Wat nodig voor taart bakken ( marsepein)

Discussie in 'De lounge' gestart door Rono, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rono

Rono Niet meer actief

Hoi Hoi,

Ik wil graag leren van die hele mooie taarten te bakken. Maar wat heb je hier precies voor nodig.

Want ik heb het idee dat veel spul overbodig is.

Groetjes Roos

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    kijk even op De Leukste Taarten Maak Je Zelf!

is een forum en webshop, daar kun je antwoord op al je vragen vinden!

wat mij betreft heb je nodig:
    - biscuitmix
    -marsepein
    -kleurstoffen of gekleurd marsepein
    -silicone roller

alle andere dingen zijn opties

3. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    ik ben ook maar net begonnen ermee en het is super leuk.
    Wat ik besteld heb is 1kg biscuit mix, 1 kg botercreme, startpakket fondant zijn 5 verschillende kleuren dacht ik zo uit mijn hoofd (maar in jou geval marsepein) en uitstekers.
    voor de rest heb ik niks besteld. Voor de vulling moet je nl zelf het spul halen tenminste dat doe ik...

4. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    hihi daar heb ik mijn spulletjes ook van ;)

5. Anique

Anique Actief lid

TIP - Goedkoop alternatief voor de silicone roller: PVC buis. Te koop per meter bij de Karwei, zagen ze gratis voor je doormidden en dan heb je er twee. Plakt ook niet! :)

6. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Vanwege voedsel veiligheid is dat niet aan te raden ;)

Een houten deegroller van blokker of xenos, in vetten met een beetje crisco, werkt ook prima.

7. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik doe het nu aan jaartje, idd kijk eens rond op de leukste taarten.nl en begin vooral niet te moeilijk!
    Ga eens een workshop volgen, deze zijn niet zo heel duur en je hebt echt de tijd van je leven (ik wel iig)...
    Heel veel succes~~

8. marilouise

marilouise Niet meer actief

ik vindt onmisbaar crisco 1 x zonder gedaan en daarna alleen nog mara met voor mij nooit meer zonder.

heb ook pvc rollers een kleine en een grote,

waar ik de workshop heb gedaan werkte ze daar ook mee trouwens.

ik ga in juni voor de 2e keer de workshop doen maar nu met de schoonzussen en schoonmoeder

erg leuk

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    De biscuit cake kun je ook zelf maken zonder biscuit mix. Vulling inderdaad kun je zelf kopen/maken. Fondant, marsepein, vormpjes (voor versiering) en vorm voor de biscuit moet je echt aanschaffen. botercreme kun je ook zelf makkelijk maken.

10. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

inplaats van crisco kan je ook een blok frituurvet kopen (geen vloeibaar dus).. is stukken goedkoper !

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

En voor spullen: www.creacake.nl

Wat je echt nodig hebt: marsepein, een roller en iets om handen en werkblad en roller mee in te vetten.
    De cake zelf kun je gewoon bakken van alledaagse ingredienten die je in huis hebt, en de vulling kun je ook van alles voor gebruiken.
    Mocht je nog een echt banketbakkersrecept willen hebben voor het kapsel, dan heb ik het recept dat de bekende Cees Holtkamp uit Amsterdam gebruikte, wel voor je :) (Hele bekende en goeie banketbakker uit A'dam :)). Moet je me ff pb-en als je dat recept wilt :)

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Rozemarijke zou je mij dat recept willen pben?

Ik zou idd voor spullen op creacake kijken is goedkoper dan DLT hebben minder in het assortiment, maar dat neem ik voor lief:).
    Zou zelf ook een basisworkshop volgen, want dat scheelt een hoop frustraties;) ik heb het pas na een jaar gedaan en heb er echt veel van geleerd en had gewilt dat ik het eerder had gedaan.
    Veel plezier!

13. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Rozemarijke, zou je mij dat recept ook willen pben?

Wat ik hier in huis heb gehaald voor de eerste taartjes:

bisquitmix, marsepein, fondant, uitstekers, pvc-buis en wat ingredienten voor de vullingen en om 1:1 botercreme te maken.

Wat verder onmisbaar is: bakvormen, mixer, coctailprikkers, kleurstoffen, smaakstoffen..

Tja, het is gewoon echt een kwestie van dingen uitproberen vind ik, maar wil zelf binnenkort echt wel een cursus gaan volgen! Ben er nu nog maar een aantal weken mee bezig, maar denk dat dat echt wel handig is.

