Huren via leegstandswet en einddatum

Discussie in 'De lounge' gestart door jada08, 21 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Op dit moment huur ik een huis via de leegstandswet.
    Huis staat nog gewoon te koop en er komen ook geregeld kijkers.

Ik heb een contract met als einddatum 15 april, in dit contract staat dat ik een maand opzegtermijn heb en de eigenaresse een opzegtermijn heeft van 3 maanden.

Nu sprak ik laatst iemand die ook op deze manier een woning huurde, ze zat net in de woning toen deze verkocht werd. Haar contract duurde ook een half jaar en had een einddatum in haar contract staan. Echter ging de opzegtermijn in nadat de einddatum in haar contract was gepasseerd. Dus eigenlijk heeft ze 9 maanden in die woning gezeten. Weet iemand of dit klopt? Ik kom er niet echt uit qua informatie op internet, en de makelaar heeft nog niet gereageerd op mijn mail.

2. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    2 Van mijn kennissen hebben hun huizen op die manier verhuurd en daarbij ook verkocht. Zij moesten zich vast houden aan de einddatum van het huurcontract voordat ze het huis konden overdragen aan de nieuwe kopers maar zaten niet met het opzegtermijn van 3 mnd na einde contract. Einde contract was gewoon einde contract tenzij er voor die tijd een nieuw huurcontract aangeboden wordt.

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Oke dank je wel voor je antwoord. Ik vond het ook wel een beetje vreemd aan de ene kant dat die vrouw er 9 maanden in kon blijven. Er staat tenslotte wel een einddatum in het contract

4. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Wij zitten in dezelfde situatie. Dit huis staat al bijna 6 jaar te koop, en wij kregen in eerste instantie een huurcontract van een half jaar.
    Na 5 maand kregen we de vraag of we een nieuw contract wilden, voor 1 jaar. Op dit moment zitten we al bijna 2,5 jaar in dit huis.

Ons contract loopt eind april af. Ons contract kan op 3 manieren eindigen. Als wij het opzeggen, geldt er een opzegtermijn van 1 maand. Mocht het huis verkocht worden, betekent dit dat wij 3 maanden de tijd hebben om iets anders te vinden en de 3e manier is geen nieuw contract te tekenen.
    Zelfde als bij jou dus.

In het geval van je kennis is het waarschijnlijk zo geweest, dat de makelaar of de eigenaar van de woning pas op het laatste moment, dus voor het einde van het contract, gezegd heeft dat het huis verkocht is. In dat geval kan het dus zo zijn dat de opzegtermijn dan eerst nog ingaat. Als dit niet meegedeeld was, was het contract gewoon verlopen.
    In dit soort situaties gaat het vaak in overleg tussen de huurder, de eigenaar en/of makelaar en de nieuwe eigenaren. Zo hebben wij goed contact met de eigenaar, en ga ik er ook vanuit dat, mocht het huis in april verkocht worden, dat wij wel enige tijd krijgen om iets anders te vinden.

5. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Dus stel jullie huis word nu verkocht, dat zou je er zeg maar gewoon uit moeten zonder dat er een opzeg termijn is van 3 maanden? Dus echt de eind datum van het contract word aangehouden?

Ik heb gelukkig wat achter de hand

Deel Deze Pagina