Beste mama's, Ik heb even jullie adviezen nodig. Onze dochter is bijna 1 jaar (over 2 dagen ) en we zitten een beetje met een slaap probleempje. Ze slaapt goed, niks mis mee, maar het is nu al een aantal nachten dat ze wakker wordt en dan ook wakker is. We leggen haar dan in eerste instantie bij ons in bed in de hoop dat ze verder slaapt maar in de meeste gevallen gaat ze niet slapen. Nou slaapt ze overdag nog twee keer, 's ochtends anderhalf tot twee uur en 's middags ook. Zou het zo kunnen zijn dat ze overdag te veel slaapt en daarom 's nachts wakker is? Vanmorgen was ze om half 7 wakker en is nu eigenlijk al bijna weer moe. Aan de ene kant wil ik haar laten slapen als ze moe is, maar aan de andere kant vind ik het belangrijk dat ze 's nachts goed slaapt. Iemand ervaring, tips of adviezen? Alvast bedankt!
Als ze moe is lekker op bed leggen! Een kind wat overdag goed kan rusten is s nachts volgens mij ook rustiger. Onze zoon is 15 maanden en s nachts soms uren wakker...is altijd in de tijden dat er tanden of kiezen opspelen...
Waar jij aan twijfelt..of ze te veel slaapt ging voor onze oudste niet op, die sliep s nachts beter als ze overdag ook goed en veel geslapen had. Bij onze jongste merkte ik het wel een paar weken geleden en sindsdien op 1 dutje over...werkte perfect. over s nachts wakker worden..ik zou het dan ook echt als nacht behandelen: dus steeds terugleggen en bij voorkeur zou ik haar in haar eigen bed houden. Dat is voor de duidelijkheid. Het kan wat inzet vergen maar uiteindelijk snapt ze dat je s nachts slaapt en dat je dan niet uit bed mag.
Mijn ervaring is; Overdag goed slapen betekend snachts goed slapen. Overdag te weinig geslapen, is laat in slaap komen savonds, en erg vroeg wakker sochtends. Ik kan mijn klok er op gelijk zetten.
Wat gebeurd er eigenlijk als ze 's nachts wakker wordt/is? Gaat ze huilen of ligt ze gewoon wakker te wezen? Onze zoon wordt soms ook nog wel eens 's nachts wakker, maar die ligt dan te brabbelen in z'n bedje. Die laten we dus gewoon liggen en dan valt hij vanzelf weer in slaap. Soms begint hij een beetje te jammeren (dus niet huilen), maar ook dan laten we hem even liggen. Dit duurt meestal niet langer dan 5 - 10 minuten en valt dan ook weer terug in slaap.
Ons meisje slaapt ook nog twee keer. Dit is het ritme meestal: 7.00 / 7.30 uur wakker 7.30 - 9.30 uur wakker 9.30 - 11.00 uur slapen 11.00 - 14.00 uur wakker 14.00 - 15.30 uur slapen 15.30 - 19.30 uur wakker 19.30 uur slapen Denk niet dat het wakker zijn 's nachts komt door teveel slapen. Denk eerder tandjes die opkomen of een sprongetje (die is er rond 12/13 maanden) Ik zou mijn dochtertje trouwens niet snel uit bed halen en bij ons in bed leggen. Volgens mij hebben ze op deze leeftijd al hartstikke goed door wat ze moeten doen om hun zin te krijgen... Als het pijn is vind ik het een ander verhaal trouwens!
Hier juist s ochtends al om vijf uur wakker (vanaf maand of 11/12) Uiteindelijk was dat het moment om langzaam over te gaan naar een slaapje. We kregen dit slaapje niet direct naar de middag dus vaak sliep ze s ochtends maar smiddags niet meer. Eind vd dag was ze dan niet te genieten. Dus smiddags wel op bed maar niet meer twee uur lang maar na uurtje wakker gemaakt. Langzaamaan ging ze zelf haar ochtendslaap opschuiven en nu slaapt ze een langere slaap smiddags maar wel maar een per dag. Nu slaapt ze s nachts heerlijk en gewoon weer tot zeven. Maar wat tuc zegt.. Behandel de nacht als nacht. Zachtjes zeggen dat ze moet gaan slapen aai over bol en lekker in eigen bedje laten
Bedankt voor jullie reacties! Vandaag heeft ze 1x geslapen en tot nu toe ging dat hartstikke goed. Ze heeft een lange middag dut gedaan en lag om 19.00 lekker te slapen. Nu kijken hoe het vannacht gaat. Maar fijn om te horen dat er meer kinderen zijn die nog twee keer slapen, om mij heen hoorde ik dat ze nog veel sliep en dat maakt je toch onzeker. Dus als ze moe is, gaat ze gewoon slapen.. 'S nachts in haar eigen bed houden is geen optie, ze is dan erg overstuur. Het is ook iets van de laatste dagen, anders slaapt ze de nacht altijd gewoon door. Maar omdat ze het de laatste dagen steeds deed was ik benieuwd of anderen er ervaring mee hebben. Ik denk dat er dus iets is, misschien idd tandjes of een sprongetje. Ons meisje heeft een slechte start gehad, dus sliep ze vanaf haar geboorte bij ons in de kamer of bij ons in bed. Ze is moeiteloos in haar eigen kamer gaan slapen. Nogmaals bedankt voor de reacties!