Audiologisch Centrum

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jacq84, 17 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jacq84

Jacq84 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    1.057
    7
    38
    Mama's,

Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
    Mijn dochter is dysmatuur geboren en toen zij een week oud was is zij toch wel ernstig ziek geweest waarbij ze dachten dat het een hersenvliesontsteking zou kunnen zijn maar uiteindelijk was dit het niet en is voor ons eigenlijk onbekend gebleven wat het dan wel is geweest.

Zij is nu 2 1/2 en na bezoekjes aan het cb vonden zij dat ze wat houterig loopt.
    Dus op naar de fysio maar die vond het niet zorgwekkend.
    Toen een indicatie gekregen om 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal te gaan omdat ze ook vinden dat ze een taalachterstand heeft.

Ze praat inderdaad niet veel en doet veel dingen na van haar jongere zusje van 1 1/2.
    Maar bij het cb en op de peuterspeelzaal komt er alleen papa of nee uit en ook hun vinden dat ze wat houterig loopt.

Dus op naar een audiologisch centrum waarvoor de peuterspeelzaal een formulier in moesten vullen.
    Deze heb ik vandaag terug gekregen en er staan een aantal punten op :

- Speelt eigenlijk altijd alleen
    - Snel afgeleid wel nieuwsgierig naar wat andere kindjes doen
    - Als ze word aangesproken doet ze haar handjes voor haar ogen
    - Slaat andere kindjes en zelfs de begeleidster heeft ze een keertje geslagen
    - Maar toch een lief , aanwezig , geintereseerd meisje die echt haar best doet en aan haar motoriek werkt door te klimmen en klauteren.

Zijn er mama's die dit ook terug zien in hun kindjes?
    Mama's met kindjes die ook bij een audiologisch centrum zijn geweest.

Ik lees toch wel veel enge dingen op internet dus vandaag mijn vraag!

Groetjes Jacq

2. Jacq84

Jacq84 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    1.057
    7
    38
    Ik moet er nog even aan toevoegen dat zij ook vrij vaak ziek is.
    Er is al diverse keren naar haar oren gekeken maar volgens huisarts niets mee aan de hand.
    Afgelopen maand was ze zelfs zo ziek dat ze bijna uitgedroogd was.
    Toen zijn we ook bij de huisartsenpost geweest.

Eergisteren is ze weer begonnen met een flinke snotneus en ook een groene slijm op haar oogje.
    Als een kind zo vaak grieperig is kan dit dan ook op haar oren slaan?
    Dat ze daarom misschien een taalachterstand ontwikkeld en buisjes nodig heeft?

3. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi Jac,

Mijn zoon wordt in augustus 3 en praat nauwelijks.
    Hij heeft een half jaar logopedie gehad (niks uitgehaald). Vervolg was om een afspraak bij het audiologisch centrum te maken.
    Hij is ook vaak ziek en meestal oorontsteking. Uiteindelijk bij de kno arts terecht gekomen en pas geleden buisjes gekregen.
    Vorige week bij het audiologisch centrum geweest e na wat onderzoekjes (taalbegrip, speelgedrag, contactname) gaven zij aan dat mijn zoon zich gewoon normaal ontwikkeld behalve op het gebed van taalontwikkeling. Zij maakten zich daar niet zo druk om.
    Luisterden vooral veel naar mijn verhalen en stelden me gerust. Heel fijn.

Op de psz echter gaven ze ook zulke onzinnige dingen aan. Ze zeiden bijvoorbeeld dat mijn zoon z'n fijne motoriek niet goed ontwikkeld was omdat hij "meestal het groter speelgoed uitkoos". Ook was hij afgeleid en bla bla bla. Kortom was hij in de meeste dingen nogal onderontwikkeld volgens hun...
    Wat ik geleerd heb, is dat ik echt niet afga op dit soort testjes, die ze invullen op basis van een half uurtje "observeren".
    Ik vraag me af of medewerkers van een psz wel opgeleid zijn om zulke uitspraken te doen.

Ga vooral op je eigen gevoel af. Wat vind jij? Wat zie jij?

4. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hier ook ervaring met het audiologisch centrum. Er werd goed naar ons gelhisterd en op een fijne manier ond er rzoek gedaan. Via de gehoortest kwamen we er snel adhter dwt daar niks mis mee is maar er wel een fikse taalachterstand is bij kleuter. Wat de reden hi er rvan is is niet bekend. Wel heeft ze een modilijke start gehsd en lag ze na haar geboorte op de neo. Zou je gevoel volgen en die menden zijn er echt om je te helpen. Groetjes

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    ik herken een deel van je verhaal heel goed, even het verhaal van mijn zoon ter vergelijking:
    - geboren met 30 weken, 1,2kg. Flink afgevallen, eerste 2 jaar heel veel ziek geweest;
    - begon vrij vroeg met woordjes maar was met 1,5jaar mee gestopt, met 2,5j zei hij ook vrij weinig;
    - onwijs veel oorontstekingen, reageerde heel heftig op prikkels en kon niet tegen geluiden. Hij slaapt zelfs vanaf 18mnd op een eigen verdieping in huis, anders slaapt ie totaal niet.

Wat wij hebben gedaan:
    - met 3,5jaar buisjes geplaatst, had veel eerder gemoeten! Hij kreeg heel veel rust, en is daarna amper ziek geweest;
    - met 3 jaar naar audiologisch centrum, zeer uitgebreid getest. Gehoord was goed, intelligentie prima, flinke spraakachterstand [waarschijnlijk veroorzaakt door oren en prematuriteit];
    - van 3,5j tot 4,5j logopedie gehad.
    Motorisch is het nog steeds geen wonder maar hij functioneert wel gewoon goed. Heeft met 5jaar leren fietsen, is nu bijna 7 en nog steeds bezig voor zijn A-diploma.
    Cognitief heeft ie spraakachterstand ingehaald, ging toen als een speer vooruit en loopt inmiddels ver voor op school. Ik had het nooit durven dromen :)

6. Jacq84

Jacq84 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    1.057
    7
    38
    Bedankt voor jullie reacties Mama's.

Ik heb om te beginnen voor vanmiddag een afspraak gemaakt bij de huisarts.
    Ik ga vragen om een verwijzing naar de kno-arts.
    Vind haar veel te vaak verkouden en ze grijpt ook erg vaak naar haar oortjes.

7. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hier lopen we ook bij de audiologisch centrum. Zijn trommelvliezen zijn ook laast doorgeprikt en amandelen verwijderd. Gaat nu 4 dagen peuterspeelzaal en gaat het grote stappen vooruit.

Deel Deze Pagina