Cadeau aannemen van geld van demente oma

Discussie in 'De lounge' gestart door Roodborstje2, 15 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Hi allemaal,

    Ik zit een beetje in dubio. We krijgen een mooi cadeau voor de baby van mijn schoonouders, en het idee is dat mijn mans oom en zijn oma daar ook financieel aan bijdragen zodat het een soort groepscadeau wordt. Nu is zijn oma dement, en haar kinderen (dus zijn moeder en oom) hebben de regie over haar portemonnee. Elk jaar moeten ze een lijstje doorgeven aan de rechter met verantwoording van de uitgaven die zijn gemaakt, om dus te voorkomen dat ze het aan hun eigen vakanties/huur of wat uit gaan geven. Een cadeau voor een achterkleinkind mag volgens hen gegeven worden, binnen bepaalde grenzen van een normaal bedrag. Haar deel zou volgens mij om ongeveer €40 gaan.

    Nu mag het wettelijk gezien dus allemaal wel, en ze zou waarschijnlijk ook wel een cadeau hebben gegeven als ze niet dement was. Maar toch voel ik me er een beetje raar over. Het is tenslotte niet haar beslissing geweest om het te geven. Hoe kijken jullie hier tegenaan, zou je dit cadeau aannemen of niet? In dat geval leg ik gewoon zelf het resterende bedrag in.
     
  2. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Snap wel dat dat dubbel is. Andersom gezien: zoals je zegt had zij het ook gegeven als ze niet dement was geweest en zou denk ik graag zien dat dat zo voortgezet wordt. Ik zou het, zo beredeneerd, dan ook wel aannemen :)
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Bij geen dementie zou ze ook wat geven. Ook al is ze dementerend, ze is nog steeds oma. Niet uitgerangeerd als mens. Ik zou het wel aan nemen, ze zou dit ook geven als ze het zelf nog zou kunnen doen.

    Kijk bij bedragen die enorm zijn zou ik bedanken, maar het gegeven is binnen de normale perken.
    En oma is vast blij dat ook zij nog meedoet, ondanks haar dementeren.
     
    Huismuisie, Bubblez, nizzie86 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    40 euro is toch een netjes bedrag. Ik zou er geen probleem mee hebben. Als de band goed is zou ze sowieso wat gegeven hebben en uit je verhaal begrijp ik dat dat zo is.
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Precies dit inderdaad.

    Mijn opa heeft toen mijn oma net was overleden en hij erg instabiel was, iedereen (kinderen en kleinkinderen) 1.000 euro gegeven met de kerst.
    Nu weet ik dat hij het zelf niet breed heeft dus ik heb het niet aangenomen.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Lastig he? Ik denk dat als ik zeker zou weten dat ze het ook gegeven zou hebben wanneer ze dat zelf had kunnen beslissen ik daar geen moeite mee zou hebben.
    Mijn opa is (nog] niet dement, maar mijn vader en oom beheren/regelen wel zijn geldzaken (die hij overigens dus zelf nog wel kan inzien) en daaruit krijgen wij +achterkleinkinderen ook kadootjes. Opa kan niet meer bijhouden wie wanneer jarig is (6 kleinkinderen + 15 achterkleinkinderen) dus dat regelen de kinderen allemaal. Maar mocht hij echt vergeetachtig worden weet ik wel dat het zijn wens is dat dat door blijft gaan, familie is zijn trots.
     
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Is het een vergelijkbaar bedrag met de rest? (dus niet zij 40 en de rest 10, maar iedereen 40 en hoger)

    Dan zou ik het aannemen.

    Ik denk dat het ook fijner is voor haar dochter, de toekomstige oma. Ze geven jullie nu een cadeau namens de hele familie, waar jullie blij mee zijn. Dat voelt toch anders dan een cadeau waar jullie zelf ook aan bijdragen.
     
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Ik zou het aannemen. Het is geen super groot bedrag, en als de situatie anders was geweest had ze zelf vast ook wel iets gekocht. Dus dan is het toch leuk dat er namens de familie een mooi kado voor jullie kindje gekocht kan worden.
     
  9. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.513
    883
    113
    Ze had normaal ook zeker wat gegeven dus gewoon aannemen.
    Het is geen idioot hoog bedrag ook.

    Ik vermoed dat ze bij goed besef zich erg had geschaamd als ze niets gegeven had.

    Ga lekker langs met de kleine bij haar straks. Mensen met dementie genieten zo van kleine kinderen om hun heen.
    (Ik werk met deze doelgroep)
     
    Annedore vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    #10 GroeneBomen, 15 jun 2019
    Laatst bewerkt: 15 jun 2019
    Liever een mooie herinnering bij het leven :) ook al is de herinnering voor oma er niet, voor jullie wel en het gaat via de nette manier. Oma had als ze niet dement was je dit net zo goed gegund. Dus maak je er daar maar niet druk om en denk; oma had het niet anders gewild.

