Hoi Onze zoon van 5 is een schatje! maar redelijk druk in zijn gedrag e.d. krijg van veel mensen te horen hij is wel erg druk he.. Nu weet ik dat jongens echt gewoon druk zijn en het hoort bij het jongen zijn en spel enz.. maar op sommige dagen denk ik echt .. pfff doe even rustig als we met hem bezig zijn of hem taakjes geven spelletjes doen enz dan is er niks aan de hand. maar als we hem "loslaten" kan hij zo druk doen Nu willen we in de eerste instantie suikers gaan minderen.. kijken of dit iets uithaalt hij is nl gek op snoep, koek en drinken dus andere ranja meer water en thee .. andere koek snoep? fruit eet hij goed maar ook hierin zitten suikers.. maar hoe pakken we dit aan en welke producten kunnen / mogen we dan gebruiken?? weet iemand dit is er iemand die dit zelf ook toe past? graag reacties groet Dani
Ik heb laatst op tv gehoord dat je helemaal niet druk wordt van suikers,weet niet meer precies waar, luisterde maar met een half oor. Ik zou eens googelen. Minderen met suikers is trouwens nooit slecht, hier ook zo'n drukke 5 jarige!
Je zou kritisch kunnen kijken naar het broodbeleg. Vleeswaren ipv chocopasta, hagelslag etc. Limonade met minder suiker of suikervrije slimpie. In die laatste zitten wel weer zoetstoffen, dus dat is ook weer niet wenselijk om veel van te geven. Limonade verder vervangen voor water of thee zonder suiker. Snoepjes vervangen door een soepstengel of rijstwafel oid. En op een vast moment op de dag geven, niet de hele dag door. Verder denk ik dat het niet echt veel effect heeft,malthans als ik naar mijn zoon kijk niet Alleen is hij heel lief, luistert goed etc, maar met zn zusje of met een vriendje is hij vaak baldadig, uitsloven, druk doen, slecht luisteren,pfffff... En wij hebben slechts 2 keer een vast snoepmomentje op de dag. Een keer 2 snoepjes uit de trommel, en dat zijn dan snoepjes zoals een dropje, een haribo snoepje etc. En dan smiddags een biscuitje, rijstwafel, gedroogde abrikozen, etc. Volgens mij valt t wel mee met het snoepen dus en ik merk echt totaal geen verband met druk gedrag.
Dank voor jullie reacties ik ben ondertussen ook aan het googlen geweest en inderdaad gelezen dat drukte niet bewezen is dat t van suiker komt.. maar zo lijkt het hier wel We geven hem geen chocolade, smarties, en andere dingen met veel kleurstof geheid dat hij helemaal los gaat dit hebben we al wel ondervonden dus dat (kleurstoffen) kan het ook zijn hij is gek op zoet beleg hij moet nu eerst een boterham met hartig en dan mag hij zelf kiezen.. rijstwafel vind hij niet lekker soepstengel nog wel.. snoep trekt hem gewoon heel erg..
Een lichaam heeft suikers ook nodig, hè? Het is dus niet goed om alle suikers te schrappen of echt alles enorm te verminderen. Suikers uit fruit en brood zijn minder 'erg' dan geraffineerde suikers, zoals in snoep en frisdranken. Ik heb zelf een suikerintolerantie, bij mij uit zich dat meestal in het tegenovergestelde: ik word er extreem moe van en kan alleen nog maar slapen. Ik probeer dus zo min mogelijk geraffineerde suikers te eten en qua drinken ze helemaal niet binnen te krijgen (ik drink bv. geen gewone frisdrank, sap waar suikers aan zijn toegevoegd, enz., ik drink wel light producten - wat ik voor kinderen dan weer een heel slecht alternatief vind...voor mezelf eigenlijk ook trouwens, maar ja... ). Ik zou gewoon letten op wat hij eet en drinkt. Dus bv. zoveel mogelijk pure sappen (appelsap, sinasappelsap, ..., diksap) en ook daarvan hoeft hij geen tig glazen op een dag. Bij het eten bv. melk (wat overigens óók suikers bevat ) of thee geven en tussendoor twee keer een glas sap en verder water ofzo. Verder één snoepmoment op de dag (en een fruitmoment) en dan variëren in wat je hem geeft. Er is tegenwoordig ook snoep met Stevia en er zijn ook rozijntjes en gedroogde fruitstukjes (wel goed de ingrediënten lezen, zit veel verschil in). En af en toe misschien wat chipjes of wat popcorn, voor de variatie (wel meer snoepidee, maar in de meeste zit geen suiker). Of van die soepstengeltjes met smeerkaas ofzo. In de natuurvoedingswinkel vind je ook veel geschikte producten.
