Cadeau aannemen van geld van demente oma

Discussie in 'De lounge' gestart door Roodborstje2, 15 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Dan zou ik gewoon iets van 40 euro kopen uit oma haar naam, van je eigen geld. Zodat je zelf de 25% hebt betaald, en van oma dan een mooi cadeau welke je voor altijd kan bewaren.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  2. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ik zou het zeker wel aannemen, temeer omdat oma dan toch ook mee doet ondanks dat ze de beslissing niet man nemen nu, ze zou deze beslissing wellicht zeker zo hebben gemaakt toen ze nog niet dement was.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.809
    4.192
    113
    Lekker aannemen, zoveel mogelijk opmaken dat geld. Als er iets gebeurt met oma staat de fiscus op de stoep

4. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ik zou het ook aannemen. Je oom en je schoonmoeder hebben er toch ook goed over nagedacht? Door je twijfel lijkt het ook een beetje alsof je hun niet vertrouwd, hebben ze zulke rare dingen met oma's geld gedaan?

Mijn opa is dement en mijn zoontje krijgt ook nog steeds cadeau's, mijn ouders knippen wat plaatjes uit en hij kiest een plaatje. Afhankelijk van de prijs leggen mijn ouders wat bij of niet. Wij komen dan meestal langs zodat hij het zelf (mee) kan geven ook. Hij geniet enorm van zijn achterkleinkind.

Je kan nog bedenken: Was je oma een praktisch mens vroeger? Of juist meer van de tierelantijntjes? Als ze praktisch was, is het cadeau natuurlijk enorm passend, als ze meer van de tierelantijntjes was, kun je zelf ook een tierelantijntje uitzoeken uit naam van haar.

5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit dus!

En bovendien lijk ik uit je verhaal op te maken dat ze het anders ook wel had gedaan.

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.838
    3.630
    113
    Ik zie dat ik in de minderheid ben, maar als ik heel eerlijk bent vind ik het best wel moeilijk om het geld van oma te gebruiken om bij te dragen aan een cadeautje terwijl zij zelf niet meer in staat is om over dat soort dingen na te denken. Ze zal ongetwijfeld mee hebben willen betalen toen ze nog niet dementerend was, maar aangezien ze dat nu wel is en zij dus niet meer weet dat ze meedoet, vind ik het toch wel wat vreemd om geld van haar rekening te halen daarvoor. Ik neem aan dat dat geld is waarvan haar zorg betaald wordt, ik zou daar niet zomaar aan willen zitten voor cadeautjes. In de positie van je schoonouders en oom zou ik ervoor hebben gekozen om gewoon gezamenlijk te betalen en het cadeau wel mede namens oma te geven. Of ze daar nou feitelijk aan meebetaald heeft vind ik niet zo belangrijk. Ergens vind ik het een beetje iets kinderachtigs of hards hebben om daar daadwerkelijk haar geld voor te gebruiken.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  7. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Dit dacht ik ook. Ik krijg er een beetje een raar gevoel bij dat je schoonouders en oom haar mee laten doen zonder dat ze daar zelf over kan beslissen. Ik zou het eerlijker vinden als ze dat zelf inleggen.
    Maar is die oma echt zo ontzettend dement dat ze dit niet met haar kunnen overleggen? Veel oudjes weten namelijk als het om geld gaat best goed wat ze wel en niet willen is mijn ervaring, ook als hun brein hun op veel andere gebieden in de steek laat ;) Ook vind ik het verschillen of ze altijd erg zuinig is geweest of juist met geld strooide.

Als ze er zelf echt niets zinnigs meer over kan zeggen dan zou ik kiezen om zelf mee te betalen aan de kinderstoel. Als zij of je schoonfamilie er toch op staan om wat te geven dan misschien een zilveren armbandje/bestekje o.i.d. wat over 20 jaar nog waardevol is als herinnering.

Deel Deze Pagina