Even een peiling, Is het 'normaal' om een presentje te geven aan de juf(fen) bij het einde van het schooljaar?? Doen jullie dit wel/niet? Dit is het eerste schooljaar van ons zoontje, maar heb dus geen idee of dit gedaan wordt helemaal niet bij nagedacht tot ik wat berichten op social media voorbij zag komen.
Ik vind het leuk om te doen, maar heb dit eerste school”jaar” geen cadeau gegeven. Mijn dochter zat vanaf februari op school en met alle studiedagen, vakantiedagen, weeralarm-en-dus-geen-school-dagen bij elkaar opgeteld heeft ze nog niet erg veel van de school gezien Daarnaast was er ook nog eens een switch van leerkracht in mei. Dit jaar dus niet, heb wel meebetaald aan het (vrijwillige) klassencadeau.
Hier wel,maar eerste jaar kregen wij de cadeaus als ouder omdat wij meer les hadden gegeven dan de juffen Ik heb klein flesje wijn gegeven aan de overblijfdames en de juffen met kaartje eraan. Sommige klassen regelt de klassenouder het.
Hier is het in ieder geval gebeurd namens de klas, via de klassenmoeders. Maar ik doe het zelf ook altijd wel. Is zeker niet verplicht en ook niet raar of stom als iemand het niet doet. Maar mijn jongste kinderen hebben beiden een heel goed jaar gehad en ik vind het zelf wel leuk om daar wat waardering voor te geven. Ik had hier een ‘eigen’ reep voor ze laten maken: https://tonyschocolonely.com/nl/nl/chocoshop/maak-je-eigen-reep Met de tekst super bedankt, juf (of meester) …, liefs …
Wij doen het elk jaar. Meestal doen we het samen met de klas. We spreken dan wat af zoals een bloem (gekocht of uit de tuin) met een kaartje of tekening. Omdat we veel te maken hebben met de ib'er geven we die ook altijd wat
Bij ons wordt er meestel door de klassenmoeders iets geregeld namens de hele klas. Ze vragen ouders een kleine bijdrage. En dat wordt dan vaak een combinatie van iets gekochts / iets gekuntselds. Dus een vriendenboekje en een plant. Of een paraplu waar alle kinderen de naam op hebben geschreven. Zoiets. Een deel van de kinderen / ouders geeft dan ook nog zelf iets op de laatste schooldag. Een bloem, reep chocola, tekening, mok gevuld met snoepjes. Dat soort dingen.
Vorig jaar heb ik een bloem met tekening door zoon gedaan. Dit jaar was m’n zoon ziek op de laatste schooldag. Is alleen smiddags nog uurtje geweest met de jaarafsluiting om iedereen dag te zeggen. Daardoor niks meer gekocht. Maar wel een tekening. Ik vraag me altijd af wat juf met al die spullen moet. Een mooi gebaar is leuk. Een kaartje met bedankt of tekening door kind. Maar die hele pakketjes of bedrukte mokken enzo, nee. Dat snap ik niet.
Wij doen ook meestal wel wat. Sowieso via de klassenboeken iets met de hele klas, maar zelf doen we ook nog wat. Wisselt nogal wat. Dit jaar wilde de jongste per se een koffiebeker voor de meester, omdat hij zo enorm veel koffie drinkt. Die hebben we persoonlijk gemaakt en Merci er in. De oudste had ook zelf allerlei ideeën voor de meester en juf.
Ik wijk af, wij doen er niet aan Vaak is meesters- en juffendag aan het eind van het schooljaar en dan wordt er namens de klas een cadeautje gegeven. In de Nieuwsbrief staat ook duidelijk dat het niet de bedoeling is om zelf wat mee te nemen, tekeningen en knutsels zijn wel welkom. Echt een verademing, dit was eerder niet zo en de één kwam met een nog groter cadeau dan de ander aanzetten. Vooral voor ouders die dat niet kunnen betalen erg vervelend. Dus heel blij dat ze het zo hebben opgelost. (En toen het nog wel mocht deden wij dus ook alleen een tekening of knutsel)
hier net zo.... soms is het ook afhankelijk van hoeveel de juf voor je kind betekend heeft zeg maar... als je als ouders goed en intens contact hebt gehad, doen die ouders vaak wat 'meer' dan alleen het gezamelijke cadeau. Wij geven nu al een paar jaar een bon van de ijssalon van 5 euro. Leuk en lekker en het gaat 'op' .
Bij de jongste heb ik het namens de klas geregeld, een theedoos met versierde theezakjes, een doos choco en een ijsbon (ouders waren gul dit jaar) Van ons zelf geeft hij een papieren zakje met de tekst: daaaag juf, u gaat mij vast erg missen, dus ik wens u nog meer kinderen zoals ik met een muntplantje erin en een zakje met theelichtjes met een zelfgemaakte verborgen boodschap. Voor de oudste die afscheid neemt was er geen gezamelijk cadeau. Zij geeft een wat groter cadeau dan normaal gesproken: een cadeaubon en een knipkaart van de ijssalon. Wij zijn deze juffen heel dankbaar van de zorgen die ze gedeeltelijk overnamen en wat ze aan ondersteuning gegeven hebben.
Iets gezamenlijks lijkt mij wel prima ja. Lijkt mij ook beter, aangezien je dan straks hebt dat een aantal kinderen met een cadeau aankomen en een aantal kinderen niks hebben.. mijn zoontje pikt zulke dingen altijd erg op.. Maar goed, geloof niet dat er bij ons iets geregeld is haha. Zal het morgen nog eens vragen aan andere ouders.
Hier was een 2 maanden terug meester en juffen dag, toen wat gegeven voor een gezamenlijk kado. Eind van het schooljaar werd er weer een gezamenlijk kado gegeven, dus daar ook iets voor gegeven. Maar ik vind het eigenlijk wel mooi zo, dus niet ook niet zelf iets extra’s gegeven. De middelste blijft komend schooljaar dezelfde juffen houden. De oudste gaat krijgt wel een andere juf, maar eerlijk gezegd vond ik 2x een gezamenlijk kado wel mooi. Ik kan me ook niet herinneren dat we dit vroeger deden. En soms vind ik het wel een beetje een wedstrijdje lijken: wie maakt de origineelste/mooiste/duurste traktatie, wie geeft het mooiste/duurste kado… kom op mama’s, laten we elkaar niet proberen af te troeven. Het belangrijkste is dat onze kinderen een fijne en zo veel mogelijk zorgeloze tijd op school hebben.
Ik doe het wel altijd. Vorig jaar foto 1. Afgelopen jaar foto 2/3 (Alle dingen leuk ingepakt in celofaantje) Edit. Zoon heeft 2x een rotjuf gehad en daar was het einde jaars kado voor mij wel een kans om even mijn gram te halen. 1 juf een doosje autodrop met een kaartje u zult wel Total loss zijn na afgelopen jaar. En zijn groep 8 juf een plateau met 3 mini flesjes wijn (wit, rood, rose) en een chipje/nootje en de tekst hier bent u na dit schooljaar vast dubbel en dwars aan toe.
Mijn moeder deelde ze altijd uit onder haar eigen kinderen Ze kreeg zoveel chocola, douchegel en kaarsen…