peuter niet naar psz?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door claudia2008, 12 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

14 jun 2008
    686
    0
    0
    Hoi,

Weet even niet meer wat ik moet doen. Mijn dochtertje(2 jr en 8 mnd) gaat sinds 3 maanden naar de psz, op di ochtend en do middag. Ze is pas 2 keer op de donderdagmiddag geweest omdat ze eigenlijk altijd nog slaapt s middags en ik haar niet wakker maak /houd voor de psz want dan is ze niet te genieten. Op di ochtend kan ze wel gaan maar dat gaat met ontzettend veel moeite en afleidingen. Ze geeft aan dat ze echt niet naar de kindjes wilt. Kortom het is elke di ochtend een strijd. Als ze er eenmaal is huilt ze als ik wegga maar dat schijnt, volgens de leidsters, snel over te zijn als ik uit beeld ben.

Nu denk ik dat het het beste is dat ze nog even thuis blijft, misschien gaat het beter als ze 3,5 is?? Wie heeft er ook zo'n ervaringen en heeft er tips voor mij?

Alvast bedankt!

Groetjes Claudia

2. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ja de keuze is aan jou als ze het echt nog niet trekt zou ik er ook nog even mee stoppen.
    Kan ook zijn dat ze gewoon nog moet wennen , ik las dat ze eigenlijk steeds nog maar 1 ochtendje per week is gegaan ivm slapen donderdag?
    Is er geen plek voor 2 ochtenden per week ipv 1 ochtend en 1 middag?
    Anders zou je dat nog kunnen overwegen.

3. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Vol blijven houden meer kan ik er niet over zeggen.

Kwestie van wennen en het zal echt beter gaan.

En als mama haar elke keer thuishoudt kan ze helemaal nooit wennen.

Hoe moeilijk het ook is maar ik zou doorzetten.

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik zou het even aankijken. Vooral omdat de leidsters zeggen dat zodra je uit beeld bent dat het dan wel goed gaat. Ze is nog maar een paar keer geweest en moet natuurlijk nog hartstikke wennen. Ik vind 3,5 persoonlijk wel wat laat om naar een PSZ te gaan.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Zou het toch nog even volhouden, juist omdat ze maar 1 ochtend in de week gaat eigenlijk en ze als je weg bent ook ophoudt met huilen.
    Dus zo te lezen heeft ze alleen moeite met de overgang van het huis naar de peuterspeelzaal gaan en niet met het op de peuterspeelzaal zijn.

Daarbij vind ik 3,5 jaar erg laat om nog naar de peuterspeelzaal te gaan, half jaartje later moet ze al naar school.

6. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook vragen naar de mogelijkheid voor 2 ochtenden. Bij het KDV mag 1 dag of 1 dagdeel vaak niet eens omdat kinderen dan niet goed kunnen wennen.
    En dan nog een maand proberen. als het dan nog niet gaat, dan zou ik haar nog een half jaartje thuishouden.

Peuterspeelzaal is geen verplichting, ik geloof ook niet zo dat ze nooit zal wennen als je haar thuis houdt. Ze hoeft pas volledig naar school als ze 5 is, dus je hebt best nog even. Ik zou dan ook rustig met 3,5 nog eens beginnen als je nu besluit haar thuis te houden. Een half jaar is in een kinderleven enorm lang en volgens mij voorbereidingstijd voor school genoeg.

Hou er wel rekening mee, dat je dochter jou weerstand/twijfel ook voelt. Als ze weet dat jij je er eigenlijk niet goed bij voelt, zal ze langer blijven tegenwerken. Ze voelen dat feilloos aan.
    Kan het ook zijn dat je haar teveel ruimte geeft om te protesteren? Dat je bv vraagt of ze zin heeft om naar de PSZ te gaan, zij zegt dan nee, maar ze moet toch. Waardoor jij weer aan jezelf gaat twijfelen of je er wel goed aan doet.

