Best wel onverwachts gaan wij misschien ineens verhuizen. We wonen hier nu nog maar 3 jaar, hebben echt alles compleet vernieuwd en zijn blij met ons huis. Behalve de buurt, en vooral onze buren. Vanaf het begin af en aan gedoe gehad. Mijn man is er klaar mee. We delen de oprit ook met hun, dat maakt het nog vervelender. voor dit huis hebben we het er wel eens over gehad om iets verder weg te gaan wonen. We wonen nu ook in een dorp maar het is meer een stad zeg maar. Nu zagen we 2 weken geleden een huis een paar km hier vandaan in een rustig dorp. Fantastische tuin, leuke plek. Een leuk huis, waar we ook weer moeten verbouwen. (Wij kunnen alles zelf) We dachten ach we gaan gewoon even kijken en zijn er verliefd op geworden. Ik zie er tegenop om weer te moeten verbouwen maar ik kan zeker wel zien hoe het kan worden. De makelaar is bij ons geweest en zegt dat ons huis echt snel verkocht zal zijn. En morgen gaan we nog even alles een keer bespreken bij de adviseur. Daarna gaan we met de verkopers om tafel. Maar ergens heb ik een lichte twijfel wat vooral met de jongens te maken heeft. Zij moeten straks een eind verder fietsen. En opzich is dat niet heel erg, maar het is 1 lang stuk langs het water. + het feit dat de oudste verplicht al 2 keer in de week op de fiets moet naar school ivm gym op een andere plek. Volgend schooljaar gaat hij naar het voortgezet onderwijs en moet de jongste 2x verplicht op de fiets in de week. (Groep 7) Mijn man is heel nuchter maar ik ben snel bezorgd en ben sowieso van plan om eerst mee te fietsen of eventueel af en toe te brengen met de auto. Wat zouden jullie doen? Zou dit voor jullie wat uitmaken? En is er hier iemand verhuisd naar een dorp, ik hoor heel graag ervaringen. Ervaringen met eind fietsen van de kinderen?
Doen. Geen ervaring zelf maar mijn man moest zo 17 km fietsen en vond het niet erg juist lekker. Is er eventueel een busverbinding? Anders elektrische fiets? Zelf verhuist vorig jaar na een dorp wonen nu zo 8 km van de stad af denk ik. Onze zoon zal dan ook op de fiets na hoge school toe moeten maar duurt nog lang haha! Maar vind heerlijk in een dorp het is rustiger maar moet ook zeggen wij hebben hier bijna alle winkels scheelt ook alleen geen action haha
Wat is een eind? Tussen 3 en 30 km zit natuurlijk een groot verschil. Wij wonen zelf in een dorp, maar er zijn wel 3 basisscholen en in principe alle voorzieningen. Ze moeten wel naar de middelbare school fietsen. Dat begint rond de 10km.
Oh dat doen ze hier allemaal naar de middelbare school. Alles langs weilanden, behalve laatste km. Voor de basisschool vind ik het wel veel.
Poeh ik weet uit ervaring dat wonen als kind maar ook als volwassenen het verder weg wonen van alles vervelend is. Ik moest 5 jaar lang 18 km heen en 18 terug fietsen naar de middelbare school, wat een verschrikking. Wil je ergens heen moest je altijd vervoer hebben.
De bushalte zit heel dichtbij het huis, maar alleen richting de stad Groningen. Dus als ze echt een opleiding gaan doen is het juist een top locatie. Maar zoon wil nu echt nog niet met de bus. Dat scheelt inderdaad! Daar zijn weinig winkels in het dorp zelf maar op 4km zit de eerste supermarkt en andere winkels. Vind ik wel te doen.
Moest t 2x per week doen naar training en haatte het ook. Precies op een stuk met steevast wind tegen en geregeld als je terugging was de wind gedraaid...NOG een keer wind tegen. Elektrische fiets is dan inderdaad zo gek nog niet, helaas hadden we die toen nog niet.
Ik groeide op in een dorp en ging voor de liefde naar de andere kant van het land naar een stad. Heb daar bijna 10 jaar gewoond maar wou niet dat ons kind daar op zou groeien. Ik wou dat alleen naar het centrum kon gaan met basisschool als voorgezetonderwijs binnen 10 min fietsen. We wonen heel fijn maar zeer waarschijnlijk gaat onze zoon niet passen op het voorgezetonderwijs wat hier om de hoek zit en zal dan net 11 jaar 17 km moeten fietsen. Gelukkig hebben we nog even Wat ik wil zeggen is dat situaties ook aan kunnen passen om de manier waarop je het niet verwacht. Je moet je bedenken of jullie je kinderen daar ziet fietsen naar het centrum en daar ziet wonen. Wat vinden ze er zelf van? Hoe oud zijn ze?
