Ik weet niet wat je onder "vaak" verstaat, maar de ras al hanout hier bevat dat zeker niet (zal dan wel komen omdat we midden in noord-Afrika wonen). Dat gezegd hebbende, de daden van moslims weerspiegelen natuurlijk niet per se altijd het Islamitische geloof. Sterker nog; vaker niet dan wel helaas. Daarbij volgen de meeste noord Afrikanen de maliki wetschool die over het algemeen de meest "liberale" standpunt inneemt mbt het halal-zijn van bepaalde soorten voeding. Zo eten ze hier ook vaak slakken terwijl de meeste geleerden en moslims in andere landen dat afkeuren, ook gelatine van niet halal geslachte dieren is bij Maliki's over het algemeen geen probleem. Maar als ik een cadeautje koop zou ik met al dat soort dingen dus wel rekening houden.
Dat is nou precies mijn punt. Deze mevrouw woont in Nederland, dus het is niet zo dat ze niet bekend is met Nederlandse lekkernijen. Zoiets vind ik best een leuk idee voor iemand uit het buitenland hoor, maar gewoon iemand uit Nederland vind ik dat persoonlijk een beetje raar. Alsof Nederlanders van een andere achtergrond totaal niet bekend zijn met Nederlandse tradities, eten etc. Het zijn van "buitenlander" wordt op die manier zo benadrukt. En ik had het dus over wanneer er alleen dingen worden gegeven die typisch Nederlands zijn. Als er wat meer internationale dingen tussen zitten zou ik dat al heel anders vinden. Maargoed nogmaals, dit is gewoon mijn mening hè. Omdat wij zelf regelmatig hebben meegemaakt dat er zo over mijn man gedacht werd vanwege zijn afkomst, zal dat mijn mening wel beïnvloeden. Wellicht ziet de mevrouw in kwestie het wel helemaal niet zo.
Vaak als in bijna alle recepten die ik even opgezocht had (ook "traditioneel"), alle achtergrondinfo pagina's waar het als basis ingrediënt wordt genoemd en alle mixen die hier verkocht worden. Meer naar het oosten wordt baharat veel gebruikt. Zit het ook in. Net als libanese 7 kruiden mix. Dus volgens mij vertegenwoordigen de niet-nootmuskaat eters een minderheid.
Oh dat zou best kunnen inderdaad. Ik ken verder geen Marokkanen die het gebruiken maar dat zal wel komen doordat diegenen vanuit religieuze overtuiging ook geen nootmuskaat eten. Mijn schoonzus heeft overigens decennialang in het Midden-Oosten gewoond en waar zij woonde was nootmuskaat als los ingrediënt niet verkrijgbaar, en in de baharat daar zat het ook vaak niet. Zal wel per land verschillen. Maar nogmaals: de meningen lopen hier nogal over uiteen, en in zo'n geval zou ik gewoon zoveel mogelijk rekening houden hiermee, zodat je zeker weet dat ze het mogen/kunnen eten. Net zoals dat ik zelf op zich geen probleem met gelatine heb, maar zou nooit iets kopen voor een ander waar het in zit aangezien ik niet weet wat zijn/haar kijk daarop is.
Wordt toch benadrukt mw komt uit Afghanistan doet mee aan de Ramadan en heeft een Suikerfeest en is gastouder. Als de vraag was geweest weten jullie een leuk cadeau als afscheid voor m'n gastouder, aanvullende info ze is moslim. Dus misschien iets leuks ook ivm het Suikerfeest. Persoonlijk probeerde ik mee te denken om iets persoonlijks/orgineels te kunnen geven en het interesseert mij totaal niet wat iemand voor afkomst heeft. Ik ga er ook vanuit dat als mensen iets aan mij geven dat het goed bedoeld is. Werd jouw man dan iets gegeven wat verkeerd viel? Kan ook dat het goed bedoeld is maar het toch verkeerd opgepakt word?
Hoe ik het las werd het benoemd, niet zozeer benadrukt. Ik snap dat je mee wilde denken maar wat ik ermee wilde zeggen is dat, hoe goedbedoeld ook, Nederlanders met een migratie-achtergrond (wat dat zijn de meeste "buitenlanders" gewoon: Nederlanders) dat snel zullen opvatten als een heel krampachtige poging tot opgelegde integratie. En: alsof ze totaal niet bekend zijn met Nederlandse dingen. Als je (zoals @Bellybell al opperde) bv bonbons geeft zoals dat bv bij verjaardagen (volgens mij) gangbaar is, komt het m.i al heel anders over. En ja, wij kregen wel eens zo'n "Nederlands pakket". Hardstikke lief bedoeld natuurlijk maar als dat komt doordat men denkt dat mijn man niks van Nederlands eten/Nederlandse tradities en gewoonten weet (wat bij de betreffende gever duidelijk het geval was), vind ik dat gewoon best bijzonder.
Lieve mensen, ik heb een boeket rozen gegeven (ze is helemaal dol op rozen) een doosje bonbons en dadels (ivm vasten breken). Ze was heel blij dus missie geslaagd. Bedankt voor de adviezen!
Zelf denk ik dat het bij de meeste mensen goedbedoeld is en kan je dan iets fout doen? Weet zeker dat veel mensen het niet als een kleinering oid geven, van verplichte reïntegratie of van hij/zij zal nog niks/weinig van de NL cultuur afweten.(waarom zou je dat cadeau geven en moeite doen als je er zo over zou denken) Probeer het te snappen hoor maar is dan misschien wel een cultuur ding dat de een misschien wat vrijer denkt dan de ander. Verder zal ik dit topic niet vervuilen Fijn in ieder geval dat @teenslipper een leuk cadeau heeft gevonden!
Ik ben "gewoon" een autochtone Nederlander dus ik denk niet zozeer dat het een cultuurding is hoor. Geen idee ook wat "vrij denken" precies inhoudt, maar als ik hier soms dingen lees over stomme cadeautjes denk ik eigenlijk dat ik helemaal niet zo snel iets vind van cadeautjes hoor. Alleen wanneer er min of meer vanuit wordt gegaan dat iemand niks van de cultuur afweet van het land waarin zij nota bene woont, dan vind ik dat best vreemd ja. Al zal de bedoeling nog zo goed zijn. Maar inderdaad fijn dat @teenslipper een passend cadeautje heeft gevonden!
Suikerfeest is voorbij, maar zelf houd ik ervan om dadels cadeau te geven. Dit zijn heerlijk zachte dadels en volgens de moslims gezegend.