intake gesprek kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door silvana81, 27 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    10 Februari hebben wij bij ons thuis een intake gesprek met iemand van het kraamzorg bureau.
    Moet de man daar ook bij aanwezig zijn? mijn man heeft er namelijk geen zin in om WEER vrij te moeten nemen voor iets dat ik zelf ook wel kan zeggen.

Hoe gaat z´n intake? hoe lang duurd z´n gesprek? wat wordt er ongeveer besproken?

Gr Silvana

2. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik heb hem ook pas volgende maand.
    Hebben het er niet over gehad dat mijn man moet thuiszijn, dus die neemt ook geen vrij.
    Ze zei dat ze de thuissituatie ff willen bekijken. Dus gewoon ff 1 op 1 en zien hoe je huishouden eruit ziet. Bespreken wat je zelf kan, of je bv of kv gaat geven. Of je meerdere kinds hebt. Dat soort dingen. Aan de hand van dit gesprek gingen ze de indicatiekraamzorguren (?) doen. Dus dan weet je hoeveel uur je recht op hebt,

Volgens mijn kwam dan de kraamverzorgster een 7-8 weken vantevoren nog langs, want ik zei dat we 1 maart de babykamer nog niet klaarhadden en dat was geen probleem. Maar ik zie dat jij verder heen bent, dus misschien doen ze dat bij jou wel.

3. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Wij hebben de intake vorige week gehad, en bij ons was het telefonisch.
    - Controleert de gegevens na (persoonlijke gegevens, zorgverzekering, gegevens van de vk)
    - Vraagt of je het kraampakket in huis hebt en daarnaast overige spullen die van belang zijn (o.a. kruik, thermometer etc)
    - Wilde weten of er in huis gerookt wordt en of er een geloofsovertuiging is
    - Als je nog een kindje thuis hebt of er eventueel opvang geregeld is voor het halen/brengen naar kdv of school.
    - Of het in de straat betaald parkeren is of niet
    - En tot slot wilde ze weten of ik bv of fv ga geven.

Daarna gaf ze aan wanneer en waar we kunnen bellen na de bevalling. En een paar dagen later kregen we het kraamboek thuisgestuurd met nog alle gegevens op papier.

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Bij mij kraamzorgorganisatie gaven ze er de voorkeur aan dat de man er wel bij was. Ze zeiden dat het prettig was als de man er bij was omdat ze ook alle info geven over wanneer je moet bellen als je bent bevallen etc.

Ik heb het dus braaf gepland op een dag dat mijn man al thuis werkt. Achteraf vond ik zelf totaal onnodig dat hij er bij was. Ze stelde inderdaad veel vragen en legde veel uit, maar ik kreeg ook overal foldertjes van etc. Dus als je mij vraagt; is het nódig dat je man erbij is dan zou mijn antwoord 'nee, niet persé' zijn.

Aan de andere kant, moet je man ook niet piepen en net doen of hij steeeeds onnodig vrij moet nemen. Jij bent zijn vrouw en je bent zwanger van zijn kind, ik neem aan dat hij zelf ook graag mee wil naar echo's etc. :) :)

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ik zou je man niet vrij laten nemen, is echt niet nodig. Dat over het bellen wanneer je bent bevallen spreekt nogal voor zich, gewoon een belletje wanneer je bent bevallen en wanneer je naar huis gaat.. op zich zou je ook gewoon zelf even kunnen bellen (heb ik zelf ook gedaan beide keren).

Verder tja, idd over kv of bv en wat huis tuin en keukenzaken.

6. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Mijn man was er ook niet bij toen ik zwanger was van onze dochter.
    We hadden het nog gevraagd of hij vrij moest nemen.
    En toen zeiden ze, dat het niet hoefde.
    Als hij vragen had mocht hij hun gewoon altijd bellen.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Is niet nodig hoor! Ik denk dat het ongeveer een uurtje duurt. Hier kwam een collega dus dat is dan net even wat anders.
    Maar gewoon even wat vragen wat je verwachtingen zijn, of er bijzonderheden zijn, borst- of flesvoeding, even een lijstje met wat dingen wat je in huis moet hebben (op huishoudelijk gebied) maar dat zijn geen bijzonderheden. Gaat meer om droog mogelijkheden voor de was, lichtgewicht stofzuiger, dienblad en die dingen.

8. lique80

lique80 VIP lid

18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Hier een telefonische intake gehad, bij allebei en dat duurde hooguit een kwartier, stelt echt niets voor.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier ook mijn man er niet bij geweest hoor, stelde echt niets voor. Was even een paar vragen/gegevens doornemen ( adressen, of je alles in huis hebt, voorkeuren etc. Dingen als bed opgehoogd, kraampakket in huis? En voorkeuren: Of je een rokende kraamverzorgster wilt of niet, of je huisdieren hebt etc. )

10. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Bedankt voor al jullie reactie´s,
    Dan hoeft ie zeker geen vrij te nemen nee.

Na de bevalling neemt mijn man 4 weken vrij dus kraamzorg hoeft voor ons ook niet langer dan een uurtje per dag.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    whaah een uurtje per dag? Dat lijkt me wel heel erg weinig!
    Mijn man was 3 weken vrij na de bevalling, maar ik was toch heel blij dat we volledige kraamzorg en uiteindelijk nog 10 uur bijgeindiceerd kregen. Vergeet niet dat je man na de bevalling ook best moe is he? En je weet niet hoe je bevalling verloopt en wanneer je zelf weer op de been bent!
    Ik kon zelf de eerste week niet uit bed en mijn man werd er steeds op uit gestuurd om allerlei boodschappen te gaan halen. Ik zou het echt niet gered hebben met 1 uurtje kraamzorg per dag!

