Wanneer vertellen dat sint niet bestaat

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Juffrouwminoes, 11 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.409
    765
    113
    Hallo Dames.

De titel zegt het al.

Wanneer vertel je dat Sinterklaas niet bestaat.
    Onze zoon van 8 zit in groep 5 en gelooft nog heilig in sinterklaas .. gaat ook echt op in het journaal.

Maar ik wil ook niet dat hij dadelijk van andere hoort dat Sinterklaas nep is..maar wanneer vertel je het ?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij vertelden het in de zomervakantie voordat ze naar groep 5 ging. Zo deden onze ouders dat ook en dat leek ons ook wel een passend moment omdat ze in principe dan surprises zouden doen. Echter dat jaar waren er nog zo veel die wel geloofden, dat ze dat uiteindelijk niet deden.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.834
    113
    Hier ook in de zomer toen hij 8 werd.

4. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Oudste vertelt toen ze bijna 7 werd, omdat ze hooggevoelig is en er slecht tegen kon.

De jongste hebben we het niet hoeven vertellen. Die heeft de link zelf gelegd... Zij wordt in januari 7.

Maar viel me pas wel op dat er in de klas van de oudste (groep 5) nog heel veel geloven... De oudsten in de klas zijn al 9!

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier hebben we het in groep 5 verteld. Omdat ze dan ook niet meer meedoen met de cadeautjes van Sinterklaas maar een surprise gaan maken.

6. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.409
    765
    113
    Is het dan wel verstandig om te vertellen dat de sint niet bestaat als er dan nog zoveel geloven ?

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij hebben het in apri verteld. Toen was de oudste 8.5 en zat in groep 5.
    Hij begreep het en vond ( vindt ) het erg vermakelijk.

8. tuc

tuc Niet meer actief

ik vertel niks. Heb er nu 1 van 8 in groep 4 en die gelooft ook nog. Ze zit in een 4/5 combi en ook in groep 5 geloven er nog een aantal. Die doen wel surprises maar dat heeft voor mij niet met wel of niet geloven te maken. Wij doen met pakjesavond als volwassen altijd surprises, samen met de gewone pakjes. Dus dat fenomeen kennen ze hier.

9. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    in groep 5 doen ze hier lootjes trekken, dus ik wou dat voor zijn. En ook door die stomme discussie over zwarte pietwas voor mij de lol er ook van af

10. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Mijn dochter geloofde vorig jaar in groep 5 ook nog en ze was niet de enige. Ze zat in een 4/5 combinatie en groep 4 kreeg cadeautjes van Sint en groep 5 deed surprise. Gewoon samen in de klas, dat was geen enkel probleem. Sint heeft het nu eenmaal erg druk en is maar 1 ochtend op school. Vanaf groep 5 help je de Sint dus door surprises voor elkaar te maken. Daar vonden ze helemaal niets vreemd aan. Ik ben wel met haar een rol sinterklaaspapier gaan kopen om de cadeautjes in te pakken, want dat hadden we natuurlijk niet ;):D

Wij wilden het dit najaar vertellen, maar dat was uiteindelijk niet nodig, ze kwam er in de zomer zelf mee.

11. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik ben ervoor het hem zelf te laten ontdekken. Hij is 7 en zit in combi 4-5 , dus er zullen ook klasgenootjes zijn die het niet meer geloven.
    Zoon wel. Al stelt hij steeds meer vragen. Maar als jehem het Sinterklaas journaal ziet kijken.... Geweldig die blik in zijn ogen.
    Vooral toen bleek dat er dit jaar wel erg veel pakjes op de boot lagen. :D

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon zit ook op gr5 en daar hoort hij elke dag van zijn vrienden dat sint niet bestaat dat de ouders het doen etc. zoon is er heel duidelijk over: ik geloof nog steeds in sinterklas en ik vind het heel erg leuk, dus. maar hij vraagt dus echt niet aan mij of dat echt waar is of niet. hij vertelt alleen dat de ouders van die of die de waarheid over sint verteld hebben. en die dan weer hem door vertellen. hij zegt ik geloof nog steeds dat zegt hij dan.
    je kindje hoort het waarschijnlijk ook van anderen. en als hij het wilt weten dan vraagt hij het zelf wel denk ik. toch?

13. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Waarschijnlijk wel ja.
    Jongste van mijn zus heeft klas overgeslagen (8 jaar), en haar klasgenootjes geloven ook niet.
    Kwam ze op een dag mee thuis. Mam die en die zegt dat Sinterklaas niet bestaat. Zus: Oh en wat denk jij. Dochter: ik geloof nog hoor.

En een half uur later: Mama.... Hoe kun je nu geloven in iets wat niet bestaat?

Ik vermoed dat ze dus ook van haargeloof af aan het vallen is, maar nog wel graag de cadeautjes en het feest mee pikt:D

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Wij hebben het vorig jaar met de oudste (toen groep 4) besproken. Ze had zo extreem veel stress van het hele gebeuren, dus dmv vragen gestuurd richting het niet bestaan. Sindsdien geniet ze dubbel zoveel van het hele gebeuren.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Dochter kwam er zelf mee toen ze 6 was. Maar ik zou het niet hebben verteld. Ze zit nu in groep 5 en van de 26 kinderen zijj er maar 3 die NIET meer geloven. Het merendeel dus wel.

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier in gr 5, toen mijn dochter 8 was, in de lente en het enige antwoord wat ik kreeg zie je wel....

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.189
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier met 8 jaar (bijna 9) ( groep 5) verteld.
    Er waren al zoveel kinderen die al niet meer geloofden dus werd het hoog tijd. Voor dochter was het geen verrassing want die bleek het achteraf het jaar ervoor al te hebben geweten .
    Ze had de link allang gelegd.
    Een Sint bij de sportclub en vervolgens komen we hem daarna ook weer tegen in het winkelcentrum en de schmink bij de pieten had ze ook allang opgemerkt.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij kregen toevallig dit jaar een mail van school, vond ik wel goed...

Zaterdag komt Sint weer in het land. De gesprekken komen al op gang. Uw kind zit in een groep met kinderen van 6,7,8 en 9 jaar.
    Sommige kinderen geloven niet meer. Wij als juffen weten niet wie. U wel. Wilt u een gesprekje hebben met uw kind als het niet meer gelooft , zodat uw kind “het niet verklapt” aan andere kinderen?
    Het wordt vast een fijn feest.

Onze dochter weet het al wel - maar haar 2 beste vriendinnetjes dus nog niet.

(onze kinderen zitten op een jenaplan school met 3 leerjaren in 1 klas, dus groep 3/4/5 zitten bij elkaar. Vroege leerlingen zijn dus net 6 -zoals mijn jongste- en zittenblijvers en/of late leerlingen van groep 5 kunnen dus al 9 zijn)

Als je kind nu nog geloofd, lekker nog een jaar meepakken ;) . En suprises zijn gewoon een leuk 'spel' dat gespeeld wordt door veel volwassenen ook met sinterklaas.

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Dat verzoek kwam hier idd ook van school. Dochter vind het maar al te stoer dat zij het grote geheim wel weer. Hoewel ze nu net zo zenuwachtig is als voorheen :D

20. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    Mijn dochter van zeven gelooft nog heilig. Geen spoortje twijfel en d'r vriendinnetjes ook niet. Ze zit bij kinderen van groep vijf ook en daar geloven er ook nog een aantal. Ik kijk wel. Misschien van de zomer vertellen of anders gewoon hoe het gaat lopen.

Deel Deze Pagina