reflux..? ervaring/advies gezocht!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kara, 17 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    mijn zoon is nu ruim 5 weken oud, en geboren bij ruim 35 weken zwangerschap. na een turbulente start is hij inmiddels 4 weken thuis.

op zich gaat het redelijk goed, hoewel hij echt nog alleen bezig is met 'leven': slapen, wakker, eten, plassen, poepen. hij volgt je wel, maar er is nog geen interactie of interesse in gezichten/mobiel/etc. Misschien door zijn premature start een achterstand die hij nog in moet halen. Geen idee, maar ook niet erg, dat komt vanzelf wel.

Waar ik me zorgen over maak is dat zijn reflux misschien wat meer actie vraagt. Even op een rijtje:
    - hij geeft veel en 9 vd 10 keer een flink mondje terug, dat ruikt standaard naar maagzuur
    - soms (inmiddels wat minder vaak) komt het ook door zijn neus eruit
    - als hij spuugt gaat dat gepaard met flink wat pijn: huilen, onrustige mimiek en lichaam strekt en wurmt. niet leuk om te zien.
    - soms komt het eruit, maar ik merk ook regelmatig (zeker wanneer hij op zijn rug ligt, of meer naar achteren zit) dat er iets naar boven komt, wat hij dan weer inslikt.
    - na de voeding (zo rechtop mogelijk) probeer ik hem minimaal 30 minuten rechtop te houden, soms nog veel langer. ondanks dit krijgt hij het eigenlijk altijd moeilijk als we hem neerleggen. in zijn opgehoogde wiegje ook. soms slaapt hij nog even verder, maar hij wordt altijd weer wakker in pijn en geeft dan vaak een mondje terug. daarna komt hij moeilijk weer in slaap.
    - 's nachts wil hij niet alleen in zijn wiegje slapen. soms wel eventjes, maar dan kost het veel moeite om in slaap te vallen en gaat het gepaard met huilen. als ik hem bij me neem is hij het meest rustig, dus dit doe ik nu maar.
    - overdag is hij verreweg het meest rustig in de doek, als hij rechtop gedragen wordt, of in onze armen. dit doen we dus ook, anders zouden we me vaak met een huilend mannetje zitten. en dat willen we niet natuurlijk.
    - hij heeft nu spruw, geen idee of dat nog van invloed is

wat denken jullie hiervan? moet ik hier iets mee? of gewoon accepteren dat hij hier last van heeft en hem dus veel dragen/rechtop houden en 's nachts dichtbij houden?
    hebben jullie nog tips of advies hoe hier het beste mee om te gaan? of wat we kunnen gebruiken (bv een wippertje aanschaffen?)? de reiswieg gebruikten we al weinig, maar nu helemaal niet bijvoorbeeld.

bedankt voor het meedenken!

2. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik zou je ten eerste aanraden om even langs de huisarts te gaan. Je kunt wel medicijnen krijgen waardoor het maagzuur minder zuur wordt en het spugen minder pijn doet.

Daarnaast zou ik hem inderdaad lekker veel in de draagdoek doen. Lekker tegen je aan en jij hebt je handen vrij.

Spruw kan ook pijnlijk zijn... en ze kunnen ook misselijk worden van de medicijnen :(

Geef je borst of fles? Je kunt flesvoeding indikken met johannesbroodpitmeel (nutriton) waardoor de voeding dus dikker wordt en minder snel terug loopt.

3. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Oh is hij verder goed onderzocht qua koemelk allergie etc?

En mijn ervaring is dat kindjes die de eerste tijd in het ziekenhuis hebben gelegen dit flink moeten verwerken en onrustige baby's zijn. De mijne hadden ook flinke mama honger.

Sterkte. Het is zo zwaar. ...

4. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    bedankt voor je reactie!
    ik geef bv, maar wel via tepelhoedje omdat hij in het zkh heeft geleerd uit de fles te drinken en live uit de borst lukt hem (nog..) niet.

hij is verder nog niet onderzocht. ik merk dat ik het lastig vind, want ik denk aan de ene kant: hij is nog maar zo klein en heeft gewoon wat opstartproblemen. maar aan de andere kant: dit ken ik echt niet van mijn dochter of andere kindjes om ons heen en het is inderdaad wel zwaar zo. al moet ik hem een jaar rechtop houden en samen slapen: ik doe het met liefde. maar onnodig pijn lijden is voor hem ook niet goed natuurlijk.

komende week heb ik bij cb afspraak, dus dan zal ik het sowieso bespreken. vorige week was ik bij de huisarts omdat hij beoordeeld moest worden vanwege een verkoudheidsvirus. stomme ik heb het toen niet besproken. zat nog in de fase dat het 'er vast bij zal horen' ;)

5. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Nog meer tips?
    Vannacht ben ik maar rechtop op de bank gaan zitten..

Is drinken uit de fles rustiger/beter dan met tepelhoedje uit de borst?

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Alles wat verder gaat dan een mondje terug na het voeden zou ik even laten checken bij huisarts/consultatiebureau-arts.

Tepelhoedjes zijn in principe onnodig (tenzij je zelf veel pijn hebt, en ze tijdelijk gebruikt). Hij hoeft niet echt te zuigen he, alleen goed aanhappen. Die melk komt dan vanzelf :)

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Onze uk is ook te vroeg geboren(34.5).
    Na 2 weken begon hij veel te slikken, veel beweging met tong,overstrekken, kinden hem niet plat leggen ook niet in verhoogd bedje/ op schuin verschoningskussen, heel veel en hard huilen, moeilijk in slaap komen en kort slapen.
    Wij hebben hem heel veel uren van de dag in de armen gehad.

Wij zijn na dokter geweest en kinderarts en hebben uiteindelijk 2 verschillende medicaties gehad pas bij de 2 de reageerde hij pas op en kon hij langzaam lachen.

Onze uk had verborgen reflux dus spuugde nauwelijks maar had heel veel pijn.als je te lang wacht kan het gaan ontsteken en dus nog meer pijn.

Heb geen ervaring met spruw maar voor de zekerheid zou ik een afspraak maken.voor vragen mag je altijd bericht sturen.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik weet niet of je de standaard leefregels voor reflux kent?
    Ik lees er wel een aantal...

Leefregels zijn;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

9. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    bedankt weer voor de reacties. het helpt zo om te weten dat er met je wordt meegedacht!

de leefregels had ik gevonden inderdaad en houden we ons zo goed mogelijk aan.

het tepelhoedje gebruik ik noodgedwongen. in het ziekenhuis kreeg hij eerst sonde en daarna fles. het aanleggen zijn we, zodra het kon, gaan oefenen, maar dit lukt hem dus nog steeds niet goed. hij kan wel happen, maar laat continue los. ik krijg het idee dat hij 'lui' geworden is door de fles, en de inspanning van live bv niet (meer?) kan leveren. ik blijf enorm hopen dat het alsnog gaat lukken, maar ik kan het natuurlijk niet afdwingen. nu met de spruw durf ik het niet zo goed te proberen zonder tepelhoedje.

Owly, bedankt voor je verhaal. ik herken er heel veel van. ook al ben ik huiverig voor medicatie (waarom weet ik eigenlijk niet.. misschien gewoon het idee), maar het woord wat het meest opvalt is 'lachen'. niet letterlijk per sé, maar een tevreden mannetje is het nu niet.

a.s. woensdag zie ik de cb-arts, maar ik zal morgen vast de huisarts eens bellen (meer vertrouwen daarin..).

weten jullie welk wipstoeltje het meest verantwoord rechtop kan staan? dat zou wel welkom zijn hier. ik heb het idee dat een beetje schuin liggen hem niet per se veel verder helpt. rechtop in de draagdoek wel.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heb je al eens contact gehad met een lactatiekundige?

