kind wordt vervelend in bijzijn van pup

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zusterke, 11 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Ik zit momenteel met de handen in mijn haar.
    We hebben sinds een twee maanden een pup. Lief beest zit geen kwaad in. Hebben al eerder een hond gehad maar deze is helaas te vroeg gestorven toen onze zoon drie maanden was.
    Onze zoon is een wat drukker maar erg lief kind en we hadden de gedachten dat met een hond hij rustig zou worden door te spelen en knuffelen. Nou alles behalve dat dus.... onze zoon lijkt wel oorpluggen in te krijgen op het moment dat hij de hond maar ziet. Luisteren ho maar. Stom giebelen op het moment dat de hond hem gaat bijten waardoor de hond hem nog meer gaat bijten en dan Gata het van kwaad tot erger.
    Onze zoon komt geen aandacht te kort! Het is geen jaloezie maar hij geeft aan de hond zo leuk te vinden.
    Vaak onze zoon apart genomen uitleg gegeven waarom iets wel en waarom niet te doen, hij geeft dan aan het te begrijpen. Echter na twee minuten zodra hij de hond ziet vervalt hij in zijn gedrag. Niet acceptabel gedrag als aan de hond trekken, vast blijven houden om te knuffelen, giebelen als de hond bijt etc en dit loopt altijd op huilen uit als de hond hem dan omver gooit. Zeggen dat hij bij de pup weg moet blijven werkt ook niet want door raar te giebelen, op grond gaan liggen etc trekt hij wel de aandacht van de hond. Heb het wel eens losgelaten maar dat resulteerde in een hyper pup die binnen ging plassen en weer terug overal in ging bijten.
    Straffen doen we door hem uit de situatie te halen. Hij is dan erg verdrietig en geeft dan ook aan waar hij fout bezig is geweest. Helaas zodra hij de hond ziet is hij alles weer vergeten en komt het vervelend kind in hem naar boven.
    Ik zit nu letterlijk met de handen in het haar en zou het liefst de pup een nieuwe thuis willen geven want nog langer zo trek ik niet. Ik heb alles geprobeerd time out, samen trainen om zoon het gevoel te geven de touwtjes in handen te geven, hond en kind uit elkaar houden-> gaat niet want ik wil niet onze pup de hele dag in de bench zetten.
    Ik laat onze zoon nu iedere dag overblijven om rust thuis te creëren maar de weekenden zijn drama....
    Mijn man kan onze zoon wel ooit achter het behang plakken maar wil hoe dan ook de pup niet wegdoen, wat ik aan de ene kant ook begrijp.
    Maar de wen fase zijn we nu toch wel lang en breed voorbij.
    Iemand die dit herken en tips heeft?

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou voor de hond een andere familie zoeken. dat is toch niet goed voor de hond? je zoon snapt het kennelijk niet. te jong voor een huisdier in zijn ontwikkeling. misschien over een paar jaar.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je man, als hij snapt dat het niet goed is voor de hond zou misschien je gelijk geven.

4. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    met bijna 7 jaar mag je verwachten dat ze het wel begrijpen, eerlijk gezegd.

Wat hier hielp was toch een lijn zetten, slaapt de pup dan pup met rust laten.
    bijt de pup, dan uit elkaar.
    je kan ook je zoontje wat anders laten doen.. met mooi weer naar buiten of even boven op zijn kamer spelen

