Welke school moeten we doen straks?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Goudreinet, 6 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goudreinet

Goudreinet Actief lid

11 sep 2013
    254
    0
    0
    ergens in nederland
    Het is nog erg vroeg, maar ik ben er nu al mee bezig, om naar welke school onze zoon straks zou kunnen gaan.

In het dorp bij ons zit een christelijke school, nu wonen wij zelf niet in het dorp maar buitenaf, en aangezien wij niet overal aan meedoen met feesten etc. liggen wij een beetje buiten de gemeenschap. (het dorp is echt close met elkaar "zolang je maar overal aan mee doet"

Wij hebben zelf niet op een christelijke school gezeten, dus weet totaal niet of er een groot verschil zit tussen openbaar of christelijke school.

Maar aan de ene kant is het wel lekker dichtbij, maar aan de andere kant zou ik mijn zoon graag willen leren dat er wel meer is dan het dorp, en ben ik ook bang omdat wij niet meedoen met het actieve dorpsleven dat hij straks een beetje uit de boot gaat vallen bij de andere kinderen omdat ze ons niet kennen (hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?) en dat hij dan straks weinig vriendje heeft om mee te spelen.
    Oja de meeste in het dorp kennen mij niet, en als ik er soms wel eens door heen rijd, dan word ik aangekeken alsof ze nog nooit een buitenstaander hebben gezien.;)

Ik ben hier al druk over aan het nadenken waar hij straks beter naar toe zou kunnen gaan.
    Of in het dorp en dat zijn leven en opgroeien erg in het dorp beperkt blijft.
    Of naar een school een 10 kilometer verder op, waar het niet ons kent ons is, maar wel een iets beter dorp, een openbare school.

Hoe hebben jullie een school uitgezocht voor jullie kinderen? gewoon de school die het dichtste bij is gepakt of hebben jullie het wel goed uitgezocht.

2. penseel

penseel Niet meer actief

Misschien toch op de dorpsschool zetten. Dan heb je kans dat je je misschien meer welkom voelt en ze je leren kennen.

Kan mij niet voorstellen dat er niet meer mensen zo als jij daar rond lopen. die zie je nu niet omdat jullie wat buiten de kern liggen maar doe jij je kind op die school heb je wel kans om toch meer mee te doen met de kern. Op jullie eigen manier.

10 kilometer lijkt mij ver weg met rot weer moet je toch je kind brengen enzo. Ik zou toch dichter bij huis kiezen.

Wie niet waagt die niet wint.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij zijn gegaan voor de dichtstbijzijnde school, maar mede omdat deze (zwarte!) school beter uit de bus kwam dan de witte jenaplanschool een stukje verderop, (huidige school zit hier 100 meter van af, jenaplanschool ruim 1 km en zouden we moeten fietsen).
    Dat de school dichtbij was, was toch wel erg fijn vanwege het feit dat onze jongste geboren ging worden kort voordat de oudste zou gaan starten op school. Als ik die steeds mee had moeten slepen naar die jenaplanschool, was dat wel redelijk lastig geworden. Dan had ik sowieso de auto moeten pakken steeds om de oudste te halen en brengen, (geen vervoersmogelijkheden voor baby op de fiets en gewoon echt te koud, omdat ze eind van de herfst geboren werd en we dus precies de kou in gingen). En dat dan 4 keer per dag....
    Huidige school is sinds de zomervakantie over op continurooster en dat is helemaal erg fijn. Geen gedoe meer met de slaaptijden van de jongste, (die slaapt meestal ergens tussen 11 en 1, soms iets eerder, soms iets later), en is dus vrijwel altijd wakker als ik de oudste weer op moet halen.
    Ik heb de handen vrij in de tijd dat de jongste op bed ligt: even huishouden, rustig een boterham eten en even internetten. Heerlijk :)

4. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    k zou dit topic even laten verplaatsen naar peuter kleuter,

Maar om on topic te komen wij hebben gekeken naar een kleinschalige school die individueel ook genoeg aandacht besteeds maar wat wij ook belangrijk vonden was een multiculti school. Wij wonen in een multiculturele wijk en wij vinden het belangrijk dat e respect heeft voor iedereen. Deze school zit op nog geen 200 meter van ons huis af, :)

5. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou mijn school niet kiezen op basis van locatie en praktische zaken (speelt wel mee natuurlijk) maar op het onderwijskundig en pedagogisch beleid van de school. Daar zou ik me over laten informeren en dan kiezen wat het beste bij je kind past, en wat past bij jouw visie op goed onderwijs.

6. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Wij hebben zeker niet voor de dichts bijzijnde school gekozen. Deze sprak ons niet zo aan, te christelijk (voor ons!). Een stukje verder zit een openbare school en nog een christelijke school, die ons beiden ook niet aanspraken. Wij hebben uiteindelijk voor de openbare Jenaplan gekozen, die van alle scholen bij ons in de buurt het verste weg ligt.

7. Goudreinet

Goudreinet Actief lid

11 sep 2013
    254
    0
    0
    ergens in nederland
    Ja hier ben ik dan ook bang voor, wand we zijn totaal niet kerkelijk, en wat voor mij ook i.d.d. meeweegt is dat er hier op school geen 1 kindje is van buitenlandse afkomst, en dat vind ik toch wel belangrijk dat ze ook leren dat er buitenlandse of kinderen van andere afkomst bestaan, zonder dat ze racistisch worden. (waar ik juist wel bang voor ben dat dat zou gebeuren als ik hem hier naar school laat gaan in het dorp)

En het dorp is bijna 1 grote familie, maar toen wij hier kwamen wonen heeft de vorige eigenaar ons al gezecht, dat je wel mee moest doen met het dorp anders kom je er niet tussen.

En dat is nou iets wat ik mijn zoon totaal niet wil leren, ik wil dat mensen hem mogen om wie hij is en niet dat hij maar achter de meute aan moet lopen om maar aardig gemogen te worden.
    Toen wij hier kwamen wonen wouden de vrouwen mij ook al niet leren kennen en draaiden de kop al weg als ze me zagen en dan is 1 van die vrouwen ook nog actief bezig met de school in het dorp , tsja dat geeft voor mij niet echt een goede aanblik op die school weer natuurlijk.

Ik ben al wel scholen hier in de buurt aan het zoeken op internet, en kijk wat ze doen etc..
    Maar bestaan er ook soort open dagen voor de basisschool:) dat je dan kunt kijken en kennismaken met de leraren etc?

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Gewoon eens gaan kijken wat voor gevoel je erbij hebt

Is 1 van beiden helemaal niks.. Dan kun je je een hoop tobben besparen :)

9. tuc

tuc Niet meer actief

o ja snap je dilemma. Ik zou als eerste kijken naar de school zelf, ongeacht de locatie. Misschien valt 1 van beide scholen wel zo tegen bij jullie qua beleid oid dat de keuze makkelijker wordt.

Is dat ongeveer gelijk dan zou ik voor jezelf beslissen of je idd overal in het dorp aan mee wil doen. Want als je kindje daar naar school gaat, dan denk ik dat je daar niet onderuit komt. Zien jullie dat niet zitten dan zou ik voor de andere kiezen...zo ver is 10 km niet.
    Christelijk of niet christelijk zou mij niet uitmaken, zolang het maar niet gereformeerd is.

10. Goudreinet

Goudreinet Actief lid

11 sep 2013
    254
    0
    0
    ergens in nederland
    Er is niet maar 1 school op ca 10 km afstand er zijn er hier ontzettend veel:D:D dus op lange afstand zijn er genoeg om uit te kiezen gelukkig.:D

Als mijn zoon straks op school zou zitten dan zou ik natuurlijk wel aan dingen mee willen doen natuurlijk, maar dan wel school gerelativeerd natuurlijk.

