Ik heb ff jullie hulp nodig, via google kom ik er niet uit. Ik heb in december 2009 gesolliciteerd voor een nieuwe baan, nu heb ik 2 gesprekken gehad en een arbeidsvoorwaarden gesprek. Tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek heb ik een (voorlopig) contract getekend....nu kreeg ik afgelopen vrijdag het (definitieve) contract in huis die ik zou moeten ondertekenen en retourneren....dit heb ik nog niet gedaan!! Ik zie nu toch van deze baan af.....zit ik er toch aan vast nu ik tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek een (voorlopig) contract hebt getekend? Of kan ik het opzeggen? Ik zou per 1 maart beginnen
Ik weet er niet heel veel vanaf maar wat ik wel weet is dat dat heel erg afhangt van wat er in dat voorlopige contract staat. Dus ik denk dat je moet gaan kijken of je iemand die er wel veel vanaf weet die kunt laten lezen.
Ik DENK wel dat het bindend is....maar heb er eerlijk geen kaas van gegeten...zal het straks even aan mijn man vragen als hij thuis is....
Heb je niet eerst nog een proeftijd? In een proeftijd kan je meestal per dag opzeggen en heb je nog geen opzegtermijn.
Ik heb idd nog eerst een proeftijd...maar het liefste wil en ga ik echt niet meer aan die baan beginnen. Op gewijzigde arbeidsovereenkomst staat wel dat ik een opzegtermijn van 1 maand heb. Ik heb nu nog een baan (zij weten niet dat ik gesolliciteerd heb) en gaan er dus ook vanuit dat ik op 2 maart weer aan het werk ga. Ik kan natuurlijk niet 2 banen tegelijk hebben.
Volgens mij kan je er wel vanaf vooral als je ook nog een proeftijd hebt van een maand. Ik heb ook wel eens een arbeidscontract getekend en heb toen alsnog afgezegd. Ik zal je de details besparen, maar ik had zo mijn redenen. Even nieuwsgierig hoor maar wil je toch liever bij je oude werkgever blijven? Vind je de nieuwe baan bij nader inzien toch niet zo leuk? Als je namelijk een opzegtermijn hebt van een maand, dan kun je bij je huidige werkgever voor 1 februari opzeggen en 1 maart bij je nieuwe werkgever starten.
Nee ik blijf echt bij mijn besluit, de huidige baan is bij nader inzien toch veel beter voor me. De reden dat ik ben gaan solliciteren heeft te maken met het aantal uren....eerst wisten ze nog niet of ze mij een groter contract (24u) konden aanbieden. Dus ben ik verder gaan zoeken naar een baan waar ze me die aantal uren wel konden geven. Nu blijkt dat mijn huidige werkgever toch bereid is me het aantal uren te geven wat ik graag wilde....dus de 'nieuwe' baan is niet zo interessant meer (zwaarder werk, proeftijd etc) Ik heb het verder reuze naar mijn zin bij mijn huidige werkgever....het ging me alleen om het aantal uren vast op contract.
Dit vond ik: Ontslag voorafgaand aan de proeftijd Zowel de werknemer als de werkgever mogen met een beroep op de proeftijd een arbeidsovereenkomst beëindigen, nog voordat de werkzaamheden daadwerkelijk begonnen zijn. Slechts in enkele gevallen kan de andere partij daarbij aanspraak maken op een schadevergoeding. Proeftijd-opzegtermijn-arbeidsovereenkomst en dit: zibb - Ontslag binnen de proeftijd
Nou ik weet dat een oud collega van mij ooit een voorlopig contract had getekend bij een ander bedrijf en daarna hoorde hij steeds maar niks en is er achteraan gegaan toen kreeg hij doodleuk te horen dat door omstandigheden binnen het bedrijf hij toch niet aangenomen kon worden! (lekker heb je net je baan opgezegd!!!) Dus het lijkt me dat het omgekeerd dan ook kan?
volgens mij kan je inderdaad gewoon opzeggen, proeftijd is er niets voor niks, dat van die 1 maand is als je proeftijd erop zit (tenminste dit was bij mij het geval ik heb nu 1 maand opzegtermijn)
ik heb ook al eens een contract getekend en toen kreeg ik geheel onverwacht een nog beter aanbod elders. Uiteindelijk heb ik telefonisch contact gehad _en later schriftelijk bevestigd- dat ik het contract niet in wilde laten gaan en ik de baan niet aan wilde nemen. Meestal staat in een contract ook een opzegtermijn. bij mij was dat een maand. Toen ik het dus meer dan een maand tevoren opzei konden ze me niks maken. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat je je proeftijd aan kunt geven dat jij het niet ziet zitten. Ofwel...ik denk dat je gewoon moet bellen. Wel zo eerlijk naar die werkgever, dan kunnen ze nl. nog proberen voor 1 maart een andere werknemer aan te nemen. Ik denk niet dat ze blij zullen zijn, maar wettelijk kunnen ze je niets tenlaste leggen zeg maar.
Volgens mij is het idd zo dat als het een voorlopig contract is je gewoon af kan zeggen. Helemaal als er sprake zou zijn van een proeftijd, want dan zou je zelfs op je eerste werkdag kunnen bellen dat je niet komt omdat.............
ja hoor 100% zeker dat je kan opzeggen. Gewoon een brief sturen met daarin dat je toch afziet van de baan en het contract. punt.
Alvast bedankt voor jullie reactie! Ik ga nu eerst ff bellen met degene waar ik destijds het gesprek bij heb gehad....tenminste als ik haar kan bereiken.
3 dagen geprobeert de juiste persoon te bereiken, maar helaas geen gehoor en ik werd niet terug gebeld zoals beloofd werd door de sectretaresse. Dan maar via de digitale snelweg een mailtje gestuurd....en vandaag kreeg ik een mailtje terug met de bevestiging dat ze akkoord gaan met mijn annuleren. Gelukkig maar!!