Zusterke vindt dit leuk.
  5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    iedereen is anders, als je je kind niet eerder met de dieren in contact gebracht hebt en uitgelegd over dieren kan een 7 jarige een pup toch als een speelgoed zien. het is een leerproces. ervaring bepaalt hoe oud je met een hond om kunt gaan. het is een opvoedingsproces, ook het ontwikkelen van inlevingsvermogens. je moet natuurlijk op letten dat de pup geen slachtoffer wordt van deze processen.
    bij een wandeling met mijn honden kwam ik vaak kinderen tegen, sommigen hadden geen idee hoe je een 'schattig' dier kunt benaderen. beseffend dat het geen speelgoed is. de leeftijd maakt dan weinig verschil. een 4 jarige kan veel passender reageren dan een 8 jarige. TS's kindje snapt natuurlijk wel allemaal maar hij is veel te impulsief vermoed ik, net als vele 7 jarigen.
    wat heel belangrijk is dat een pup deze ervaringen niet vergeet. zo maakt je een hond die de mensen en kinderen niet vertrouwt. een pup moet binnen een hond vriendelijke omgeving op groeien. anders kun je grotere problemen krijgen en een onhandelbaar dier etc.
    Mijn zoontje is 9 en hij wilde laatst ook een pup, die hij ergens zag. mijn voorwaarde was dat hij samen met de pup naar een puppy cursus ging. Dat de pup naar school moet en hij moet hem helpen als de begeleider van de pup. (pup was heel snel verkocht aan een ander dus het ging niet door) maar dat zou ik enorm aanraden als je dus de pup niet weg wilt geven.

Viviennee vindt dit leuk.
  6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Ja, als hij na twee maanden nog zo druk doet met de hond en zichzelf niet in kan houden in de buurt van de hond en zich niet aan afspraken houdt, dan zou ik in het belang van de hond waarschijnlijk toch een nieuw huis voor de pup zoeken.
    Op deze manier leert de hond inderdaad ook te reageren met ongewenst gedrag zoals bijten en dat is nog al eens moeilijk af te leren. Daarnaast wordt hij groter en sterker en kan opspringen en bijten gewoon gevaarlijk worden.
    Dit zou ik ook nogmaals met je zoon bespreken en aangeven dat hij naar een ander huis gaat als de situatie niet verandert. Misschien begrijpt je zoon dan beter wat het gevolg is van de omgang met de hond en verbetert het. Misschien niet, maar dan weet je gewoon zeker dat het helaas geen goede combinatie is.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je laat hem overblijven omdat het anders niet gaat? Dat vind ik eigenlijk al een stap te ver. Ik zou nu gewoon met je zoon de draad weer op gaan pakken zoals voor de pup kwam en nog 1x flink inzetten op het vinden van een goede balans. Als het echt niet te realiseren is, dan zou ik helaas een andere familie voor de pup zoeken...

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij kregen vorig jaar onze pup die toen 8 weken was en onze jongste dochter die toen ruim vijf jaar was was ook veel te enthousiast.
    Steeds erbij zitten, uitdagen waardoor die ging happen want dat doen pups die overprikkeld raken. We hebben haar steeds gecorrigeerd en haar ook een spiegel voorgehouden van hoe zij het zelf zou vinden om steeds geplaagd te worden wanneer je wil slapen en dat je moet gaan spelen terwijl je helemaal geen zin hebt maar ze blijven wel zeuren om van alles te moeten doen. Werkte hier goed, onze hond is nu net een jaar oud en gaat heel goed met de kinderen, kunnen soms wel druk met hem doen maar dat is die zelf ook.
    Doe je pupcursus met de hond?
    Misschien je zoontje eens meenemen en dat degene die de cursus geeft eens met hem praat?
    Hier hebben de oudste kinderen hond kind cursus gedaan maar dat zijn al pubers en mag pas vanaf 12 jaar.
    Wat voor hondje hebben jullie?

Zusterke en owly vinden dit leuk.
  9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoe oud is de pup? Heeft de pup een eigen bench waarin hij zich kan terugtrekken? Of een andere plek waar hij ongestoord kan blijven?
    Leer je zoon dat die plek van de hond is en dat hij de hond daar beslist niet mag storen. Leer de pup dat hij zich daar kan terugtrekken. Bij een bench kan je evt overwegen de hond om de zoveel tijd toch "op te sluiten", zo dwing je je pup tot rust... hebben ze immers ook nog erg veel nodig :) en zo dwing je je zoon dat hij de hond met rust laat.
    Herplaatsen omdat je zoon de grenzen niet meent te moeten houden vind ik voorlopig wel echt te ver gaan.