Geloof je de leidsters als ze zeggen dat het huilen snel over is als je weg bent? Ik lees een beetje twijfel in je stukje. Vraag anders eens een gesprek met de leidsters aan waarin je heel gericht vragen stelt over je dochter, zodat je echt een beeld krijgt van haar gedrag als je weg bent.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik had Isabella met 2 jaar en 3 maanden op de PSZ. Dat ging ook helemaal niet lekker. Huilen et cetera...( ook niet echt een leuke leidster..)

Eraf gehaald en gewacht tot 2 jaar en 8 maanden. En toen ging het goed.

Doorzetten vind ik lastig om te zeggen. Dat zou ik niet doen.

8. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    wat is de reden om dr naar psz te laten gaan? als je zelf gewoon thuis bent zou ik dr lekker thuis laten en over halfjaar/jaar weer proberen!

9. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Hier ook een zoontje die met 2,5 naar de peuterspeelzaal ging.
    De eerste weken ging het goed, en toen sloeg ineens het roer om.
    Hij huilde al als we binnen kwamen, tot spugen toe.
    Na een paar x dit meegemaakt te hebben, heb ik besloten nog even te wachten tot hij 3 is geworden.
    En dan probeer ik het rustig weer.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier doe ik haar met ca. 2,5 jaar heen. Ze staat nu op de wachtlijst maar heb aangegeven dat ik haar niet eerder dan na de zomervakantie heen wil hebben.
    Ze is dan 2,5. Hier gaat ze dan 2 ochtenden. Maar ga er geen strijd van maken. Misschien een keer of 5 proberen.
    Maar verwacht hier eigenlijk niet veel problemen, zolang er maar andere kindjes en speelgoed zijn, vermaakt ze zich wel.

11. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ik zou toch probere om door te zetten.
    Als het klopt dat ze niet meer huilt als jij uit beeld bent kan het ook betekenen dat ze jou aan het uitproberen is.
    Als ze naar de basisschool gaat moet ze ook.
    Heb je enig idee waarom ze niet heen wil?
    Hoe lang gaat ze al heen?
    Nieuwe dingen zijn altijd spannend.
    Hier heb ik mijn dochter toen ze 2 werd 1 dagdeel in de week laten gaan, en het voordeel was dat zij dit meteen leuk vond. Na een halfjaar heb ik er een dagdeel bij gedaan. Ze vindt het alleen op de kinderopvang leuker, dus hier zegt ze ook wel eens dat ze niet heen wil hoor. Maar ik breng haar toch. Ik doe het mede omdat ze straks als ze naar de basisschool gaat ineens elke dag gaat. Ik zou haar langzaam laten wennen.

12. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

14 jun 2008
    686
    0
    0
    Hoi,

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties;

Nee ik zet er zeker geen vraagtekens achter als de leidsters zeggen dat het goed gaat als ik weg ben, dat geloof ik wel. Het punt is alleen dat ze helemaal niet graag gaat, het moet wel een beetje leuk blijven toch?
    Ik denk ook niet dat ze mijn twijfel voelt want die heb ik eigenlijk niet, ik ben altijd heel enthousiast geweest over de psz.
    De donderdagmiddag slaapt ze gewoon nog bijna altijd want dat doet ze elke middag nog....weet niet zo goed wat ik daar aan kan/ wil veranderen. Ik weet wel dat ik zou doorzetten als het alleen strubbelingen zou geven met weggaan...maar het is ook dat slaapje op de middag erbij....ik betaal natuurlijk wel elke keer voor de donderdagmiddag die ze niet gaat..
    Beetje zonde, toch?
    Kortom, ben er nog steeds niet uit....aahhhh

Groetjes Claudia

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Mijn zoontje gaat eens per week naar het kdv een dag, sinds hij 1 jaar is. Sinds de laatste maanden heeft hij er een echt hekel aan, hij wil niet en zegt contstant als ik ook maar de richting in rij van het kdv 'nee, ik wil niet naar het kdv!. Elke week loopt hij weer een ander virus op, waardoor ik hem de daaropvolgende week vaak weer thuis moet houden en hij nog minder zin heeft om te gaan, omdat hij er dan weer uit is.
    Ik kap binnenkort even met het kdv, hij is nu 2,5 jaar. Als hij 3 is, doe ik hem wel weer op de psz of een kdv, tot die tijd laat ik hem maar bijkomen en ik heb er wel vertrouwen in dat hij er straks helemaal weer zin in heeft.

