Hallo dames Ik heb een vraag aan jullie. Jelina is net 13 maanden en ik heb nu al 17 bananendozen vol met babykleren, Nu wil ik wil thuis uit deze 2e hands baby en kinderkleding gaan verkopen. Om te beginnen van mezelf, en later evt partijen opkopen en verkopen. Ik wil evt adverteren via mp, en een slaapkamer hiermee inrichten zodat mensen bij mij thuis kunnen komen kijken en uitzoeken. Nu is mijn vraag, ben ik dan bedrijfsmatig bezig, of niet. Als ik bedrijfsmatig bezig ben, moet ik dan na de kvk, hoe zit dat precies. Groetjes Vera
Zolang je enkel de kleertjes van je dochter verkoopt is het niet bedrijfsmatig, ga je inkopen enz. dan moet je toch echt naar de kvk.
Even snuffelen op de site van de kamer van koophandel. De belastingdienst heeft ook een gratis handige gids Belasting voor ondernemers ofzo heet die en kun je aanvragen. Het ligt er namelijk geloof ik ook aan voor hoeveel geld je eraan verdient etc. Maar als je straks partijen op wilt kopen, moet je vaak wel een kvk-nummer hebben, veel organisaties/groothandels doen anders geen zaken met je. Even off-topic...heb je na dat bezoek van je moeder en zus nog wel eens wat gehoord van ze en hoe is het contact nu? Was wel benieuwd hoe het nu gaat na het topic van december .
Hoi Jo79 Het is niet de bedoeling dat ik bij groothandels ga inkopen, meer bij mensen die op mp grote partijen kinderkleren te koop hebben staan. Maar ik ga allereerst eens beginnen met de kleren die ik van Jelina heb. Misschien loopt het wel helemaal niet en heb ik met voor niks druk gemaakt. Het antwoord op je off topic vraag: (sorry is een beetje lang) Ze zijn hier geweest, dat weet je. Daarna hebben we nog een paar keer telefonisch contact gehad, en er werd nog steeds gedaan of er niks aan de hand was. Ik heb op een gegeven moment tegen mijn moeder gezegd dat ik wel graag wilde dat een en ander uitgesproken zou worden, anders blijf je met wrijvingen zitten, en dat wilde ik niet. Dat gesprek is er afgelopen zaterdag geweest, en ik moet zeggen, ik voel mij er positief over. Het was een goed gesprek waar ook van beide partijen geluisterd werd, en niet meteen werd geoordeeld wat voorheen vaker wel het geval was. We hebben besloten dat we contact zouden houden, maar ook dat ze niet van mij moesten verlangen dat ik nu de deur zou plat lopen, want ik heb ook mijn eigen gezin en dat staat op de eerste plaats. Dat kon mijn moeder in het begin niet helemaal goed begrijpen(ze gaat zelf elke dag na haar moeder, en ik zou dan ook min 1x per week moeten komen) maar mijn vader begreep het wel, en die heeft hier dan ook nog een goed gesprek met haar over gehad, en ze heeft zich hierbij kunnen neerleggen. Als voorbeeld stelde hij mijn tante die in alkmaar woont, ze komt ook maar 2x per jaar of zo, en daar wordt ze toch ook niet scheef op aangekeken. En hij zei ook dat ik anders ben dan mijn zussen en als zij zin hadden om elke week na hun toe te komen, ze niet van mij moest verlangen dat ik dat ook wilde. (ik ben wat dat betreft het zelfde als mijn vader, we zijn geen visite lopers, visite komt meestal na ons) Sorry voor het off topic gaan, maar vind het wel super dat je aan me gedacht hebt. Groetjes Vera
als je van anderen dingen gaat verkopen ben je wel degelijk bedrijfsmatig bezig. de belastingdienst ziet het in eerste instantie zolang je het heel klein houd als bijverdienste die je verplicht bent om op te geven, zodra je boven een bepaalde norm uitkomt ben je een kleine ondernemer. dat handboek ondernemen is te downloaden op de website van de belastingdienst (althans, een halfjaartje geleden nog wel) behalve KVK komt er vaak nog meer bij komen, afhankelijk van hoe je je inschrijft bij de KVK (voor internetverkoop moet je namelijk ook weer een bepaalde heffing betalen bij het CRK, maar hier hoef je niet van te schrikken hoor, dat is een jaarlijks terugkerend bedrag van en aantal tientjes) ook als je van particulieren dingen overkoopt zul je goed moeten uitzoeken hoe je dat boekhoudtechnisch weer rechtbreid, je kunt niet zomaar ff inkopen en weer verkopen, daar zijn allerlei regels voor. als het gaat lopen is een goeie boekhouder echt een must, die weet zoveel trucjes om weer voordeel uit te halen, dat kun je zelf echt niet verzinnen. bijvoorbeeld hoe je kunt opvoeren dat je een bepaalde ruimte van je woning tot bedrijfsruimte hebt gemaakt e.d. als het groot word, denk ook aan een verzekering. als alles in vlammen opgaat kun je normaal gesproken niet terugvallen op je prive inboedelverzekering. etc. etc. etc. (wij zijn zelf ook een bedrijfje begonnen een tijdje terug, vandaar dat ik weet dat je meer tegenkomt dan je in eerste instantie verwacht)
en, vergeet niet, de belastingdienst weet MP ook wel te vinden! je zou de eerste en de laatste niet zijn die een flinke MPhandel heeft en eens een controle krijgt. zolang je echt klein bent en het om een paar dozen gaat geen probleem, maar ze zijn natuurlijk niet gek!
Ik ben ook aan het overdenken iets vanuit huis te gaan doen en ben toen op de volgende site beland www.wahm.nl Je kunt via die site ook een boek bestellen, ik vond het erg leuk om te lezen en er staan een hoop nuttige tips in maar je doet er ook inspiratie mee op. Succes!