En toch... het blijft ontzettend lastig. Onze kinderen zijn van begin af aan opgegroeid met honden in diverse leeftijden. Kinderen zijn bijna 10 (april) en bijna 8 (mei) en nog moeten we regelmatig ingrijpen omdat ze onze jongedame van bijna 2 (mei) met rust moeten laten. Toch blijven ze vaak doorgaan.

We hebben zelfs een hele periode de hond niet in huis gehaald, zolang de meiden niet in bed lagen. Gewoon ter bescherming van hond en van kinderen! (Onze honden verblijven een groot deel van de dag in buitenkennels)

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik lees nu net je verhaal beter door en zie dat een bench voor handen is, maar dat je die eigenlijk niet wilt gebruiken omdat je de hond niet de hele dag wilt opsluiten. Sorry, maar je zoon gaat naar school en in die tijd kan jij je ook prima bezig houden met de opvoeding en training van puppedup. En kan je pup toch ook vrij bij jou rondlopen???
    Waarom je zoon extra laten overblijven omdat het teveel extra drukte geeft? Gebruik de middagpauze juist om samen de pup uit te laten enzo.
    en nee.... je straft de pup niet door hem in bescherming te nemen (cq een periode in de bench op te sluiten) en hem zijn rust te geven.

11. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Hij is bijna 7 jaar toch? ?Dan vind ik in dit geval hem voor straf uit de situatie halen en uitleggen veel te mild. Als hij dit bij een zusje of broertje ook constant deed dan zou je dit toch ook niet accepteren. .?
    Dus grenzen stellen. ..consequenties aan verbieden die indruk maken (bv minder schermtijd, bij elke x moeten weghalen 5 min eerder naar bed oid ) zorg eerst dat je je zoon onder controle krijgt. .daarna met beloningen gaan werken. .bv timer zetten, hond half uur met rust laten is kwartier schermtijd extra. Dit consequent n week of 2 doen en daarna normaliseren. Wij hebben allerlei soorten huisdieren en kinderen zijn echt te sturen mits je consequent bent. Ik vind t altijd zo'n onzin dat mensen zeggen dat ' hun kind de pup niet met rust kan laten'..net of kinderen met n babietje ook de hele dag maar rond gaan sjouwen. .
    Als dit allemaal niet lukt dan de pup herplaatsen want zo groeit n pup echt niet fijn op

12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij hebben een hyper actieve hond en de kinderen worden daar regelmatig door aangestoken.

Het is juist verstandig om de hond af en toe even af te zonderen zodat ie zijn rust kan pakken.
    Hier ging die dan de bench in.
    De hond in de bench is met rust laten.
    Gingen de kinderen toch klieren, bench open maken dan haalde we ze er weg en legde we uit dat de hond slaapt dus laat hem met rust.
    Nu weten ze dat ze er niet in de buurt mogen komen.

Overigens zit ie nu overdag helemaal niet meer in de bench maar dat terzijde.

Ik zou toch even met je zoon praten en hem duidelijk maken dat als hij niet normaal gaat doen jullie een ander huis gaan zoeken voor de hond.

Hier knuffelen ze hem ook soms te lang maar ik heb altijd mijn ogen erop gericht en zeg na een paar tellen dat ze moeten loslaten anders gaat ie bijten.
    En ze mogen hem pas aaien als die ze heeft gezien. Nooit onverwachts.

13. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Denk dat je toch duidelijker moet zijn richting je zoon.
    Hier snapt mijn 1 jarige dat ie niet bij de manden mag komen als de honden erin liggen. Een bijna 7 jarige kan dat dus ook prima leren.

Zwz heeft een pup rust nodig. Hier gaan puppies net als baby's in de ochtend en middag een slaapje doen in een bench. Evt kun je dat combineren met de drukste momenten van je zoon. Zoon druk is pup rust.

