Geloof jij in 'spoken'?

Discussion in 'De lounge' started by Angel1980, Jun 27, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Beetje flauwe titel, maar wel serieus bedoeld ;) Ik ben onzettend nuchter, wetenschappelijk ingesteld en overtuigd atheïst. Nu zie ik net iets voorbijkomen op facebook (filmpje met onverklaarbare dingen) en ik lees dan de verhalen van mensen die dat ook hebben meegemaakt. Ik zal liegen als zeg dat het mij helemaal niks doet, sommige filmjes durf ik gewoonweg niet meer verder te kijken :p Maar ik denk dat het uiteindelijk allemaal hersenspinsels zijn (ik weet hoe je brein je behoorlijk voor de gek kan houden o_O).

Maar er zijn zoveel mensen die anders hebben meegemaakt en geloven in geesten etc.. en als ik dan zo'n filmpje zie, denk ik stiekem ook wel, 'zou het dan echt bestaan?'. Wat is jullie ervaring?

2. Angel1980

En ik zit weer niet op te letten.. :D @Beheer mag het worden verplaatst naar de lounge? Thanks! :thumup:

3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Haha, stom misschien maar ik geloof er toch wel in. Niet dat ik ze persee gezien heb maar ik heb in een huis gewoond waar ik in de gang duidelijk iets 'voelde'...

Emama and Angel1980 like this.
  4. Angel1980

Niet stom hoor ;)

En het 'voelen', denk je dan niet achteraf dat het een hersenspinsel was? Ik heb ook echt wel dingen 'gevoeld', maar nu denk en weet ik hoe je brein je voor de gek kan houden.

5. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

Dec 2, 2016
    3,701
    4,591
    113
    Ik geloof er zeker in. Er zijn heel veel dingen die we niet kunnen zien waarvan we toch weten dat het er is, zoals een wifi netwerk :) Wij hebben nu apparatuur om dat uit te zenden en te ontvangen, maar 100 jaar geleden leek zoiets onmogelijk. Sowieso vind ik per definitie niet in dingen geloven inclusief atheïsme altijd een beetje apart. We moeten als mensen toch realiseren dat wij enkel onze eigen zintuigen en onderzoeksmethodes hebben. Die onderzoeksmethodes verbeteren ook steeds, dus wie weet wat er nog ontdekt gaat worden. Een regenworm heeft bijvoorbeeld maar twee zintuigen. Als wij naast een worm gaan staan kan die ons niet ruiken, niet zien en niet horen. Toch zijn we er. Wellicht geldt dit voor mensen ook en bestaat er daadwerkelijk meer dan dat wat wij met 5 zintuigen kunnen ervaren. Dit hoeven niet eens perse 'spoken' te zijn natuurlijk, het kan vanalles zijn. En we kunnen nog zoveel wetenschappelijk onderzoek doen, maar als we niet eens weten dat het er is omdat we het niet waar kunnen nemen gaat niemand het onderzoeken en weten we het misschien wel nooit.

Floeperd, kleinepien, Zara75 and 40 others like this.
  6. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Ik geloof niet in spoken en "rondwarende" geesten.
    Ik ben overtuigd christen en geloof dus wel dat er occulte zaken bestaan die "opgeroepen" kunnen worden. Voor mij is dit absoluut duivels en ik houd me daar ver van.

Paardenbloem, mutskuh, einad and 3 others like this.
  7. laurazoey

laurazoey Fanatiek lid

Mar 20, 2015
    4,485
    2,225
    113
    Female
    twente
    Heel mooi omschreven :) helemaal eens

Lisanne1811 likes this.
  8. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Nee ik geloof er absoluut niet in. Niet in spoken, niet in geesten en niet in het bovennatuurlijke.

9. Mamamia90

Mamamia90 Actief lid

Apr 4, 2018
    234
    116
    43
    Female
    Ik geloof er wel in, in ons vorige huis vielen vaak dingen onverklaarbaar dit gebeurde altijd in de eethoek. Dit is 2 keer onze trouwfoto van hout geweest die goed met schroeven gemonteerd vast zat, maar ook in de kast die er naast stond viel vaak iets om dat je dacht hoe kan dat nou weer vallen? Echter probeerde wij daar verder geen aandacht aan te schenken. Toch ben ik een keer het huis uitgevlucht, was op een avond alleen thuis de klok begon apart te doen, er viel weer iets onverklaarbaars in die hoek en uit de keuken hoorde ik gerommel ik wist niet hoe snel ik het huis uit moest. Heb toen op mijn man gewacht om samen weer het huis in te kunnen. :roflmao:

Toen ik nog thuiswonend was heb ik met mijn moeder ook een tijdje in een huis gewoond waar het niet prettig voelde, daar gebeurde ook regelmatig aparte dingen. Waar ik nu verschrikkelijk hard om kan lachen maar toen echt heel eng vond was dat mijn nicht een avondje bij ons ging slapen, wij woonde daar nog maar net paar dagen en mijn moeder was een weekendje weg. Mijn nicht en ik lagen al op bed gezellig wat te kletsen tot ineens mijn oude furby aan ging, dat ding deed het al jaren niet meer omdat er een ontplofte batterij in zat.

fafa likes this.
  10. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,723
    113
    Nee, ik geloof daar niet in. Ik denk dat de mens van oudsher al de neiging heeft om al het onverklaarbare ergens aan toe te willen schrijven, en daaruit onstaat geloof en/of bijgeloof.

Daydreamy, Evanesco, HvO and 7 others like this.
  11. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

Mar 6, 2016
    1,948
    1,711
    113
    Female
    Deels geloof ik het wel. Maar aan de andere kant ben ik heel nuchter en wil ik echt bewijs zien voor ik iets geloof. Heb ook nog nooit iets onverklaarbaars meegemaakt.
    Dus tsja... Ik weet niet.

puzzelstukje likes this.
  12. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Ik denk dat die mensen echt wel iets zien, maar soms vraag ik me af wat ze zien.

Er is zo'n serie over een vrouw die met 'geesten' kan praten op TLC, maar het valt me op dat ze altijd alleen maar zegt wat de nabestaande eigenlijk al wist, nooit iets nieuws.

Daarom vraag ik me af of het niet een soort van echo's zijn, een soort van geur die aan mensen is blijven hangen. De overledene is dan niet meer bij ons, maar heeft letterlijk de mensen in zijn of haar leven geraakt en dat 'zie' je dan nog aan de nabestaanden.

Of als er iets heel ergs met iemand is gebeurd, dat er een soort psychische schreeuw, een soort van echo, hangt, van een overledene die ik niet meteen een 'geest' zou willen noemen.

Ik denk echt wel dat er veel meer is dan we kunnen waarnemen, misschien dat er 'geesten' bestaan, maar die filmpjes overtuigen mij er alleen van dat er dingen zijn die we nog niet kunnen verklaren.

Overigens heb ik wel onverklaarbare dingen meegemaakt, maar niets met geesten. Bijvoorbeeld dat zowel mijn moeder als ik mijn vader hoorde praten, terwijl hij heel ergens anders was. Maar dat was geen geest, mijn vader leeft nog steeds (en ook geen mobiel, die waren er toen nog niet).

Bloem2310 likes this.
  13. sydneys

sydneys Niet meer actief

#13 sydneys, Jun 27, 2018
    Last edited by a moderator: Jun 27, 2018
    Ik geloof wel in iets maar ik denk dat iedereen dat wel doet na een honderdtal slaapverlammingen inclusief enkele uittredingen erbij. Wat is dat f*cing eng!
    Ook hier in dit huis is er boven iets geweest. Later hoorde ik dat hier ook iemand overleden is maar dat is ook niet onlogisch bij een huis wat in 1912 is gebouwd. :roflmao: dit is wel verdwenen toen zoontje is gekomen.

Eigenlijk is alles verdwenen vanaf het moment dat ik zwanger was. 2/3 weken voor de zwangerschapstest verdween alles. Ook de slaapverlammingen. De ene nacht nog 2 a 3 keer. Nacht erna niks en daarna ook nooit meer. 2/3 weken later had ik m'n test in handen.
    Echt, m'n zoon heeft m'n leven gered.

Maar als ik echt erover nadenk geloof ik er ook weer niet in. Misschien omdat het al 6 jaar rustig is.

Beetje dubbel gevoel bij dit soort onderwerpen.

Lisanne1811 likes this.
  14. Betsy

Betsy Niet meer actief

15. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,191
    1,052
    113
    Female

Hier ben ik het mee eens. Ik geloof er absoluut niet in.

bosi333 likes this.
  16. fafa

fafa Niet meer actief

Ik sta er ook in zoals @Lisanne1811.
    Ik geloof niet in spoken als in: de geest van overleden mensen ofzo. Maar ik heb ook wel dingen meegemaakt waar ik geen verklaring voor heb. Dat wil zeggen: met de (wetenschappelijke) kennis van nu. Dan is er gewoon iets aan de hand geweest waar we nu simpelweg geen inzicht en meetapparatuur voor hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het dan bovennatuurlijk is.

Bijvoorbeeld: jongste dochter en ik werden een tijdje exact op hetzelfde moment wakker 's nachts. Ik had dan in mn slaap het gevoel dat er keihard iets op me af gestormd kwam. Daar schrok ik wakker van. En precies op hetzelfde moment werd dochter huilend wakker. (en voor zover ik weet werd ik heel stil wakker. Niet dat ik schreeuwde van schrik waar zij weer van schrok. Anders was het natuurlijk wel heel verklaarbaar ;))
    Ik denk dat er op dat moment een of andere energie of straling of wat dan ook in huis was, die onze hersens vertaalden in een bepaalde beangstigende sensatie.

crystals, Angel1980 and Lisanne1811 like this.
  17. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Precies dit.

18. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,041
    16,546
    113
    Oh ik vind dat ook altijd verschrikkelijk!!! Ik durf daardoor niet meer op mijn rug te slapen.:oops:

19. Angel1980

Goed omschreven! Tja, je zet me nu wel aan het denken, met name met wat we niet kunnen waarnemen. Maar geesten? Ik weet het niet zo.. :rolleyes:

Lisanne1811 likes this.
  20. Angel1980

En wat gebeurde er precies tijdens de slaapverlammingen en uittredingen? Wat zag je, wat voelde je etc...

Share This Page