Een wipstoel is leuk voor even, maar meestal niet geschikt voor heel lang. Een baby wordt toch in een bepaalde houding gedwongen. Als het mogelijk is is een draagdoek beter.

Eventueel kan je nadenken of je wilt proberen om in te dikken. Dit zal waarschijnlijk ook het advies zijn van het cb.
    Voor indikken kan je 2 middelen gebruiken. Pure jbpm en nutriton.
    jbpm is te verkrijgen in een reform winkel en bevat echt alleen jbpm (is van het merk tammi)
    Nutriton is van nutricia en bevat 30% jbpm, de rest zijn toevoegingen. Veel kindjes reageren op de toevoegingen, maar sommige doen het er beter op.

Indikken kan effectief zijn. Er zit ook een maar achter. Het idee van indikken is dat de voeding incl maagzuur in de maag blijft en niet meer terug stroomt in de slokdarm. Echter van buiten af kan je niet zien of je voldoende indikt. Ingedikte voeding in de slokdarm doet meer pijn dan dunne voeding.

Als je het wilt geven kan dat prima met live voeden, je maakt vooraf een beetje jbpm klaar met wat water of voeding en geeft dit in een spuitje of lepeltje. In de maag mengt het zich met de voeding.

Zowel indikken als alles schuin zetten is niet medisch bewezen. Echter veel moeders geven wel aan dat het (lijkt?) te werken.

Medicijnen, tja. Als het niet nodig is liever niet doen. Alleen als kindjes echt heel veel last hebben en de leefregels niet helpen en je niet doet kan de slokdarm ontstoken raken. Met alle gevolgen van dien.
    Dus mocht alles niet helpen kan je het toch beter bespreken met je ha. Dan is medicatie de oplossing.

11. Mijnlieveschat

17 jan 2015
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Hier is de ervaring met medicatie ( Ranitidine/Zantac ) erg goed.

Na wekenlang krijsen van de pijn en alle symptomen die jij opnoemt te hebben gehad, was na 1x medicatie krijgen alles opgelost.

Slapen ging opeens 2-3 uur achter elkaar! in zijn eigen bedje, geen zure geur meer, geen pijn meer enz enz.

En hoewel ik veel heb getwijfeld of ik wel medicatie zou moeten doen, heb ik het wel gedaan, want om mijn baby zo pijn te zien lijden dat zou niemand moeten meemaken.
    Eigen keuze hoor medicatie gebruik, maar bij ons was het een wondermiddel na 3 maanden dagenlang gekrijs.

Veel succes!

12. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    bedankt bedankt
    dit helpt wel in alle overwegingen. ik vind het maar lastig!
    dragen is overdag geen probleem, nouja, soms dan ;). maar dan nog wordt hij soms wel in pijn wakker.

ik ga morgen ook een lactatiedeskundige bellen, misschien kan ik die uit het ziekenhuis wel raadplegen.

en overleggen of we medicatie moeten proberen met een arts, want dat het zo'n groot verschil kan maken lijkt me de moeite waard om het te proberen!

wat betreft wippertjes heb je wel gelijk inderdaad... maar het zou fijn zijn als hij even rustig kan zitten ergens voor een slaapje behalve op of aan mama/papa gekleefd.

13. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier zantac gehad maar dat hielp niks.
    Nu al weken Nexium 2 keer per dag en baby gaviscon 4 a 5 keer per dag.
    En dan nog ruikt ze heel vaak zuur en overstrekt ze zich vanaf de 90 ml.
    Maar dat is per keer verschillend.
    Het is wel al beter dan het was.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Graag gedaan! Het is niet echt een bewuste lach op die leeftijd maar een tevreden blik. Als je nog bij de kinderarts loopt zou ik die bellen toch meer ervaring dan de huisarts.