Je moet je hond nu beschermen tegen je kind, anders is ie straks groot en dan moet je je kind beschermen tegen de hond. Dat moet je niet willen.

14. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Heeft je zoon zelf mee gedacht over een oplossing? Hoe is hij bij andere dieren, is dat hetzelfde? En wat voor een hond heb je?
    Kinderen kunnen zó verschillend op dieren reageren en per hond en per ras is de aanpak ook heel erg verschillend.
    Wat ook al werd gezegd, idd er voor zorgen dat de hond (of elk ander dier) je eerst ziet voordat je ze aanraakt / aait.

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Toen de kinderen klein waren hadden we nog katten. Ze hebben al vroeg geleerd de kat met rust te laten als ze niet geaaid wilden worden. Met 2 jaar wisten ze dat al. Je zoontje zou dat ook zeker moeten kunnen leren en begrijpen binnen afzienbare tijd. Tenzij er wat speelt (adhd, autisme). Dan duurt het wat langer. Je zult in ieder geval voorlopig je hond tegen je zoontje moeten beschermen en misschien strenger zijn richting je zoontje. De kans bestaat dat je anders een onvoorspelbare hond gaat krijgen.
    Succes.

16. Zusterke

Sorry voor de late reactie.
    De pup heeft een eigen bench en daar mag zoon niet in de buurt komen. Echter gaat hij dan rare geluiden maken, huppelen etc om maar de aandacht vd hond te kunnen krijgen.
    We bakenen echt heel erg af in wat wel en niet mag.
    Hebben het ook wel eens op zijn beloop laten gaan maar er zit dan echt geen stop op.
    De ene dag gaat het ietsss beter dan de andere dag.

17. Zusterke

Dankje.
    We vermoeden dat er wel iets speelt bij onze zoon maar er is nooit onderzoek naar gedaan.
    Hij is erg gevoelig en snel zijn concentratie kwijt. Kan erg lief spelen maar ook erg druk zijn en in die drukte zichzelf totaal voorbij lopen.

18. Zusterke

We hebben een boxer pup, lief karakter en erg dol op onze zoon. Iets te dol af en toe.
    Onze zoon snapt alles als je erover praat in alle rust maar zodra hij de hond ziet dan neemt hij niets meer op van zijn omgeving. Is ookal flink gevallen hierdoor.
    Hij ziet ook dat we verdrietig worden hierdoor en dat raakt hem ook echt maar wederom zodra hij we hond ziet gaat die schakelaar weer om in zijn hoofd.
    Als de hond niet bij hem is dan hebben we onze wel een drukke en gevoelige kind.
    En onze zoon die zorgt er welvoor dat hij gehoord wordt als hij bij de hond in de buurt komt. Wat een geluiden er dan uit komen ik herken mijn zoon gewoonweg niet meer op zo’n moment.

19. Zusterke

Oh straffen doen we genoeg. Geen tv geen spelletje op de switch mogen spelen etc. Allemaal geen effect want zodra hij de hond ziet is hij de hele wereld vergeten. Als je hem apart set en uitleg geeft dan begrijpt hij het helemaal maar zodra hij de hond weer ziet is hij alles vergeten.
    Er zijn momenten dat het beter gaat maar die zijn nu nog zelden.
    En de pup die beschermen we wel hoor! Willen voorkomen dat het mis kan gaan als de pup groter is en hij er genoeg van krijgt.
    De pup is nl dol op onze zoon en laat hem ook niet met rust.

20. Zusterke

Nee wil de pup niet de gehele dag in de bench zetten omdat zoon er is. Pup krijgt zijn rust echt wel in de bench en slaapt er ‘s nachts ook in.
    Pup moet ook rond kunnen lopen zou van de zotte zijn als ik hem er alleen uit kan laten als zoon op school zit.
    Samen wandelen doen we al en de hond trainen ook.

Deel Deze Pagina