11. Jo33

Jo33 Actief lid

20 jul 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Dat wisselt meestal per school. Toen wij ons op basisscholen gingen oriënteren moest je bij de ene school een afspraak maken voor een kennismaking/informatiegesprek en bij de andere school was er om de twee maanden een soort informatie avond. Ik zou eerst de websites van de scholen bekijken, daar kan je vaak ook al veel informatie vinden over pedagogisch beleid etc. Daarna een mailtje sturen om te vragen of ze informatie avonden oid organiseren.

Je geeft aan dat het heel vroeg is om er mee bezig te zijn. Dat hangt helemaal van de regio af, in sommige regio's is het volkomen normaal om voordat ze 1 zijn al naar een school te gaan kijken, omdat er anders nergens meer plek is.

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Goh gezellig dorp heb je......

Wij wonen niet echt in dezelfde situatie als jij, maar ik zou toch kiezen voor een school in het eigen dorp. Mijn ervaring is dat mijn kinderen niets liever doen na school dan afspreken met hun klasgenootjes en dat is veel makkelijker als ze niet 10 km verderop wonen. Je ontneemt je kind veel of je legt jezelf een zware haal/brenglast op als je een school zo ver weg kiest.
    En kinderen zijn veel minder gefocussed op zelfde kerk/afkomst dan hun ouders. Mijn kinderen zitten ook op een christelijke school, wij geloven zelf ook, maar gaan niet in dit dorp naar de kerk. De meeste van de klasgenootjes wel, dus de ouders en kinderen kennen elkaar grotendeels van buiten school. Toch vallen mijn kinderen er echt niet buiten de boot van.

Ik kan me wel voorstellen dat als dit een hele christelijke/gereformeerde school is, en jullie dat zelf absoluut niet zijn, dat je dan toch kiest voor een school verder weg. Want het gedachtegoed van een school dreunt toch best diep door in de manier waarop er les wordt gegeven en dat gaat je gegarandeerd irriteren. Als dat je niet ligt, dan lijkt me dat erger dan dat je de ouders niet kent.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik zou bij beide scholen gaan kijken.
    Wij hebben ook niet voor een wijkschool gekozen, maar voor eentje wat verderop. Mijn kinderen zijn absoluut niet de enige kinderen die niet in die wijk wonen, ze komen zelfs nog wel van wat verder. Nooit een probleem met speelafspraakjes geweest. Al is dit ca. 2,5 km van ons huis en geen 10 km.

14. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou bij beide scholen gaan kijken. Hun pedagogisch beleid bekijken, kijken of de school je ligt, hoe de cultuur is, eventueel hoe de slaagcijfers zijn, ...

Vanuit praktisch oogpunt zou ik zeggen: De school in 't dorp.
    Maar als het christelijke je echt niet zint en de mentaliteit van 't dorp ook niet, zou ik rustig de andere school serieus overwegen.

Hou er dan wel rekening mee dat schoolvriendjes ook 10 km aan de andere kant kunnen wonen en je dus soms een eindje zal moeten rijden voor speelafspraakjes. En je zoon de eerste tijd ook niet met de fiets kan gaan. Wat wil zeggen dat iemand hem 2 keer per dag toch echt zal moeten brengen en halen.

Je kan hem natuurlijk ook bijvoorbeeld de eerste twee jaar in 't dorp laten gaan - leert hij de kinderen uit 't dorp wat kennen - en daarna naar de volgende stad laten gaan.

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Lastig inderdaad. Wij hebben hier, letterlijk om de hoek, 3 basisscholen naast elkaar, maar onze kinderen gaan naar de school 3 kilometer verderop. Waarom? Die sluit precies aan bij wat wij willen, en die andere scholen niet. Nou is het hier gewoon nog allemaal binnen één woonplaats, dus niet te vergelijken met hoe het bij jullie is. Als een school echt niet bij je past (qua overtuiging, mentaliteit of wat dan ook) zou ik er ook zeker niet voor kiezen.

16. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Tussen "gewone" christelijke scholen kunnen ook grote verschillen zitten. De christelijke school die bij ons zo ongeveer om de hoek zit, is in mijn ogen wel echt heel christelijk. Zo lezen ze elke dag uit de bijbel, hebben ze een bidgroep voor ouders en worden bepaalde boeken op school niet gelezen (zoals bijv. Dolfje weerwolfje).

17. Jaime

Jaime Niet meer actief

Wij wonen 10 km van school af en ik vind dat best een belasting. Vooral voor de jongste van 2,5 die steeds mee moet. Wij rijden er bijna 25 minuten op en dat dus 4x per dag. Afspreken is idd ook minder makkelijk.

18. Goudreinet

Goudreinet Actief lid

11 sep 2013
    254
    0
    0
    ergens in nederland
    De school hier in het dorp die valt voor mij al af!!:D:D

Dit staat in hun protocol:Ze hebben het hier over dat kinderen elkaar duwen: elkaar eens uit te dagen leren kinderen heel goed om met allerlei conflicten om te gaan. Dat is een vaardigheid die ze later in hun leven van pas komt bij conflicthantering, waar iedereen in zijn leven mee te maken krijgt. Hier doen ze niets mee en zien ze als geen pesterij, maar leren voor later!;)

Verder vind ik wat ze op die school leren niet echt door de ouders als voorbeeld word weergegeven, dus vraag me af in hoe verre ze echt iets aan die protocol werken.
    en ze hebben ook een uitgangspunt :
    Bijbel als uitgangspunt en als inspiratiebron.
    En ik heb even door de nieuwsbrieven zitten spitten en overal hebben ze het over de kerk en psalmen staan erin, dus denk dat de school iets te christelijk is voor ons.
    En het is een protestants christelijke school zag ik nu pas, dat is iets meer naar de bijbel etc toe dan een christelijke alleen las ik.

Denk dat ik de eerste school al weg weg kan strepen en dan zit er niets anders op dan ca 10 km verop kijken:D:D

Maar ja dat krijg je nu eenmaal als je buitenaf wilt wonen:D:D

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Zijn er overigens - naast een school - geen leuke hobby's mogelijk in 't dorp voor je zoon?

Als 't dan de school in 't dorp niet wordt (wat vrij duidelijk lijkt op dit moment), is er misschien bijvoorbeeld wel een sportvereniging? Of een tekenclub ofzo? Zo maakt hij ook vriendjes in 't dorp.

En anders ... vindt hij hopelijk op de school 10 km verder vriendjes. Of wie weet woont er wel iemand ergens tussen school en jullie.
    (Of je kan altijd "TAXI" bovenop je auto zetten :D. Val je gelijk op en heb je gelijk contacten.)

20. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    We zijn verhuisd toen de oudste in groep 2 zat. Ze ging naar de dorpsschool. Bleek achteraf niet de juiste school voor haar te zijn. Ze is dyslectisch en daar konden ze er niet mee omgaan.
    Vervolgens naar een school 10 km verderop gegaan.
    Ach het is goed te doen hoor met de auto. Af en toe voor niets staan wachten, ging ze liever spelen met een vriendinnetje. En als er toch een speelafspraak stond, gingen we er toch naar school. Voor het geval dat het ineens niet doorging (wel een aantal keren gebeurt)

Mijn ervaring: vanaf groep 1 maak je makkelijker vrienden. Komt hij later op die school, dan zijn er al vriendengroepjes gemaakt, waar je er tussen moet werken.

Afstand: ach als je buitenaf woont, weet je dat je altijd een stuk moet reizen. En natuurlijk moet je hem blijven brengen en halen. T/m groep 8. Het went snel.. En ja, hij zal sneller overblijven..
    Wij deden wel eens, daar in de buurt eten.. En bij de lagere groepen heb je een langere middagpauze.
    En je kind al snel een mobieltje meegeven.. Puur voor het geval dat je vast staat in het verkeer of zo.. En ja dat is al heel normaal voor buitenaf kinderen.

Deel Deze Pagina