Cadeauoverleg met grootouders?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Trirani, 10 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hi, ik heb een vraag om te kijken of ik nu overdreven denk of dat jullie het eigenlijk met mij eens zijn.

Mijn zoon (13) heeft zware ADHD met lichte autistische kenmerken. Mijn zoon laten opletten in het verkeer was een zware opgave van 4-12. Maar hij kent de regels iig en hanteerde ze op de lagere school goed in de laatste 2 jaar.
    De Havo lukt hem vooralsnog met medicatie wel gelukkig. En vrienden maakt hij ook al zijn hele leven. Hij zit nu in een puberfase, rode lichten in verkeer zijn onzin, ook in zwaar verkeer in de stad, meningen van ouders soms achterhaald. Hij is trots dat hij op zijn Decathlon fiets vaak zelfs snorbrommers en fatbikes inhaalt.

Dan nu: zijn grootouders hebben hem hun 2e hands racefiets met stadskenmerken cadeau gedaan met dien verstande dat ze die af en toe willen teruglenen als hij geen school heeft. Dit zonder overleg met ons als ouders. Mijn zoon haalt 25 km/u op zijn decathlon stadsfiets.
    De waarschuwing voor het onvolwassen brein dat snelheden en gevaar slecht kan inschatten kennen jullie vast.

Ben ik nu raar dat ik het onfatsoenlijk en onverantwoord vindt dat grootouders deze mogelijk gevaarlijke beslissing nemen zonder overleg? Met een racefiets haalt mijn 13-jarige ik- ben-zo-stoer door-rood-rijder ADHD-er zo snelheden over 35 km/u.

Mijn man snapt mijn twijfel maar is zelf opgegroeid met brommerongelukken en racefietsongelukken van hem en zijn broers. Dat was "zo leerzaam en haha, een wonder dat ze -met de nodige littekens- nog leven".
    Motto van grootvader "Ja, je moet geluk hebben om als man de 23 te halen". Herhaalt hij regelmatig.

Dus, groot cadeau zonder overleg, en zelf vind ik het als moeder eigenlijk onverantwoord zo jong bij een dwarse puber met ADHD.

Ben ik overbeschermend? Is het maar een racefiets zonder helm, of is het 35km p/u voor een onbeschermde jongen met ADHD?
    Is het raar dat ik vanuit mijn eigen opvoeding het sowieso normaal vindt om grote uitgaven en cadeaus eerst te bespreken met degenen die daadwerkelijk ouderlijk gezag hebben? Tenminste, zo deden mijn opa's en oma's het altijd?

Ik hoor het graag, ook als jullie het niet met me eens zijn. En eigen ervaringen hoor ik ook graag.

En hoe nu verder? De fiets was al meegegeven voordat wij ervan hoorden. Ik ben de enige boeman als ik het zou terugdraaien en dat zullen grootouders nog lang laten weten bij ons en zoon.

(Oh, ik denk dat het naïef is om te denken dat zoon een helm zal opzetten. Hij is nogal bezig met zijn haarstijl.)

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik snap je helemaal! Hier ook een ADHD-er en ik ken je zorgen in het verkeer.

Ik zou dit ook echt niet tof vinden. Sowieso is een helm op bij een racefiets een must vind ik. Je ziet ook echt geen wielrenner meer zonder volgens mij. Racefietsen zonder helm zou ik verbieden.

Als je zoon sportief is en graag fietst zou ik eerder aan een mountainbike of gravelbike denken. Dan kan hij routes fietsen in het bos. Kan hij alsnog vallen en een pols breken natuurlijk maar de kans dat je onder een auto komt is dan wat minder groot.

De boeman zijn zou mij niet uitmaken. Gelukkig dat er nog iemand in het gezin nadenkt over veiligheid zou ik denken.

Trirani vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Mijn man is fervent racefietsen en race fietsen zonder helm is echt not done. Op elke leeftijd, dus nee, hier zou ik niet blij mee zijn. Fiets accepteren prima, maar wordt gebruikt met helm. Zo niet, dan geen fiets. Dat maakt je geen boeman, maar een moeder.

Libelle82, Luna86, Trirani en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Bijzonder motto van grootvader!

Ik snap je zorgen. Zou ook niet blij worden van een racefiets zonder helm.
    Kan je duidelijke afspraken maken met je zoon?

Trirani vindt dit leuk.
  5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik zou het ook niet verbieden, maar wel duidelijke grenzen stellen. Dus helm op en bv geschikte routes fietsen (zonder verkeerd als het kan) en niet gewoon lukraak door de stad crossen. Geen helm? Dan wordt we niet gefietst.

Dubbelgeluk, Trirani en Jessi79 vinden dit leuk.
  6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik typte duidelijk te snel, sorry voor de irritante typfouten ;)

Trirani vindt dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Is het zijn bedoeling dat hij deze fiets ook voor school gaat gebruiken? Ik zou hem de stadsfiets voor school laten gebruiken (veel steviger en minder snel kapot) en de racefiets voor eigen ritjes, met helm en niet door de stad.
    Ik kom uit een wielrenfamilie, niemand fietst meer zonder helm. Als hij dat niet wilt, dan mag hij er niet mee fietsen. Dan ben ik maar de stomme moeder.

8. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou de fiets inderdaad terug geven zolang zoon zo gevaarlijk fietst, je gaat toch niet de kat op het spek binden?Als hij de 35km kan halen met die fiets en daarmee gewoon door rood rijd is het duidelijk nog niet aan hem besteed.Ook niet met helm, als hij zo met zijn haar bezig is ,is de kans ook groot dat hij hem opzet en weer afdoet zodra hij de hoek om is.
    Ik ga er vanuit dat je schoonouders de voorgeschiedenis met je zoon in het verkeer ook kennen en nu ook weten dat hij in de pubertijd zit en lak heeft aan de verkeersregels?Zoja, dan is het (in mijn ogen) onverantwoord van hun om die racefiets te geven!Zo haalt hij inderdaad nooit de 23...Jij bent niet de boeman als je hem teruggeeft ,integendeel, je schoonouders hadden die fiets nooit mogen geven.

olleke vindt dit leuk.
  9. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik zou het gesprek aangaan met de grootouders, dat puber zo snel fietst en zich niets aantrekt van de verkeersregels en dat het verkeer een stuk drukker geworden in 40 jr tijd, met dit in gedachten hoe kan je dat zo'n fiets geven? of moeten er maatregelen komen zoals een helm en andere bescherming?
    Die fiets zou er in mijn ogen niet komen, maar ik vind het vreselijk als er niets overlegd wordt.

Deel Deze Pagina