Hallo Allemaal Mijn dochter van 8 maanden houd er van om op haar billen door de kamer heen te schuiven. Nu heb ik gelezen dat dit slecht is voor de ontwikkeling. Als ik haar op haar buik leg dan tijgerd ze ook wel. ze kan alleen nog niet kruipen. ze trekt zich ook op tot staan in de box. heeft iemand ervaring met "billenschuivers" en is er echt een achterstand? Ik lees zo veel verschillenden dingen. ben benieuwd wat jullie er van vinden. liefs Sakinah.
Nee billenschuiven is zéker geen achterstand! Ieder kind vind zijn eigen manier om zich voort te bewegen, jou meisje doet dit zo.. prima hoor!
Waarom zou het negatief zijn? Ze volgt haar eigen ontwikkeling en met 8 maanden gaan staan, tijgeren en een beetje voortbewegen op je billen lijkt me een prima ontwikkeling! Mijn zoontje is een snelle maar heeft van 7 tot 10 maanden getijgert (met een flink tempo) is toen gaan kruipen en een week later liep hij langs de box en aan de hand. Tja, zo hard kan het gaan. Joh, er is niets mis met die meid van jou! Lekker van genieten.. klinkt als een leukerd
Maak je geen zorgen, ik deed als dreumes ook billen schuiven, liep pas met 2 jaar en ben toch goed terecht gekomen! Met 8 maanden gaan staan is al knap, er zijn kindjes die het echte kruipen over slaan. Tijgeren doet ze toch al. Onze kabouter gaat nu pas staan.
bedankt voor de reacties! Ja.. je leest zo veel van die dingen. Ik las dat het CB ook aangeeft dat het slecht is als baby's billenschuiven. en dat er later taal en rekenproblemen (?) kunnen ontstaan (maarja ze hebben wel vaker wat te zeuren) Inderdaad, ieder kind doet dingen op zijn eigen tempo en manier. 7 maanden is idd snel! en wat goed dat hij al kan lopen. grappig dat dat echt van het een op andere moment kan gebeuren. zucht, wat gaat de tijd toch snel... xx
Nou, ze kan opzich wel tijgeren.. maar niet zo vlot hoor. het is echt heel langzaam en tussendoor spartelt ze nog wel eens als een vis op het droge met allebei de beentjes en handjes in de lucht. maar het komt goed bedankt voor de reacties!
Taal en rekenproblemen door billenschuiven??? Lijkt mij een raar verhaal. Mijn dochter was (is) ook een billenschuiver en ons is verteld dat ze daardoor wel eens iets later zou kunnen gaan kopen, omdat het vanuit zit stand moeilijker is overeind te komen dan vanuit kruipstand. Onze dochter is idd niet de vroegste met lopen (gisteren haar eerste losse stappen gezet, was wel per ongelijk ) maar of dat door het billenschuiven komt?? wie zal het zeggen? Ik zou me er idd niet druk over maken hoor, lekker van genieten!
onze fysio had liever niet dat isa ging billenschuiven, maar dit was omdat ze een ontwikkelingsachterstand heeft/had. Wij moesten haar stimuleren op haar buik en vooral niet laten zitten. Dit was ook omdat isa zich liever verticaal (zitten/staan) wilde ontwikkelen dan horizontaal (buiklig, draaien, kruipen). Ze zei ook dat als ze op een kleuterschool ging kijken ze niet kon zien wie er vroeger had "gebillenschoven". Dus erg is het niet, zeker niet als je kindje zich verder normaal ontwikkelt!!!
Ik heb een nichtje dat zich altijd voortbewoog door op haar billen te schuiven en bij haar is er absoluut geen sprake van een achterstand.
tegen ons zeiden ze ook dat het niet goed was voor de ontwikkeling. dus ik zei gelijk kan dr niet dwingen om te kruipen als ze het niet wil en ik ben zelf ook een billenschuifster geweest. ze zeggen wel dat billenschuivers later lopen. mijn dochter was 19 maanden toen ze helemaal ging los lopen, of het met het bilen schuiven te maken heeft geen idee. (ze is namelijk zonder bril slecht ziend) taal probleem: wat een giller, Esmee kletst de oren van je kop en begint al met 3 a 4 woord zinnetjes.
Er zou een verband zijn aangetoond tussen billenschuiven en dyslexie, maar dat onderzoek wordt tegenwoordig alweer omstreden. Belangrijkste is dat je kleintje ooit wel iets met kruipen o.i.d. doet, omdat dat de wisselwerking tussen de twee hersenhelften zou bevorderen.
mijn zoon is nu 11 maanden en die kruipt of tijgert nog helemaal niet, t liefst wil hij aan onze hand stapjes zetten, kan hem toch niet dwingen om te kruipen?!
Je kan het idd niet dwingen, gewoon veel oefenen denk ik. zodra ze er aan toe zijn doen ze het vanzelf wel ieder zijn eigen tempo xxx
vriendin van mij haar zoontje doet het ook. hij heeft het afgekeken van kinderen op KDV, op zijn groep van 10 kinderen billenschuiven er maar liefst 6... vond ik wel opvallend...
Hier gaf de fysio ook aan dat het niet goed was voor de verdere ontwikkeling qua motoriek. Ze zouden door het billenschuiven één geljike beweging maken ipv symetrisch wat je ook doet met bijv. lopen.