Wat mijn ervaring is dat de meeste kinderen ( in ieder geval die van mij en die van mijn vriendin) erg sterk reageren op blauwe kleurstof. Dus ik zou me dan eerder verdiepen in de kleurstoffen die overal in zitten verstopt
Ik denk dat het ook aan de kleurstoffen ligt dan aan de suikers. Ik hoorde laatst bij een programma dat het aangetoond is dat druk zijn niets te maken heeft met suikers!
dank jullie wel voor de reacties fijn dat er mee word gedacht! kent iemand die ranja die stevia heet? ook te koop bij de ah? stevia is ook een vorm van suikers maar meer natuurlijk geloof ik (en duurder ) mn man denkt ook meer dat het de kleurstoffen zijn icm te veel snoepjes. omdat hij dus veel zoet beleg neemt pasta, pindakaas, vruchtenhagel en jam enz zijn we vanmorgen begonnen met een boterham met kaas. en een beker melk naar school heeft hij een beker ranja mee en druiven wij hebben de ranja van raak (sinaasappel en framboos smaak) daar zoek ik een goed en lekker alternatief voor maarja als hij bij iemand speelt .... heb je er weinig zicht op natuurlijk ..
Ik weet niet welke pindakaas je hebt, maar in de gewone standaard calvé zit geen suiker. Is juist prima broodbeleg, vol gezonde vetten (alleen eigenlijk iets te zout, maar ivm suiker hoef je het niet te schrappen)
Onze oudste krijgt ook zo min mogelijk suiker meer. Bij ons was de hoofdreden meer zorgen dat hij niet te zwaar wordt en dat het slecht is voor zijn tanden. We zijn er niet heel streng in, maar houden het wel in de gaten. Wat wij hebben aangepast: - doordeweeks geen chocopasta, hagelslag, stroop etc meer op brood. Wel vleeswaren, pindakaas, jam. - 's ochtends en 's middags 1 beker limonade, verder water. Thee en melk lust hij helaas echt niet. - ranja zonder suiker is Slimpie. Ik vind het zelf te vies om beet te pakken, volgens mij spatten de chemicalien in het rond als je het inschenkt, maar er zit geen suiker in, haha. - 4x per week fruit mee naar school, als het elke dag op gaat, mag hij vrijdag een koekje mee. Dat was het wel zo'n beetje. Hier was dat voldoende.
Wel minderen met suikers want ik had juist wel gelezen dat ADHD ook bijvoorbeeld van suikers kon komen... Ik ga nog even op zoek naar het artikel Als het niet een wetenschappelijk artikel is dan heb ik niks gezegd
Klopt dat artikel had ik ook gezien (via facebook) en het kan natuurlijk meehelpen als je kindje er sterk op reageert. Als ouder is het gewoon uitproberen, ik weet nu dat mijn kind wat hyper wordt van (te veel) chocolade en de blauwe kleurstoffen. Mijn vriendin (kind met adhd) is erachter dat haar kind hyper wordt van blauwe kleurstoffen en varkensvlees.
Ik zou helemaal geen ranja gaan vervangen.... hooguit 1 glas (aangelengde) appelsap (50/50) en de rest water of thee. Alle suiker vervangers, reageren op je suikerspiegel, wat maakt dat je alleen maar meer zoetigheid wilt... Bovendien eet,drink je daar meer van, omdat je het idee hebt dat dat kan, omdat het 'light' is... allemaal commercie Daarom werkt afvallen met light producten ook vaak niet (goed).
Gewoon een heel klein scheutje diksap en heel veel water erbij. Het is maar net wat ze gewend zijn. Mijn dochtertje heeft ook een vriendje wat riep 'eeeuuuh, dit is water'...die is gewoon duidelijk andere verhoudingen gewend.
Bij eerste hulp bij opvoeden. Daar hadden ze twee testgroepen op een feestje. Het ene groepje kreeg een suikerrijk menu, het ander een suikerarm menu. De ouders moesten dan raden in welke testgroep het kind zat. Veel ouders dachten dat hun kind een suikerrijk menu had gekregen terwijl dat niet zo was omdat ze hun kind zo druk vonden.
Volgens mij is er geen siroop die stevia heet, maar is stevia de naam van een zoetstof? Geen idee of er siroop is met stevia, wel gewoon sap. Maar er is ook sap zonder toevoegingen, dat lijkt me dan nog beter.
zal nog eens kijken bij de ah. hier is het ook erg dun aangelengd hoor de ranja hij drinkt ook gewoon water dus dit kan ik hem wel meer aanbieden idd. ik moet het even uitzoeken combinatie suikers en kleurstoffen. vriendin kent een voedingsdeskundige ze gaat haar eens advies vragen Diksap vinden ze hier echt niet lekker..
Er zijn veel verschillende soort diksap. C1000 had er één die wel echt heel erg lekker was...maar ja, C1000 bestaat (hier - geen idee of ze nu allemaal al omgebouwd zijn?) niet meer... Maar kan dus wel erg per smaak verschillen of het te drinken is ja of nee.