17km is wel een eind! We hebben het erover gehad en de oudste vind het niet erg zei hij. Hij wordt volgende maand 12. de jongste wil wel graag maar hij zei dat hij het fietsen niet zo leuk gaat vinden. Hij is 9. Maar hij zit nog maar in groep 6.
Klopt! In de ochtend wind tegen en in de middag weer en dat elke dag 6 jaar lang. Vond het echt niet leuk. Mijn kinderen vinden het ook echt niet leuk en dus nu een elektrische fiets, scheelt toch wel heel veel, vooral op die lange stukken langs de weilanden en langs het water.
10km vind ik wel een eind om alleen te fietsen voor kinderen op de basisschool. Wij wonen bijna 15km van school en ik breng ze met de auto. Wanneer ze een fiets nodig hebben voor een uitstapje van school, dan gaat die op de fietsendrager. Als ik geen auto tot mijn beschikking had, dan had ik samen met ze gefietst. Het grootste deel is over fietspaden maar er zijn een paar drukke oversteken en door 1 dorp waar geen fietspad is en je dus tussen de auto's fietst. De oudste zou in principe zelf kunnen fietsen maar ik moet er nog 2 brengen dus hij gaat altijd met ons mee. Binnenkort gaan we wel vaker op de fiets, of gaat hij zelf de eerste paar km en wacht daar op een klasgenootje. Volgend jaar moet hij 17km fietsen naar de middelbare school helemaal de andere kant op, ook tussen de weilanden door naar de stad. Ik ga dan voor in de donkere wintermaanden kijken naar een busabonnement want ik kan niet 2 richtingen tegelijk rijden om ze allemaal naar school te brengen.
Welk dorp is het (als je dat kwijt wil ivm eventuele herkenbaarheid)? Ik woon zelf ook in een dorp in Groningen namelijk.
Oudste zoon moet ongeveer 7 km fietsen. Daar moppert hij luidkeels over. Maar gaat prima. Zelf moest ik vroeger 10 km. Daar mopperde ik toen ook over. Maar ook dat was gewoon prima te doen. Veiligheid van de route is wel een ding om goed te checken en eventueel te oefenen vooraf. Je schrijft langs het water. Hoe dichtbij? Met een flink stuk berm ertussen zou ik me er niet druk over maken. Je rijd ook niet zomaar meters het fietspad af. Maar als he met 1 verkeerde beweging in het kanaal ligt dan zou ik dat met een horde pubers niet echt vertrouwen.
10 km naar de basisschool vind ik best een eind, maar jouw jongste gaat volgens jaar naar groep 7? Dan gaat dat dus over 2 schooljaren. Dat zou ik dan wel weer te doen vinden. Als je nu nog echt jonge kinderen had (peuters/kleuters) zou ik het heel anders vinden, dan zit je er nog jaren aan vast. 10 km naar een middelbare school vind ik prima te doen. Onze kinderen moeten zo'n 22/23 km fietsen. Dat doen ze van de zomervakantie tot de herfstvakantie, dan gaan ze met de bus tot de voorjaarsvakantie. Daarna stappen ze weer op de fiets voor de rest van het schooljaar. Vinden ze dat altijd leuk? Nee, echt niet. Maar ze krijgen er wel een flinke conditie van. En een flinke dosis doorzettingsvermogen
Sowieso doen Wij zijn in mei verhuisd naar een dorp, en echt de beste keuze ooit geweest. Zoveel meer rust, natuur, enz. We hebben nog wel geen kinderen, maar ben in hetzelfde dorp opgegroeid en ging naar school in de stad verderop. Met de fiets 7km ongeveer met serieus veel bergop. Prima te doen. En anders was er nog altijd de bus.
10 km basisschool zou ik ver vinden en zou ik wel naar een oplossing zoeken (bijv elektrische fiets of 2x en met slecht weer brengen en halen) Middelbaar was hier altijd standaard, dus daar zou ik geen moeite mee hebben. Ik zou wel zoeken naar die oplossing en het doen, want je woonplezier is al een aantal jaar niet optimaal begrijp ik.
Onze oudste is ook uit 2010 en moet sinds dit schooljaar ook 17km/enkele rit fietsen. Dochter gaat volgend jaar waarschijnlijk 15km moeten. Terwijl de basisschool onze buur is nu dus flinke verandering. Maar zoon vindt het fijn. 2x uur rust aan zn hoofd, elektrische fiets dus ook met tegenwind vibdt hij het niet zo'n probleem. Hij zegt zelf geluk te hebben, er zijn er uit zn klas die ruim over de 20km komen Zelf moest ik ook die 17km. Iedereen uit het dorp moet minimaal 10km, meeste 14 of 17. Je groeit er mee op, je weet dat het erbij hoort. Is langs het water "slinger en plons" of zit er nog wel een flinke strook gras tussen? Weet je hoe het met de andere pubers zit uit het dorp? Kunnen ze samen fietsen of is die kans minimaal