Hallo iedereen, M'n dochter zit in de 11 maanden sprong, is behoorlijk slecht te vermaken, en erg jengelig. Helaas wederom een combinatie van tanden en een sprong, net als die ellendige 8 maanden sprong. Anyway, hoort erbij, is een fase, en daarna kunnen ze zoveel meer, maar wie zit er ook middenin met haar kindje? En wat zijn de symptomen bij jullie, en merken jullie al enige ontwikkeling? En wat doen jullie om het bij je kleintje enigzins te vermakkelijken. Ben reuze benieuwd naar iedere mama en kindje persoonlijk, de ervaringen dan . De mijne: - erg jengelig - continu armen uitstrekken naar mama - zodra ze de nacht in moet begint ze hysterisch te huilen, echt hartverscheurend, moet dan echt even terug om te vertellen dat mama er nog is - zeer ongeduldig, en speelgoed is maar even goed, moet echt vermaakt worden Wat ze probeert; - staan - voorover duiken tot kruip, maar vaak kiepert ze nog voorover, lang leve de val en stoot creme . Mama's die eruit zijn, ook ben ik al benieuwd naar jullie mening. Dan nog een vraag; ik heb het vermoeden dat m'n dochter toe is aan 1 slaapje, want de ochtend wil ze niet slapen, alhoewel ze wel in haar ogen wrijft, maar eigenlijk doet ze dat altijd.... Zijn er meer kindje die al 1 slaapje doen? Ik ga het maandag eens proberen, als ze het niet aankan blijven het er gewoon 2 hoor. En dan nog even een kleine vraag, stel ze is toe aan 1 slaapje, en ze slaapt van 12.30 uur tot 15.30 uur, welk tijdstip zouden jullie haar eerste verjaardag dan vieren? Zeker aangezien ik persoonlijk geen zin heb om de hele dag m'n huis vol visite te hebben en het een kinderverjaardag is, veel indrukken geeft, en m'n dochter al snel van slag is door drukte. Zat eraan te denken het 2 tot 3 uur max te vieren. Tips zijn welkom! Nou dames, ben reuze benieuwd naar jullie ervaringen .
Hier geen ervaring met 11 mnd sprong. Ik had wel gedacht dat ze met haar verjaardag 1 slaapje zou doen en die zou in de vroege middag dan eindigen. Wij vierde haar verjaardag van 14:00 - 20:00 (uitgelopen tot 23,30 ) Dus zou ze om 13:30 ong wakker worden en 20u naar bed. Uit eindelijk heeft ze 20 min in de auto geslapen. En viel ze om 20.30 even in slaap. En daarna om 23.45 ong. Ze heeft zich prima gedragen. Bleef voor het eerst van alles af op tafel ! En heeft genoten van alle aandacht en lekkers
Hmmmm, ja ik dacht dat als ze naar 1 slaapje gaan, ze veelal van bijv 12.30 tot 15.30 slapen, en daarna wakker zijn. Heb nu dus gedacht het te vieren van 12.00 tot 15.00 en haar dan de ochtend eenmalig neer te leggen, en na de visite even, als het nodig is..... De 11 maanden sprong, tja..... Zelfs haar badje vindt ze niet meer leuk . Ze krijst n krijst. Vandaag we voor het eerst gezwommen, aangezien ik helaas nog nooit heb kunnen zwemmen ivm alle operaties van m'n bevalling, maar dat vindt ze weer geweldig....
Ja je moet even kijken hoe het slaapje gaat. Maar vaak passen ze zich prima aan dat er op het feestje natuurlijk veel gezelligheid en afleiding is. Ik weet niet hoe het nu met jouw meisje gaat qua ritme etc. Of dat nog steeds zo strak moet. Hier slaapt ze ook nog maar 1x maar thuis slaapt ze vaak in de ochtend 1 u a 1,5. Maar op de opvang gaat ze in de middag. Voor ze 1 jaar was heeft ze trouwens ook heel vaak fases gehad van 1x pd slapen. Dus wellicht is het bij jullie ook maar een fase. Ik kan je verder geen advies geven over de sprongen etc. Die heb ik hier nooit opgemerkt. Hier heb ik gewoon een stout schatje.
Mijn zoontje is pas 7,5 maand, maar ook bezig met een sprong die errug veel lijkt op de sprong van jouw dochter. Zwemmen vindt hij ook geweldig. Wat ik merk, is dat hij uitgedaagd wil worden. Nieuwe dingen om mee te spelen (met knopjes!!), stimuleren en helpen bij kruipen/staan, nieuwe liedjes/muziekinstrumenten, veel wandelen en dingen aanwijzen, in de spiegel elkaar imiteren etc. Maar wat dat slapen betreft.... Als jij er iets op hebt gevonden hoor ik het graag. Onze zoon begint al te krijsen wanneer het ledikant in zijn gezichtsveld komt... ik ben 3x per dag ruim een uur bezig om hem in slaap te krijgen.
