Aardappelen bakken

Discussie in 'De lounge' gestart door DragonBaby, 24 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Misschien een hele rare vraag, maar ik vraag hem toch.
    Maar kan het kwaad als je aardappelen bakt in een pan zonder dat je ze van te voren kookt?
    We gebruiken altijd vastkokende aardappelen (voor als dat verschil uit zou maken)

2. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Kan geen kwaad. Duurt geloof ik alleen wat langer ;)

Handige tip voor lekker en makkelijk aardappels bereiden: in partjes snijden, op ovenplaat leggen, olijfolie, zout, peper en eventueel rozemarijn er over. ong. 40 minuten in de oven op 220 graden.
    Zo ontzettend lekker!!

3. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Ik vind zelf dat het niet echt lekker wordt, 'k zou ze dan liever vast in schijfjes snijden en even kort voorkoken (5 min ofzo).

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik snij het altijd in stukjes en dan 5 min koken, heb wel eens korter gekookt maar dan moet je ze wel langer bakken anders heb je er nog harde stukken door zitten 😜

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee hoor dat kan geen kwaad.

Wat ik altijd doe: aardappels schillen, in blokjes snijden, in een diepe pan met een klont boter en wat olie. Vuur aan, deksel op de pan en de aardappeltjes de eerste 10-15 minuten op laag vuur aanbakken tot ze gaar zijn (even in prikken). Vervolgens deksel van de pan, vuur hoog en dan ombakken tot ze mooi bruin zijn.

Hiermee krijg je echt de perfecte gebakken aardappeltjes: mooi knapperig van buiten en superzacht van binnen. Zijn favoriet hier thuis. En scheelt mooi gedoe van voorkoken en dan plakkerige gekookte aardappels snijden etc ;)

6. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Zoals Eylem beschrijft, bak ik ook vaak de aardappelen. Smaakt heerlijk!

7. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Dat ga ik ook ns proberen.
    Ik doe trouwens altijd rauw in plakjes snijden (snijd makkelijk) en daarna bakken. Gaat prima, ook lekker.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja zo worden ze echt het lekkerste

9. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor de reacties :)
    Fijn te weten dat het dus geen kwaad kan om niet te koken.

En dankjewel voor het delen Eylem :) Dat gaan we hier dan ook eens proberen.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij koken de aardappelen nooit voordat we ze bakken. Niet te groot snijden, dan gaat het prima en zijn ze in een half uur klaar.

11. Tylmare

Tylmare Fanatiek lid

24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    Kan geen kwaad, is alleen minder lekker en het duurt wat langer.
    Gewoon eenr auwe aardappel in plakken snijden, heel kort koken en dan bakken in een mix van olijfolie en roomboter, hmmm! ;)

12. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Zo doe ik het ook. Laatste 2 minuten een paar teentjes knoflook erover uit persen en even doorscheppen...

13. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Maar als je dat bakt in een diepe pan, hoe schep je het dan om zonder dat het uitelkaar valt

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het valt niet uit elkaar. Het zijn blokjes en doordat ze niet voorgekookt zijn vallen ze niet uit elkaar. Ik schep meestal niet eens om maar schud gewoon een beetje met de pan zodat alles omgedraaid is.

15. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Een half uur op 't vuur? Dat kost een fortuin aan gas / elektriciteit.

Hier zorg ik gewoon dat we de dag voordien gekookte aardappelen eten en dat ik ineens 2 porties schil.
    Aardappelen zijn dus al gekookt en ik heb ze maar effe 5 minuten in de pan te smijten de volgende dag.

Ik snij mijn aardappelen sowieso altijd "klein" (ook voor de gekookte versie of voor puree). Kookt namelijk sneller en makkelijker. Op 10 minuten staan mijn aardappelen zo op tafel.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Aardappelen koken kost toch ook gas/stroom? Wij koken op gas dus dat is relatief goedkoop. Gekookte aardappelen eten wij trouwens haast nooit, alleen bij hachee en dat eten we dus haast nooit ;). We eten sowieso hooguit maar 1 keer per week aardappelen.

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    maar geen half uur..
    net als bij kaboutermeis, zijn mijn aardappelen binnen 10 minuten gaar. opbakken is binnen 5 minuten gebeurd. totaal dus 15 min gas.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh pff op dat soort dingen let ik echt niet hoor. Ik bezuinig op veel maar ik maak het eten hoe we het lekker vinden, niet omdat het ene misschien 2 cent goedkoper is...Het moet wel leuk blijven. Dit is gewoon de allerlekkerste manier :D

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Overigens als 't echt snel moet gaan, we hebben zin in gebakken aardappelen en ik heb de dag ervoor geen aardappelen gekookt ... koop ik zo'n zak voorgekookte mini-aardappeltjes of -schijfjes ofzo :). Heb ik tenminste geen schilwerk.

Ik heb overigens sowieso een hekel aan te grote aardappelen. Dus zelfs nog niet enkel om te sparen op energie snij ik die dingen in 4 of 6 of 8 of meer (afhankelijk van de grootte).

(Hier overigens meestal toch wel 2 à 3 keer per week aardappelen aangezien pasta en rijst een calorie-bom is in de hoeveelheden dat het hier wordt gegeten. En ik niet echt hou van brood bij mijn avondmaal.)

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

Euh, en dan wil je besparen op 10 minuten gas of elektra? Die geschilde voorgekookte kant en klare aardappeltjes, die zijn pas duur :D

Deel Deze Pagina