dat de voeding steeds terug bleef komen en dat het ons zorgen baarde dat ze zoveel last had. Omdat onze dochter prematuur geboren is stonden we al onder behandeling van de kinderarts. Deze is ook vrij snel overgegaan op het geven van medicatie. We kregen ranitadine (alcoholvrije zantac, een maagbeschermer) en we kregen moltilium. De ranitadine 2x per dag en de moltilium 4x per dag. Ik moet zeggen dat de klachten wel bleven bestaan maar in mindere mate, daarnaast zijn we bij 8 maanden gelukkig kunnen stoppen met alle medicatie en lijkt ze nu geen last meer te hebben. Ik vind het heel slim van je dat je een doorverwijzing hebt gevraagd richting de KA. Hoe normaal reflux ook is (vooral in de westerse landen) het geeft voor zowel ouder als kind een hoop stress en ongemak dus laten we hopen dat jullie kleintje snel verlost is. Tips die bij ons werkte: Steeds kleine beetjes te laten drinken, minimaal een half uur rechtop houden na de voeding, en vooral zelf aan laten geven wanneer ze genoeg hebben qua eten. Mocht je kleintje last blijven houden, vraag dan om een slikfoto of dergelijke, ik vind echt dat reflux word onderschat in NL. Voor nu heel veel sterkte en zet hem op met jullie kanjer groetjes Jeffrey
Zou ik bij de friso comfort voeding nog jbpm extra aan toe kunnen voegen? Die comfort voeding drinkt ze idd heel makkelijk door de normale stand van de fles (S)
Krampen komen dan van de nexium hoor, lijkt me geen KMA dan! Hier dus ook verstopping (en dus krampen!) door de nexium. We hebben hier even flink gezocht met medicatie toen: gestart met zantac. Hielp even, maar veel onrust. Bleek als bijwerking hartritmestoornissen te hebben, wat onze dochter van zichzelf al heeft. Toen motilium erbij, maar dat versterkte de darmkrampen. Vervolgens nexium. Krampen en verstopping daardoor. Eerst toen erytromicine erbij, (AB die er ook voor zorgt dat de maag sneller geleegd wordt, zoals motilium ook doet). Enorme darmkrampen van Toen nexium in 2 doses gaan geven. Van 1 keer 7,5 ml per dag naar 2 keer 5. Vervolgens nog forlax erbij tegen de verstopping. En toen kwam er langzaam maar zeker dus rust We merkten wel tussen 1 en 2 weken toen verbetering, maar voordat alles echt tot rust was en de ontlasting goed liep en de verstopping dus geen extra last op de reflux meer legde, waren we echt wel even verder. Toen het eenmaal tot rust was, was er ook na de voeding gewoon rust, MITS we wel de leefregels rondom reflux strak aanhielden! *kleine flesjes vaker op een dag, (heel lang op 90/3 gezeten!) *goed boeren tijdens en ne de voeding *voeding indikken *rechtop houden na de voeding *bedje ophogen en/of buikligging. Ophogen werkte hier niet, dan lag ze onderin bed dwars over en had ze dus niets meer aan het ophogen. Over naar buikligging en dat hielp enorm
Je zou nog kunnen denken aan Enfamil AR voeding. Onze dochter kon de JHBM ook niet verdragen. Toen ze eenmaal Enfamil voeding kreeg, kregen we een totaal ander kind! Daarnaast kreeg ze ook nexium, maar daar mochten we al snel mee stoppen omdat deze voeding voldoende hielp... Succes ermee. Het is vreselijk om je kindje zo te zien. Ik heb inmiddels een zoon van bijna 4 weken en ook hij vertoont kenmerken van verborgen reflux. Enfamil is al besteld bij de apotheek en daar gaan we vandaag mee starten!
Mijn ka heeft innertijd verteld dat 30% vd kindjes niet tegen jbp kan! Onze zoon kreeg spuit luiers heftige krampen en moest continu braken. Ts alles wat je beschrijft had onze zoontje ook tm het hikken en rochelende geluidje aan toe. Hele dag smakken met zijn mondje. Hebben ook maagbeschermer gekregen die erg goed hielpen! Hij is er gelukkig overheen gegroeid met 4 maanden. Kreeg toen een heel ander kindje voor terug. Wat ik niet begrijp is dat sommige huisartsen zo laks zijn. Niets is zo belangrijk als het moederinstinct! Zegt deze er is iets mis luister er dan naar. Doorverwijzen naar ka en deze kan het dan uitlsluiten. Woon in Belgie en daar is mijn ervaring dat ze heel erg oplettend zijn. Onze zoon was een echte huilbaby. Hebben toen ook snel hulp gekregen van alle kanten! Kind en gezin en huisarts en ka! Fantastisch gewoon. En om dan te horen dat een moeder zo aan haar lot wordt overgelaten met haar baby! Is er een optie om over te stappen naar een andere ha? Je moet nl wel vertrouwen hebben in je ha en kan me voorstellen dat dat vertrouwen er nu totaal niet meer is. Succes en hopelijk kun je snel bij de ka terecht.