Maar uitgedaagd worden, dat wil elke baby toch voortdurend? Of heb ik alleen zo'n high maintenance geval? Ik moet toegeven, ik snap heel dat sprongenverhaal niet goed. Mijn dochter heeft de hele tijd door happy dagen en zaagdagen. En ja, ze is bijna 11 maand nu en krijst bv alles bij elkaar als ze aangekleed moet worden of een nieuwe pamper krijgt. Maar of dat nu echt een 'sprong' is? Ik noem het gewoon 'vervelend'
De mijne krijst ze hele dag en dat doet ze vanaf de sprong tot einde van de sprong. Normaal kwam ze de sprongen de machten en dan zeker 7x per nacht en nu is ze overdag niet het meisje dat ik ken, de laatste sprong ook. De 8 maanden sprong is overigens niks itt deze sprong haha. Dit is een van de heftigste. Ikdus, m'n dochter wrijft eigenlijk bij uit bed komen al in haar ogen, en leg haar standaard 10.00 op bed en veelal sloep ze tot 11.30 en dan van 14.30 tot 16.00 weer.... Maar sinds de sprong slaapt ze dus de ochtend niet of wel. Maar weet niet of het verantwoord is eraan te beginnen, aan 1 slaap (vandaag sliep ze 50 min de ochtend). Nadeel is wel dat als ik haar ze middag in bed leg ze de avond moe i maar de slaap niet vat. Leg ik haar vroeger dan slaapt ze tekort en is de rest van de tijd uit haar doen. Maar m'n dochter is vaak ook 6.30/7 qakker en dan redt ze het nooit tot 12.30 bijv. Zeker omdat zij al in haar ogen wrijft bij hit bed lomen. Maar moet zeggen dat ze dit de hele dag door doet en echt niet altijd moe is want vaak als je haar neerlegt slaapt ze dus niet! Sorry voor de type fouten zit op m'n tel. Ik ga morgen eens proberen naar 1 slaapje te gaan... Zal haar wel moeten vermaken op den duur maar dat geeft niet .
Aylen, er valt niks aan te doen, is een fase. Sowieso leg ik haar hit hoe of wat en dat helpt bij m'n dochter vaak.
Klopt dat wil elke baby qel . De mijne daagde na de 8 maanden sprong mij uit hahahaha. Kleine boef werd het!
Hoe herken je dan een sprong? Ik heb nog nooit een sprong ervaren. Als hij jengelig is, en alleen mama wil is er altijd wel een duidelijke verklaring, bv tandjes, verhoging, verkouden, te weinig geslapen.. Alleen hier ook het aankleden, verschonen, afdrogen is een DRAMAAAAA...hij wil niet liggen, draait alle kanten op en begint bij voorbaat al te krijssen. Kleed hem nou zoveel mogelijk op schoot en staand aan. Maar met afdrogen wil ik hem liever liggend hebben. Dan moet hij gewoon liggen kan je vertellen, dat is echt een topsport klus
Slaapjes: Hier ligt het eraan hoe laat hij zijn dag begonnen is. Hij begint de dag tussen 500 en 630. Als hij rond half 7 wakker is en uit bed komt, wil ik wel eens het ochtenddutje overslaan en gaat hij om half 12 tot 1400 ongeveer. Alleen is het dan voor het mooie te lang tot half 6 om te eten en om 1800 douchen papfles en liggen om half 7. Als ik dit doe hebben we vaak een jengelige knul aan tafel die ook nog eens te moe is om te eten. ALs hij vroeg opstaat gaat hij terug van half 8 tot 900 in de schoolvakanties van zijn broer. ANders van half 9 tot half 10 ong. MErk wel dat we nu echt zoekende zijn naar een juiste balans in de slaapjes willen we de dag goed doorkomen. ALs hij dus slecht slaapt is hij ook jengelig.
Geen ervaring met de sprong... Qua verjaardag: wij hebben het van 1500 tot 1800 gevierd. Toen alle visite er was heb ik ze om kwart over drie uit bed gehaald. Al over naar 1 slaapje; wow! Hier zitten we nog op 3 a 4 slaapjes haha. Maar ik merk wel dat we langzaam overmoeten naar 2 slaapjes en wat eerder maar bed.
Ik ook geen ervaring. Ze heeft wel eens dagen pff... Maar ze kan op dit moment, al een paar maanden, niet meer alleen spelen! Gek word ik ervan! Dan zit ik ff op de bank achter de laptop, na een half uur gespeeld te hebben met haar, laat ze al haar speelgoed vallen uit dr handen om constant aan die bank te gaan lopen hangen en er op willen klimmen. Ik noem het ook gewoon 'vervelend'. Ze wil aandacht, krijgt ze genoeg, soms moet ze gewoon ff zelf gaan spelen. Maar helaas. Ben benieuwd wanneer ze zichzelf nou eens ff kan vermaken. De box helpt hier wel, dan speelt ze wel beter.