Wij hadden eerst ranitidine maar dat hielp weindig daarna overgestapt naar omeprazol. Dat was een wereld van verschil. Wij zijn ook niet van de medicatie maar aangezien wj 3/4 uur per nacht sliepen en hij heel heel veel huilde was er geen optie meer.als we het hadden geweten hadden we het eerder gedaan.hij bleef wel moeite houden m3t slapen maar schreeuwde niet en kon een paar uur achter elkaar slapen.

Tip als je een voedingskussen hebt die dubbelvouwen en een kussensloop omheen doen.
    Onder de (boog) bovenste gedeelte eengedeelte kussentje leggen. Je moet er wel naast blijven zitten maar je hebt je armen vrij.

Wij hebben de wwipstoel van de prenatal daar deden we een hydrofiele luier in oprollen en daar boven zaten zijn bolletjes. Niet voor uren maar ook fijn om even je brood op te eten.

15. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Dit. Wij hebben de sitfix en als ml hier al zegt dat dit het beste is wat we ooit gekocht hebben, geloof mij, dat wil wat zeggen haha! Ik ben nog steeds blij met dat ding! En idd, kussen onder het gedeelte waar het hoofdje ligt zodat je hem ophoogt. Mijn meisje zit er nog in tijdens de fles geven (super beweeglijk meisje!), ze zit er graag in.

Wat betreft medicatie, hier gebruiken we omeprazol, liever medicatie dan pijn, en het hielp fantastisch! Samen met rust en regelmaat en inbakeren, nu hebben we zooooo'n makkelijk meisje, dat we ons echt afvragen of wij dit niet terug moeten betalen in de pubertijd ofzo haha!

16. kellebell21

kellebell21 Actief lid

18 jul 2013
    327
    0
    0
    Pff ik herken het helemaal! Wat een drama is dat he?
    Zoonlief 10 mnd is er nu gelukkig helemaal vanaf. Maar de eerste weken/maanden gekrijst van de pijn. Snel aan de medicatie gegaan en.... WAT EEN RUST! Zo sneu voor zo'n kleintje.

17. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Fijn alle ervaringen, adviezen en harten onder de riem :), bedankt!

Inmiddels contact met de huisarts gehad en nu op proef een paar dagen met jbpm, en als dat niet voldoende is met ranitidine starten.
    Het lijkt vandaag wat beter te gaan, maar de horizontale ligtest moet nog komen. Hij lijkt wel meer tevreden te zijn in elk geval!
    Verder ben ik bv aan het kolven omdat hij veel rustiger uit de fles drinkt (helaas..). Vannacht komt de echte test.

Wat ik me wel al afvroeg: kan je door jbpm verstopt raken? Hij heeft namelijk niet meer gepoept.
    En zou je medicatie ook alleen 's avonds kunnen geven? Of werkt dat niet zo.

Die sitfix klinkt goed, daar gaan we naar op zoek.

Hopelijk een stapje dichterbij dat tevreden mannetje.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nutriton kan idd de bijwerking hebben dat het verstopt.

Afhankelijk van hoe of wat geeft de arts advies om hoe en wanneer je medicatie toe moet dienen. Als het 1x daags is kan het prima 's avonds. Als de ha 2x daags adviseert zou ik dat wel doen. Net als gewoon elke dag geven op hetzelfde tijdstip. Veel reflux medicatie heeft een spiegel nodig die opgebouwt word en gegeven blijft worden. Zo kan je dippen voorkomen en zorgen dat het medicijn op de meest optimale manier zijn werk kan doen.

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Een ligtest? Hopelijk is ranitidine voldoende en krijg je wat meer rust. De jpm kan wat verstopping geven bij ons was het een kwestie van uitzoeken wat de juiste dikte was voor de melk dat het geen pap is.ook wel gewenning. Wij doen op 180+6 net iets minder dan 1 lepeltje.

Deel Deze Pagina