Tweede zwangerschap weer zwangerschapdiabetes?

Discussion in 'Zwangerschap' started by milika15, Dec 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Hebben jullie weer zwangerschapdiabetes bij de tweede zwangerschap?

1. Ja

2. Nee

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Hallo,

Ik wil graag weten hoeveel dames die bij de tweede zws ook diabetes krijgen. Ik ben nu 18 weken zwanger en tot nu toe is mijn suikerwaarde goed. Maar over paar weken krijg ik de glucose tolerantie test en ik vind het toch een beetje eng. Ik ga straks de folder daarover ff lezen zodat ik meer weet. Ik hoor graag jullie ervaringen.

2. Wherona

Wherona Fanatiek lid

Feb 11, 2010
    4,258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    Hoi ik had bij mijn 1e ook zwangerschapssuiker ben nu weer in verwachting maar weet nog niet of ik het weer heb zal nog getest moeten worden maar de angst is er wel. Hierdoor is mijn zoontje te vroeg geboren en dan hoop ik niet nog een keer mee te moeten maken.

3. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
  4. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

Nov 13, 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier had ik het bij de eerste ook en tot op heden is het goed. Volgende week mn tweede GTT... hoop dat het goed blijft. Dochter was kerngezond toen ze geboren werd, maar wil liever bij mn verloskundige blijven.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij de tweede zwangerschap bleek ik suiker te hebben, NIet dat ik zo vreselijk "dik" was hoor... maar in Duitsland wordt er gewoon standaard op suiker geprikt (tussen 24-27 weken ongeveer)
    Ik denk dat men er in NL niet direct achter was gekomen, want tot aan de test was ik nog geen 5 kilo aangekomen ofzo (test is pas gedaan met 28/29 weken, door omstandigheden)

Afgelopen januari ben ik volkomen onverwacht nogmaals zwanger geworden en vroeg aan de gyneacoloog hoe het nu zat met de kans op diabetes.
    Volgens hem hing het vooral af van je gewicht.... was je startgewicht bij de huidige zwangerschap lager of gelijk aan vorig startgewicht... dan was er goede kans op dat ik het niet zo krijgen. Helaas was ik tien kilo zwaarder.... dus kon er eigenlijk op gaan rekenen dat ik diabetes zou ontwikkelen.

Helaas hebben we de zwangerschap moeten afbreken wegens trisomie18, dus ik weet niet of ik uiteindelijk wel/niet diabetes had ontwikkeld.

6. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    @Sonjaa: dat klinkt hoopvol.

@Hopmarjanneke: Wat erg dat je de zwangerschap moest afbreken. Mijn startgewicht is dezelfde als die vorige zwangerschap. Ik let op mijn eten maar ja soms heb ik wel meer trek zeg maar.

7. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

Apr 25, 2012
    1,106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Bij de 1e zwangerschap was ik 23 weken toen ik verhoogde suikerwaarden had en nu bij deze zwangerschap had ik het al met 16 weken. Eerst geprobeert met een dieet om de boel onder controle te houden, maar moest al gauw spuiten en ook veel meer dan met de 1e zwangerschap.......... toen ben ik nooit boven de 4eh gekomen en nu spuit ik voor ontbijt 15, voor lunch 15 en voor de nacht 14........

8. Wherona

Wherona Fanatiek lid

Feb 11, 2010
    4,258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    @hopmarjanneke ow wat vervelend zeg

ik ben een stuk lichter als bij mijn 1e dus geeftbgoefe hoop.

@mamasilvia das best een hoop zeg

9. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    Ik had bij nr 1 suiker en bleef met dieet net op het randje van insuline. Dit maal al 29 wk zwanger en suikers bleken vd week perfect. Ben wel in de tussentijd ruim 60 kilo afgevallen, wat mijn kansen op wederom suiker verkleinde. Dit was oa een goede reden voor mij om dat extra gewicht er af te krijgen voor 2de kindje. Tot nu toe dus met succes.

10. Esma

Esma Bekend lid

Ik had het bij 2de en nu is vorige week bij de 3de ook zw.diabetes geconstateerd.
    Ik had bij 22 weken ogtt gehad, toen had ik t niet. Mijn nuchtere waarden waren goed, maar in de nacht veel dorst. Heb toen zelf gevraagd om n ogtt 2 weken terug. En daar kwam zw.diabetes uit. Morgen afspraak met verpleegkundige.

Share This Page