    Hier 2 demente oma's gehad, hoewel geld beheert werd van beide was voor de ene oma de portemonnee nog wel bij haar zeg maar. Ze wist ook nog wanneer er iets gegeven moest worden: mijn neefje en ik lieten ons rapport zien en ze drukte ons bij 5 cent in de handen en zei: zoooo dat is meer dan genoeg hahaha. Toen heeft mijn tante ook geld uit de portemonnee gepakt en 2 gulden gegeven, wat oma anders ook had gegeven als ze wel besef van geld had. Oma zou zich normaal geschaamd hebben als ze maar 5 cent Zou hebben gegeven :) dus t werd gegeven juist met 'wat oma graag had gedaan' in gedachten :)
    Mijn andere oma had geen besef meer van dat ze zelf überhaupt nog bestond, enige geld dat uit werd gegeven was voor haar zelf. Toen ze minder ver was en wist dat ze nog bestond is er wel bv een cadeau gekocht van haar geld die ze dan kon geven (ook al had ze geen flauw idee wie de ontvanger was).


    (Kijk als je oma voor dementie een extreme krent was die geen cent aan iemand wij uitgeven zou ik zeggen: dit gaat tegen haar wens in)
     
  11. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    40 euro zou gaan om een eerlijke verdeling inderdaad. :) Ik vind het een beetje lastig om te bepalen of ze zelf dit bedrag uit had gegeven.Ik ken haar niet anders dan 'een beetje in de war' voor ze echt werd opgenomen, en daarvoor had ze het extreem krap financieel. In zoverre dat haar boodschappen voor haar werden gekocht en de cadeaus die we van haar kregen eigenlijk van mijn schoonmoeders geld waren.

    Volgens mijn man was ze vroeger toen hij een kind was erg gul met bijv snoepjes, pannenkoeken voor ze bakken etc, op die manier werd hij verwend. Niet met cadeaus, want daar was geen geld voor. Inmiddels is haar financiele situatie veranderd waardoor ze dus wel rond kan komen, maar ik weet dus niet of ze 40 euro had uitgegeven omdat ze nooit de kans heeft gehad om 40 euro uit te geven toen ze nog wel bij haar verstand was.
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.098
    5.277
    113
    Wel aannemen! Ze wil dat graag geven en 40 euro is geen wereld bedrag.

    Bij ons is oma ook aan het beginend dementeren. Ze wil ons steeds van alles geven maar dat nemen we niet aan. Wel op verjaardagen dan krijgt iedereen 50 euro. Ze verwend onze dochter wel meer als we bijv even het dorp in gaan krijgt ze een cadeautje. Vind niemamd erg van de fam( behalve 1 tante maar die wil zelf ook graag dingen krijgen) Ik let op dat het niet meer dan 20 euro is. Toen ze niet steeds alles vergat deed ze dat ook al. Dus is niet dat ze opeens met geld smijt, zo is ze nou eenmaal. Als oma normaal niks zou geven zou ik het wel raar vindem.
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  13. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik denk dat oma gaf wat ze kon geven, dus als ze wel het geld had gehad had ze dat waarschijnlijk ook gedaan. Want dan had ze ook bijgedragen aan het familiecadeau. Ik denk dat je het ook zo moet zien, ze geeft een cadeau, geen geld.
     
  14. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.513
    883
    113
    Ze kan het straks als ze er niet meer is ook niet mee nemen hè..
    Geld zegt haar helaas nu ze het beter heeft niets. Zolang oma nu niets te kort komt en jullie haar af en toe verwennen met een bezoekje is er niets om je zorgen over te maken.
     
  15. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Je denkt er echt veel te moeilijk over... ze heeft het nu toch over? Anders zou je schoonmoeder dat niet besluiten. Oom is het er ook mee eens. Klaar. Gewoon dank je wel zeggen en inderdaad wat hierboven al is gezegd, af en toe langs gaan. Die oudjes vinden kindjes echt fantastisch.
     
    nizzie86, bloem82 en Annedore vinden dit leuk.
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Prima bedrag toch, als degene die het beheert zegt dat het financieel past, zou ik me geen zorgen maken.
     
  17. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik zou het wel aannemen. Maar ik zou er dan wel iets van kopen wat ik voor eeuwig zou bewaren.

    Zoals bijvoorbeeld een armbandje met naam van de baby, een mooi geboorteboek o.i d.
     
    sleutelbloem vindt dit leuk.
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Oma deelde ook toen in wat ze kon missen zo te lezen :) dus zal dat nu ook willen.

    Zou er idd wel een blijvende herinnering voor kopen. Niet een babynestje ofzo. Dat je ook een mooi aandenken hebt, ook als de babytijd voorbij is :) denk dat dat voor jou misschien ook makkelijker is om aan te nemen. Dat het niet in een pot verdwijnt bij de rest om iets groots te kopen maar iets waarvan je kan denken; ach... Van oma...
     
  19. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Het gaat erom dat ze 25% bijdraagt aan een groter cadeau voor de baby dat we verder van mijn schoonouders & mijn mans oom krijgen. Dus geen envelop met geld. :) Het is wel specifiek voor de baby/kindertijd bedoeld (soort Tripp Trapp idee)
     
  20. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Echt he? Mijn moeder doet vrijwiligerswerk bij die doelgroep en neemt dan vaak onze kinderen mee (op de oppasdag) zo leuk om te zien. En bij onze opvang komt nu een dagbesteding met ouderen zodat de kindjes van de opvang daar ook af en toe gaan spelen.

    Ts, ik zou het aannemen het is geen heel nog bedrag en ze zou het anders ook gegeven hebben..
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina