Ik zou een taart maken voor grote smurf. Nu zag ik dat mijn (ongeopende) fondant een aantal maanden over datum is. Ik zou het al weggooien maar volgens manlief kan het nog best omdat het bijna pure suiker is. Weten jullie hoe dit zit? En wat zouden jullie doen, weg gooien of gebruiken? Ik wil de visite niet vergiftigen
Volgens mij is dat nog goed hoor, marsepein is ook maanden na de datum nog houdbaar. En ik kom uit een bakkersfamilie, dus heb ervaring.
Ja hoor, voor eigen gebruik gewoon gebruiken. Goed kneden helpt vaak om het weer lekker soepel te krijgen, als het hier en daar uitgedroogd is Is idd grotendeels suiker, en dat bederft niet
Ja, hoor dat kan gewoon. Die houdbaarheidsdatum is omdat het moet en niet omdat het dan niet meer goed is.
Er zit een houdbaarheidsdatum op, omdat dat dan de kleur, geur etc gewaarborgd is. Als het voor visite is, zou ik het niet doen.
De houdbaarheidsdatum is als het goed is een THT datum: tenminste houdbaar tot. Dat betekent dat het meestal nog jaren daarna gewoon houdbaar is, maar dat de fabrikant dan gewoon geen aansprakelijkheid voor de kwaliteit meer neemt. That's all... Met een UHT-datum moet je de datum wel serieus nemen, want dat betekent; uiterlijk houdbaar tot.
Er wordt overigens -zeer terecht- gesproken over afschaffen van de THT-datum en op dergelijke producten gewoon geen datum meer zetten, of enkel de productiedatum. Nu gooien mensen ten onrechte namelijk spullen weg die gewoon prima bruikbaar zijn nog. Heel zonde, als je bedenkt dat er op andere plekken in de wereld tekort is en als je nadenkt over ons milieu.... (om over je eigen portemonnee nog maar te zwijgen).