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij moesten dus wel bellen VOOR de bevalling, omdat de kraamzorg daarbij aanwezig is. (Ook bij een poliklinische bevalling.) Wij moesten bellen zodra de bevalling zich aankondigde, zodat ze iemand stand-by konden zetten. Daarna was het de taak van de vk om te bellen zodra ze de kraamverzorgster echt nodig had. Zorg dus dat je wel echt goed weet hoe dat bij jouw kraamzorg zit. het kan nogal variëren. Bovendien stond deze 'belprocedure' bij ons in het boekje fout uitgelegd. Dus als ik alleen op het boekje was af gegaan, had ik dus zonder kraamzorg gezeten tijdens en vlak na de bevalling. (En ik vond het toch wel fijn dat ze met ons mee naar huis reed en ons even installeerde voor de nacht!)

Maar goed: je bent er zelf ook nog altijd bij om ervoor te zorgen dat je dat soort dingen duidelijk hebt. "Onze" kraamorganisatie komt trouwens alleen bij een eerste kindje op huisbezoek. Bij de tweede handelen ze het telefonisch af. Het is dus (naar mijn idee) meer voor jezelf dan voor hun.

Mijn man was er niet bij. En ik geloof niet dat hij het gevoel had dat ie iets heeft gemist. :)

13. henriette

henriette Actief lid

12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    een uurtje is wel erg weinig. Ben zelf allang bevallen. Had zelf ook gewoon hele dagen hulp en me vriend was er ook gewoon. Was blij dat de kraamhulp er ook hele dagen was ondanks ik echt een makkelijke bevalling gehad heb. was lekker om iemand om je heen te hebben.

14. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ik hou er dus niet van om een onbekend persoon in mijn huis te hebben die vervolgens mijn huishouden gaat doen, we wonen al zo klein dus er valt weinig te doen.

daarnaast ben ik niet iemand die een ander iets laat doen en zelf op de bank of in bed ga liggen.....vreselijk!

Ik ga dus ook niet met 34 weken al met verlof.....6 weken niksen! het liefst zou ik doorgaan tot de bevalling maarja dat mag niet.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    het was ook vreselijk om in bed te liggen terwijl een ander voor mijn kindje zorgde en mijn huis schoonmaakte.
    Maar goed, je hebt je bevalling nu eenmaal niet voor het uitkiezen he?

16. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    het gesprek vorige week gehad, duurde bijna een heel UUR! maar vondt het niet veel voorstellen. we hebben gekozen voor 3 uur kraamzorg en als we minder willen dan kunnen we die persoon eerder wegsturen.

Had wel het idee dat ze dacht dat ik een domme gans was ofzo die nog nooit een baby had vastgehouden of in bad had gedaan......hun zouden mij wel leren hoe ik mijn kind in bad moet doen nou dat beslis en doe ik toch lekker zelf.
    Als we echt een juf bij ons in huis krijgen mag ze na 10 minuten al weg!

17. Troetelbeer90

Troetelbeer90 Fanatiek lid

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Pff Silvana.. Nou zeg je me wat. Kreeg vandaag hier ook zo'n juffertje!

Ze is net weg maar ben er echt nog helemaal beduusd van..

Ik had echt het idee dat wij domme ganzen zijn ( na 3 keer kon ze mijn vriend's naam nog niet gewoon goed van papier aflezen maargoed dat terzijde!)..
    Ze was 15 minuten te laat. Probeerde alles z.s.m. af te handelen.
    Ik kreeg geen speld ertussen en ze legde alleen maar uit.
    Ik probeer het niet teveel op me te nemen maar ze liep echt een beetje heel erg te dirigeren bah!

Als de Kraamverzorgster ook zo is dan hebben we toch echt een klein probleempje waar ik mijn mond over open trek!

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

intake persoon en kraamverzorster zijn meestal helle verschillende karakters. Dus ik zou niet bang zijn voor een
    " juffertje" .

Tuurlijk is het jouw kind, maar je hebt een bevalling gedaan hoor., Jij kan echt beter voor JOU lichaam de eerste 2 dagen de kleine niet in bad doen. ze komen je HELPEN niet de les lezen.

19. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Ik heb een heel leuk intake gesprek gehad laatst. Een heel aardige vrouw. Heb in mijn verleden te veel meegemaakt en ja helaas moet ik dit benoemen. En ze was erg openhartig en heeft alles genoteerd.
    en als ik in de kraamtijd me niet veilig voel bij diegene die ons gaat helpen, moeten we gelijk aan de bel trekken.
    Ik krijg geen stagiares en ook krijg ik een oudere iemand die meer ervaring heeft.
    En mocht ik het niet fijn vinden dat de kraamverzorgste de boel bij mij checkt dan gaan we een verloskundige inschakelen, maken we daar afspraken mee. (beval in ziekenhuis)

Vond een zeer fijn gesprek en het klikte gewoon.
    En hoop dat dat gelijk ook goed komt met de kraamverzorgster.

Deel Deze Pagina