Ik vroeg me af waarom mensen kiezen voor cadeaus met kerstmis? Doen jullie dan ook cadeaus met sinterklaas? En wat is dan jullie gedachte bij kerstmis? Kerstmis is voor ons iets wat te maken heeft met het geloof. Daar passen (bij ons) geen cadeaus bij. Daar is sinterklaas voor. Met gedichten enzo. Ik hoor vaak over cadeaus en gedichten en surprises bij kerstmis.. Hiermee wil ik geen discussies starten of iemand kwetsen of onrespectvol zijn, ben gewoon oprecht geïnteresseerd
Ik vind sinterklaas een echt kinderfeest, dus met kerst is de rest dan aan de beurt.. Maarja, om dan alleen de volwassenen te doen vind ik ook weer een beetje sneu.. Daarom hier cadeaus met kerst
Hier gen kadootjes met kerst. Alleen sinterklaas vind ik genoeg. Maar ja, het is allemaal zo lekker commercieel geworden dat je bijna zou denken dat kado's bij de kerst horen.
En voor degene die wel cadeaus doen. Wat is jullie gedachte bij kerst? Gezelligheid, eten, cadeaus, of heeft het ook iets gelovigs? (is dat een woord?)
Wij hebben voor iedereen een klein cadeautje, en de opa/oma's hebben iets voor onze dochter een kleinigheidje.
Hier altijd sinterklaas voor kinderen, kerst voor volwassenen.. Er is wel niks mooier dan kadotjes onder de boom .
hier bij mijn schoonouders cadeaus. En bij ons is kerst gewoon een gezellige tijd, meer niet nu zit onze zoon op een Rooms katholieke school ( Gekozen vanwege de betere basisschool en we hebben ook zoiets van dat je weet hoe dat zit kan totaal geen kwaad) dus we zeiden al tegen elkaar dat we binnenkort wel het hele kerstverhaal eens moesten opzoeken en kijken wat hij op school gaat horen.
Wij vieren geen Sinterklaas. Vandaar dat er pakjes met kerst onder de boom liggen. Maar vanuit thuis opgegroeid met ook de kerstman die cadeaus brengt. Ik ben overigens niet gelovig.
Mijn vader is een Zuid-Amerikaan en hecht meer waarde aan kerst (en eigenijk geen waarde aan sinterklaas, omdat hij dat zelf nooit heeft meegemaakt als kind). Daarom doen we met mijn kant van de familie cadeaus met kerst en met de schoonfamilie cadeaus met sinterklaas.
hier kadoos met sinterklaas. en ook alleen voor de kinderen. kerst zegt ons niet veel. doen er weinig aan
Hier momenteel met beiden cadeaus. Ik kom uit een gezin die totaal geen waarde hechte aan sinterklaas en zoiets had van: pfffff, gek gedoe. Mijn roots zijn gelovig en gaan naar de kerk, vieren de geboorte van Jezus Christus en na thuiskomst vieren we dat met kerstmaaltijden, cadeaus en warme chocolademelk met slagroom. Mijn huidige partner heeft daarentegen niks met kerst (niet-gelovig) en vind Sinterklaas helemaal 'tha bomb'. Surprises maken, lootjes trekken, intocht van Sinterklaas.... Ik hoop voor mijn kind(eren) beide tradities in stand te houden; ook al hecht ik zelf meer waarde aan de kerst. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het Sinterklaasfeest niet leuk vind; maar meer laagdrempelig, geen gedoe - terwijl kerstmis voor mij echt heilig is. Ik ben dit jaar voor het eerst bij een sinterklaasintocht geweest
Wij hebben de meeste cadeau's met Sinterklaas gegeven, maar hebben zo juist ook een aantal cadeautjes uit mogen pakken. Met kerst geven we elkaar cadeautjes omdat we elkaar lief vinden. De kindjes hebben allemaal 10 euro gekregen om iets kleins te kopen. Zagen ze iets leuks, dan kochten we dat (en konden wij nog wat bijleggen). Het was de eerste keer dat we het zo gedaan hebben, maar het is goed bevallen. Ze hebben ook echt goed nagedacht wat ze voor de anderen gingen kopen.
Hier enkel met kerst en wij doen niet aan sinterklaas. Is eigenlijk al van jongs af aan zo, ben niet anders gewend. Wij zijn ook niet gelovig, dus in dat opzicht betekent kerst niets
Hier zowel met sinterklaas als met kerst kado's. Alhoewel ze met kerst vooral nuttige dingen krijgen en maar 2 pakjes met speelgoed. Wij zijn niet gelovig dus kerst is voor ons vooral gezelligheid, lekker eten en 2 extra dagen vrij. Wel heb ik dit jaar bij de levende kerststal hier op het dorp het kerstverhaal aan mijn zoon verteld aangezien hij straks naar een christelijke school gaat.
Wij hebben dit jaar voor het eerst weer cadeautjes met Sinterklaas gedaan. Daarvoor hebben we jaren met kerst cadeautjes gedaan. We zijn daarmee begonnen toen we allemaal niet meer in Sinterklaas geloofde. Mijn vader heeft een groot gedeelte van zijn jeugd in Canada gewoond en daar vierden ze natuurlijk altijd kerst, dus hij wilde graag met kerst cadeautjes doen. Verder is kerst voor mij/ons alleen gewoon gezelligheid en lekker eten. Wij geloven niet in een god en kerst heeft voor ons dus ook geen religieuze betekenis.
Wij doen normaliter ook met beide cadeaus, vind het zo leuk staan onder de boom. Dit jaar vieren we alleen geen kerst.