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik kan niet zeggen dat je moet volhouden want jij moet er als moeder ook een goed gevoel bij hebben.

mijn zoon gaat sinds hij 8 maanden is naar het kdv en vindt het erg leuk. maar sinds een tijdje maakt hij er een enorme drama van. als we alleen boodschappen gaan doen zegt ie bij voorbaat al.hoef niet naar de kindjes toe he..nee he nie zo zin in

als hij dan wel moet gaan is het even huilen maar als ik weg ben is het ook klaar en zie ik hem alweer spelen. als ik hem dan kom ophalen wilt hij vaak ook niet eens mee naar huis

15. Aude

Aude Bekend lid

8 jan 2009
    776
    0
    0
    Mijn dochter ging ook met 2 jaar naar de psz, ik heb het 3 maanden volgehouden. Ze huilden en smeekten dat ze niet wou gaan ze had ging echt met tegenzin... verschrikkelijk...het was echt een drama. Ik heb haar eraf gehaald en regelmatig gevraagd of ze weer wou gaan.. pas nu ze 3,5 is gaat ze weer. Ze gaat nu alweer 2 weekjes en ze vind het echt SUPERLEUK!! Dit had ik nooit verwacht, maar ben heel blij dat ik haar niet indertijd gedwongen heb. 2 jaar zeg... kom nou ze zijn dan nog zo klein waarom zou het al MOETEN.. Dit gevoel kreeg ik altijd van mijn omgeving. Dat ik haar haar zin niet moest geven en doorzetten. Nee hoor ze is lekker thuis gebleven met mij en ze gaat er nu naartoe omdat ze dat zelf wil en niet omdat ze MOET. Komt echt wel goed hoor!! Maar 2 jaar is echt wel klein, de meeste hebben er geen moeite mee maar iedereen is anders.

16. Storm

Storm Niet meer actief

Waarom wil je dat je dochter naar de psz gaat? Voor haar ontwikkeling? Sociaal gezien, het leren spelen met andere kinderen?
    Want echt hoor, als je dochter zich normaal ontwikkelt, zal ze geen achterstand oplopen als je haar niet naar de psz laat gaan.
    De kinderen van onze overburen hebben kdv, noch psz bezocht. Het zijn goed ontwikkelde en sociale kinderen hoor.
    Mijn moeder heeft mijn broertje thuis gehouden na zes keer strijd omdat hij gewoon bang was voor 1 van de andere kinderen. Beetje jammer dat datzelfde jongetje later ook bij hem in de kleuterklas zat, maar toen was mijn broertje natuurlijk ook alweer bijna 2 jaar ouder!!

En het middagslaapje. Mijn zoontje gaat ook een ochtend en een middag naar de psz. Hij slaapt elke middag nog van ong 13 tot 15.30 behalve de vrijdag. Dan gaat hij naar school. Heb erover gedacht om hem dan nadien op bed te leggen, maar hij heeft er geen hinder van. Ik heb hem de eerste middag ook heen gebracht zo van: nou, ik hoop dat hij het volhoudt want hij slaapt nog elke middag. Maar was allemaal prima gegaan. (hoor mij, hij gaat al twee weken :D)

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Het is maar psz. Geen drama van maken. Als je dochter er niks aan vind, zou ik haar lekker thuis houden.

Mijn zoontje gaat heen omdat hij altijd met veel plezier naar de crèche ging. Daar gaat hij vanaf omdat mijn man bij huis is gekomen. Dus dit is ter vervanging. Als hij er geen bal aan zou vinden en ik ook elke keer drama zou hebben. zou ik hem ook lekker thuis houden.

Deel Deze Pagina