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Rozemarijke: ik ben ook wel benieuwd naar dat recept zou je het mij ook kunnen pben ?

Ik heb een uitgebreid start pakket besteld bij Welkom bij Taart en Fantasie | Taart en Fantasie erg handig en je hebt alles wat je nodig hebt! Ik ben er erg tevreden over en heb net weer een bestelling van ze binnen gekregen! + de verzendkosten zijn gratis boven de 50 euro...
    Ik had het pakket met:

1 kilo biscuitmix
    500 gram mix voor botercreme
    500 gram banketbakkersroom
    1 kilo marsepein
    4 Americolor soft gel flesjes, kleur naar keuze (opgeven bij opmerkingen)
    1 FMM snijmesje
    1 FMM smoother
    1 Wilton taartzaag
    1 PME bakpan, 20 cm doorsnede
    1 luxe taartkarton

15. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Bij De Zoete Taart koop ik altijd een taart totaal pakket. ( bescuitmix, botercreme, banketbakkersroom)
    Ik gebruik marsepein en heb dat in een aantal basis kleuren en daarnaast een paar potjes kleurstof.
    Een siliconen roller en leuke uitsteek vormpjes.
    Oh en een taart zaag vind ik zelf erg handig!

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

het meeste is al genoemd .

smoother vind ik echt nodig om het marsepein er goed op te krijgen.
    daarnaast is een groot blad/grote snijplank ( ik heb 1 van 60 cm bij 70 cm) makkelijk als je een geribbeld aanrecht heb of deze niet wil gebruiken.
    op de leukste taarten.nl staan wel allemaal voorbeelkdfilmpjes en recepten.

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Bij Ikea kan je van die draaiende ronde plateau's halen...misschien een tip?
    Ik gebruik zelf mijn pizzasnijplank, maar wil die van Ikea is handiger.
    Smoother vind ik zelf ook wel een musthave, je maakt je taarten er echt veel gladder mee.
    Wat uitstekers zijn ook wel handig, maar als je daar niet te veel geld aan uit wil geven kan je die ook halen bij blokker en xenos.

18. mroos

mroos Niet meer actief

Maar hóe maak je precies de binnenkant?
    Maak je met die biscuitmix de cake, die kun je dan opeN snijden en daar zelfgemaate botercreme en jam indoen enzo?

Ik wil het ook eens doen en vind de buitenkant niet zo moeilijk te bedenken, de binnenkant wel..

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, je bakt het kapsel (of biscuit, is hetzelfde :)), en dat snijdt je open en daar doe je dan vulling tussen. Op www.deleukstetaarten.nl maar ook op youtube kun je allerlei filmpjes vinden hoe je dat doet. Op DLT staan ook allerlei suggesties, waarvan echt niet allemaal even moeilijk :)
    Mijn favoriet is hier momenteel chocobiscuit gevuld met slagroom met stukjes gecrunchte m&m, met daaronder een laagje caramel of bebogeen.

Ik ga dat recept morgen hier wel ff plaatsen, moet zo alweer weg, dus daar ff zo snel geen tijd meer voor. Het boek van Cees Holtkamp, De banketbakker, is trouwens wel een echte aanrader als je een beetje van bakken houdt :)

20. RiTi

RiTi VIP lid

24 mrt 2009
    7.587
    0
    0
    Utrecht
    Ik ben zelf begonnen zonder mixen en die later uit nieuwsgierigheid eens gaan proberen. Soms werken ze iets makkelijker en de smaak is ook wel anders (niet altijd lekkerder) maar ik vind het alleen maar extra toevoeging van zakjes en pakken in mijn keukenkast.

Binnenkant is inderdaad kiezen voor een recept van cake of biscuit/kapsel naar wens en die doorsnijden en vullen naar wens.
    Ik vind zelf frisse vullingen goed combineren met de zoete buitenlaag (waaronder ook nog een laagje zware botercreme zit).

Ik gebruik nooit vet oid bij het bekleden maar maizena en heel soms poedersuiker, gaat super. Een siliconenmatje als gladde ondergrond en een fijne roller (hoeft geen bijzondere te zijn) kan ik niet meer missen.
    Uitstekers en stempels en fijne tools geleidelijk aan verzamelen her en der :).

Deel Deze Pagina