Doorgaan of stoppen met zindelijkheidstraining

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Steph2013, 16 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Steph2013

Steph2013 Nieuw lid

16 sep 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Ik heb een vraagje, mijn zoontje is 2 jaar en 1 maand oud en ik ben begonnen aan zijn zindelijkheidstraining. Wat aan de ene kant redelijk goed gaat, maar aan de andere kant weer niet. Nu weet ik niet zo goed of ik beter kan stoppen en over een maandje of twee opnieuw zal beginnen of nu doorgaan.

De situatie is als volgt hij geeft heel duidelijk aan dat hij moet plassen en zelfs als hij een poep moet doen. Maar als ik hem op het potje zet doet hij niets, doe ik na 10 minuten zijn onderbroekje weer aan, plast hij even later er meteen in. Helaas niet op het potje. Zie ik hem plassen, zet ik hem meteen op zijn potje en heb ik een ontzettend trots kind dat op zijn potje heeft geplast. De eerste dagen ging het super goed, nu zwakt het echt een beetje af. Hij blijft aangeven dat hij moet plassen maar het echte daad op het potje doen, doet hij niet. Tenzij hij al bezig is en ik hem erop zet.
    In de avond en zijn middagslaapjes gaat het wel super goed, hij plast niet in zijn broek en als hij moet plassen word hij wakker en geeft hij het meteen aan. Alleen herhaalt de situatie zich dat als hij erop zit hij niet plast, maar als hij eraf is en zijn broekje weer aan heeft dan begint hij pas.

Is hij er echt klaar voor en zal ik toch doorzetten of zal ik toch even stoppen en op een latere stadium er mee verder gaan?

Ik hoor graag wat tips.

Alvast bedankt,

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Heeft hij afleiding op het potje? Dl is even oud, en kan meestal niet meteen plassen/poepen op het potje. Het komt hier sneller als ze afleiding heeft (spelletje op schoot, of ik zit erbij en lees een boekje voor.

3. Steph2013

Steph2013 Nieuw lid

16 sep 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja heel veel afleiding, we lezen samen, of maken samen puzzeltjes, filmpje kijken of gewoon samen zitten. Ik probeer er eigenlijk wel constant bij te zijn, maar lijkt allemaal niet te helpen.. en vind het eigenlijk sneu om hem langer dan 15 minuten erop te laten. Het moet ook geen straf lijken natuurlijk.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik voel hier soms ook de spanning wel oplopen ja, maar dl blijft er zo zelf een half uur op zitten, dus ik laat het maar. Vraag af en toe of het goed gaat, en of ze haar luier weer aan wil.

En sinds ze op potje heeft gepoept wil ze dat de hele dag weer proberen (maar dat komt bij haar alleen in de ochtend, dus erg vermoeiend allemaal :) )

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Bij ons bleek staand plassen (maar hij was toen al bijna 4) met een opstapje bij de wc de oplossing te zijn. Op 1 of andere manier kon hij zich dan beter ontspannen

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik zou stoppen denk ik met "trainen" zelf.
    Hangt ook af of hij luier aan wil en zonder probleem plast erin?
    Als hij dus luier niet wil dan is andere verhaal...

Je kan ook onderbroek aandoen en niet op potje zetten maar laten zo lopen met gevolgend van dien maat dan voelt hij zelf dat hij drang heeft en plassen in broek niet leuk is. 2.1 is wel vroeg niet idereen nog aantoe is.

Mijn dochter gaf aan va 1.8 dat ze moet plassen en ging zitten met luier en alles op en eraan maar deed vaak voor of na.
    Maar ik deed verder niets
    Pas met 2.2 dochter op een dag zei : ik ben klein meisje geen baby!! " ze weigerde luier en wil onderbroek aan. Zo gedaan en was ze binnen paar dagen zindelijk. Poepzindelijk kwam 1.5 maand later pas goed dat ze kon drang lang ophouden want ervoor was: oo poepen!! En dan moest ze gelijk enals er geen potje is dan in broek;))
    Poepen trouwens doet ze nog steeds alleen op potje thuis ze wacht op of doet thuis zo dat ze niet hoeft ergens anders.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik vind eigenlijk zelf dat opzitten en wachten niet goede traintechniek is.

Ik vraag dochter soms als ik zie dat ze tussen beentjes grijpt of als er 3-4 uur voorbij is of voor/na wandeling of ze naar wc moet. "Nee" is altijd masr toch gaat ze wel;) ze plast dan direct 1 sec en klaar!! Ze zegt ook dan "grote poep" of "klein pipi" ;)
    Is hier nooit nog geweest dat ze moet of ging op pot zitten zonder iets te doen of kwam niets. Is of ze zit en plast/poept gelijk ofniet..

8. Steph2013

Steph2013 Nieuw lid

16 sep 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik toch even stop, over 2 maanden word ook zijn broertje geboren en dat is natuurlijk ook een hele spannende tijd voor hem, hij ziet natuurlijk ook wel dat er allemaal dingen in huis aan het veranderen zijn en misschien is dat ook wel iets dat teveel spanning oplevert. Want hij doet het wel heel erg goed, alleen denk ik dat ik beter kan wachten totdat zijn broertje er is, en daarna het beter weer opnieuw kan oppakken samen met hem, is hij ook iets ouder en zal het misschien ook wel beter gaan.

Heb gewoon al verschillende methodes geprobeerd, maar hij is nog klein en is ook niet heel erg als het nu nog niet lukt. Hij is ook nog vrij jong en heel erg speels. Want ik misschien wel ga proberen, is een krukje en brilverkleiner. Misschien is dat nog een leuke optie, maar ik wil hem denk ik niet forceren en hem zo lang op het potje laten zitten.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Mijn dochter wil totaal niet op verkleiner. Thuis op potje in wc staat al inmiddels en buiten huis gewoon op wc hou ik haar vast..

Je moet gewoon kijk naar als hij wat meer signalen heeft dan opnieuw proberen. Wellicht juist met geboorte broer zal hij luier niet meet willen.
    En gewoon voor nu altijd meenemen op wc als je zelf gaat: zet potje bij. En wat ook belaagrijk is voor goede zindelijkheid is dat kond zelf kan broek in/uit doen (lijkt mij). Je zal ook merken dat luier steeds droger zal worden bepaalde tijden dan laat je luier los, of dat hij in bad/douche zal gaan plassen als hij in gaat is ook deel van "spier controle" zeg maar dat hij dan weet: ok, bad. Kan ik nu plassen.

Succes! Ook met straks de baby zal het vast leuk worden! Hier geniet ik(nog;)) elke dag

10. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hier bij 2 kinderen de ervaring gehad om in dit soort sotuatoes te stoppen met de training. Als hij op het potje wilt, prima. Zou dat niet negeren maar nu al juist aanmoedigen. Doet hij niks? Jammer, het benoemen en gewoon weer een luier om.

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik zou stoppen met trainen maar wel doorgaan met voor en na het slapen even plassen en/of poepen. Dat hebben wij een tijd gedaan voordat we zijn gaan "trainen". En ik denk ook dat het lang laten zitten geen nut heeft en het niet perse sneller door gaat. Het gaat erom dat ze gaan aanvoelen dat er drang is en daarop reageren. Als er geen drang is en je laat je kind zitten dan leren ze plassen op commando en dat is niet echt zindelijk zijn.

Deel Deze Pagina