Fiets geschikt voor een 2,5 jarige, of te vroeg?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door itakepictures, 19 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Onze 2,5 jarige willen we voor haar volgende verjaardag een fiets geven, maar aangezien dat in december is leek het ons misschien leuk om de fiets deze zomer al cadeau te doen zodat ze er de komende maanden met het mooie weer al veel plezier van heeft (en op haar echte verjaardag nog een klein cadeautje). Het is een behendig kind die al een klein jaar op haar loopfietsje rondcrosst en dat goed beheerst. Maar is 2,5 te vroeg voor een 'echte' fiets? Iemand ervaring met een fiets geven vóór de 3e verjaardag?

2. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Mijn dochter fietst ook vanaf 2,5 jaar op een fiets met zijwieltjes, ging prima. Mijn 2 jongens snapten het pas vanaf 3 jaar.
    Heel erg afhankelijk van het kind dus, maar ik zou het gewoon proberen.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter fietste toen ze net 2 was er zo op weg. Dus ja hoor, zou het gewoon proberen. Hier gaan we binnenkort de zijwieltje eraf halen.

4. Mir82

Mir82 Actief lid

19 dec 2011
    159
    28
    28
    Wisselt een beetje per kind denk ik. De jongste hier fietste met 2 jaar en 9 mnd zonder zijwieltjes in tegenstelling tot de oudste die bijna 4 was.
    Maar met zijwieltjes kunnen ze al best vroeg fietsen vaak.
    Maar heb je al een loopfiets? Dat zou ik voor in de zomer op deze leeftijd veel leuker vinden en ook goed ter voorbereiding op het fietsen :)

Uuz vindt dit leuk.
  5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    De stap van loopfiets naar een gewone fiets zonder zijwieltjes is makkelijker dan van zijwieltjes naar zonder zijwieltjes.

Het is dus een beetje wat je wilt. Waarschijnlijk moet het wel kunnen nu met zijwieltjes.

Roanna en Uuz vinden dit leuk.
  6. itakepictures

Yep, die heeft ze al een jaar :)

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Je kan het proberen zonder zijwieltjes, gewoon in (buiten) de fietsenwinkel even testen, dan voel je wel of het al in de buurt komt of dat je beter nog een jaar kan wachten. Zelfvertrouwen is key, heb ik gemerkt (met 3 was de fiets nog te zwaar voor dl. Met 4 fietste ze zo weg).
    Zijwieltjes is zonde, dan verliest ze dat balansgevoel wat ze op de loopfiets heeft geleerd.

8. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Hier loopfiets tot 3e jaar en met 3 fietste hij zo weg zonder zijwieltjes!
    Dus ik zou wachten, of ze moet wel heel behendig zijn, t is wel zwaar. En nu met 3 vind ik dat hij wel meer snapt van “blijf op de stoep, kom aan de rechterkant van de weg, even wachten tot ik er ben, iets langzamer/sneller”

9. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Mijn dochter ging ook met 1,5 jaar op een loopfiets en met 2,5 kon ze zonder zijwieltjes fietsen. Echter een 12 inch fiets komt een gemiddelde 2,5 jarige nog niet met de voeten bij de grond (dus kan alleen met zijwielen). Als je haar los wilt laten/leren fietsen en de zijwieltjes overslaan raad ik een 10 inch fietsje aan! Gaat door de kleine wielen niet erg hard, dus je kunt er op de stoep gewoon achteraan wandelen. Zijn echt leuke/handige fietsjes. Niet elke fietsenwinkel heeft ze, maar online genoeg aanbod of soms op marktplaats.
    Of is ze echt een heel stuk langer dan gemiddeld?

Ik bedoel zo'n model 10 inch
    https://www.bol.com/nl/p/disney-princess-kinderfiets-10-inch-wit-roze/9200000015037711/?Referrer=ADVNLGOO002037-G-55004333961-S-429413249407-9200000015037711&gclid=EAIaIQobChMI0MmZoLbg2wIVATgbCh098gG8EAQYAyABEgJ_b_D_BwE&gclsrc=aw.ds

10. itakepictures

Dankje! Hier kan ik wat mee :) Ze is gemiddeld qua lengte, wel iets langere benen maar ik denk dat een 12 inch dan ook wel te groot kan zijn ja. Ik ga eens op zoek naar een zaak waar we het verschil tussen 10 en 12 inch kunnen proberen!

11. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.954
    1.291
    113
    Vind het zeker kunnen. Kun je alvast oefenen met zijwieltjes. Hier kon mijn kind met 3 jaar zonder zijwieltjes. Had het zo opeens door.

12. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Met 2,5 kon onze dochter zonder zijwielen fietsen. Achteraf had k een 10inch moeten kopen, want met haar fiets bleef t opstappen en stoppen wat lastig met de 12inch. Nu een jaar later gaat dat wel doet goed.

13. Lisette89

Lisette89 Fanatiek lid

4 aug 2014
    1.045
    37
    48
    Ik zou het zeker zonder zijwieltjes proberen.
    Mijn dochter (bijna 3) fietst sinds het weekend zonder zijwieltjes. Ze had zo’n balans door haar loopfietsje & step, dat het zonde is om ze dan te leren fietsen met zijwieltjes. Dat is lastiger afleren!

14. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Hier ook een 2,5 jarige die heel graag wil fietsen en nu dagelijks rondcrost op zn loopfiets.
    Hij past inmiddels op de 12 inch van grote zus, maar probleem is dat hij te klein/licht is om er op te fietsen zonder zijwieltjes. De fiets is 10kg en hij iets van 12kg. Dus kijk naar een licht frame. Ik vertik het om er zijwieltjes aan te zetten, dan wacht hij maar even tot hij wel groot genoeg is en tot die tijd heeft hij zn loopfiets.

15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Hier ook twee dochters die met 2,5 jaar een 12 inch fietsje met zijwieltjes hadden (reden ze ook mee in de tuin maar dan reden ze heel langzaam vanwege de grootte van de tuin en het rondjes rijden om de glijbaan). Omdat ze ook een loopfiets hadden en hier hun evenwicht mee hadden geoefend, hebben we met net 3 jaar de zijwieltjes eraf gehaald en konden ze heel vlot fietsen.

16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    mijn dochter net 3 heb ik nu op een gewone fiets daarvoor steeds de loopfiets
    maar ik doe er geen zijwieltjes op

Deel Deze Pagina