Been there! Pfff die was vermoeiend idd zeg hihi. Ik heb regelmatig tegen mezelf gezegd: het is een fase. Ze doet het niet express. Ze kan er zelf ook niks aan doen. Maakt niet uit wat je deed, niks was goed/leuk. Ze had heel weinig geduld. Merkte wel dat ze behoefte had aan aandacht. Dikke knuffel geven. Kusjes. Deze periode heeft ze dat bewust geleerd. Sindsdien komt ze zelf kusje brengen. Of zelf knuffel halen. Zo lief. Ook had ze duidelijk bredere interesse gekregen na deze sprong en langere concentratie/focus. Ze kan sindsdien rustig een half uurtje op haar knietjes in haar boekjes bladeren. Dus er komen heel positieve dingen uit deze sprong. Maar voor de ouders is het een test op je geduld en liefde voor de kleine. Poeh. Hier duurde het ruim twee weken. En op een ochtend werd ze wakker en was het over. Had ze rust. We zitten nu in de zg 13 maanden sprong. En dit is pas uitputtingsslag. Dit sprongetje heeft alles te maken met slapen. Eigenlijk het niet slapen hihi. We houden vol. Blijven geduldig. Geen stress. Niet slapen? Prima. Het is weer een fase. Helaas werken we beide full time momenteel dus bij ons hakt het erxwel in. Het slaapgebrek. Zij haalt het overdag gelukkig wel weer in. Ach. Voor haar is het ook allemaal niet makkelijk.
Ik denk dat wij er nu ook in zitten. In combinatie met tandjes.. Meneer is niet snel tevreden, wil de hele dag vermaakt worden, en mama is het enige wat hij nog uitbrengt.. Niks is goed. Eten gaat ook een stuk slechter dan voorheen, maar ik denk dat dit door de tandjes komt.. Het lijkt hem zeer te doen.
Slapen: eerst 9.30-12.00 en 15.00-17.00. Nu 11.00-13.00 (soms 12.00-15.00). Wat sprongetjes betreft: de beste tip die ik heb gekregen is go with the flow. Niet slapen? Wil ze de slaapkamer uit? (dan wijst ze naar de deur). Prima gaan we naar beneden. Zij spelen. Ik boek lezen/op internet. Wil ze extra flesje s nachts. Die staat al klaar. Dat doe ik standaard voordat ik naar bed ga. Ze heeft het nodig op dat moment. Wil ze geen avondeten? Geen paniek. Morgen eet ze weer beter. Zo komen wij de sprongen door. We zijn streng hoor. Het is een pittige tante die discipline nodig heeft. Je merkt het direct als ze in sprong zit en dus niet lekker in haar velletje zit. Dan moet je niet je eigen zin doordrijven vind ik. Maar juist liefde en aandacht geven. Nu leggen we de basis! Straks is het te laat.
Tja hoe herken je die? Ik kijk nooit in het oei ik groei boek, ga eerst het eea uitsluiten, dus inderdaad; tanden, verhoging, oorpijn etc etc. Nu is het hier wel een combi van tanden, maar ook echt een sprong, dingen waar ze Birma, vrolijk van wordt is ze al 1,5 week jengelig, huilerig, krijsend om, in bad gaan vond ze geweldig, nu krijst ze echt, zo sneu. Lang spelen kan ze ook niet, dan huilt ze al heel snel. Ze wil continu bij mama zitten, rn bij anderen zitten is helemaal niet goed. Maar niks maar dan ook niks is goed momenteel, en m'n dochter is normaal super makkelijk. En zodra doe sprong is afgelopen, dan is m'n dochter weer een vrolijk kind en kan ineens veeeeelll meer. Wat betreft de slaapjes, ze heeft vanochtend heerlijk gespeeld tot 12.30, toen naar bed en was ze 14.00 uur wakker. Nou dat redt ze dus nooit tot 18.30 en helemaal niet tot 19.00, maar goed. Ook dat korte slapen kan sprong gedrag zijn. Probleem is dat ze de ochtend ook Amper slaapt of pas na een uur spelen in bed in slaap valt. Ik ga dan maar terug naar 2 slaapjes, en probeer het met 11 maanden nog weleens.
Mijn dochtertje is ook steeds jengelig. Maar niet echt last van de tanden.. Ik merk vooral dat ze graag vooruit wil maar ze dat nog niet kan... Ze wordt nu ook erg pittig trouwens! steeds van die harde gillen geven en ook proberen te bijten met die scherpe tandjes van dr... Slapen is gelukkig nooit een probleem met haar. Ze slaapt ook overdag gewoon goed.
Ook geen ervaring mee. Ik geloof dat wij hem hebben overgeslagen? De 8 maandensprong wel die was heel heftig. Dat was tot nu toe de allerergste. Verder lijkt er nu weer iets op te borrelen. Het in slaap vallen gaat wat moeizamer. Als ze eenmaal slaapt gaat het goed. We zijn sinds een week of 2 over naar 1 slaapje. Bij 11 maanden werden de slaapjes overdag wel wat rommeliger.