Wanneer je kindje aanmelden voor de basisschool?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by wodjeka, Feb 3, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wodjeka

wodjeka Bekend lid

Feb 25, 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Hallo dames,

Ik vroeg mij af hoe oud jullie kindje was toen jullie op zoek gingen naar een basisschool.
    Ik vraag me dit af omdat ik vaak hoor dat je er best vroeg bij moet zijn.
    Een kennis van ons wilde haar dochtertje met 16 maanden aanmelden op een basisschool, en kreeg toen al te horen dat ze te laat was/het al vol zat.
    De kleine meid kan dus niet naar het schooltje waar hun voorkeur naar uit ging.
    Nu vraag ik mij af of dit standaard zo is of dat dit meer de uitzonderingen zijn?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dit hoort niet in de lounge.

Maar wanneer je moet aanmelden hangt heel erg af van de regio waar je woont en hoe populair de scholen zijn. Ik heb mijn kinderen met 3,5 jaar aangemeld en dat was prima maar ik wist ook zeker dat er nog plek was op school. Kwestie van even rondvragen in je omgeving dus.

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ligt er echt aan waar je woont en welke school je wil. Is de school heel populair dan zou je je kind eerder in moeten laten schrijven.
    Ik zou anders gewoon eens informeren bij een school in je buurt die jullie aanspreekt. Die kunnen je meer vertellen.

Hier hoefde het niet ver van van te voren. Veel keus en de scholen mooi verdeeld over de woonplaats.

Succes!

4. wodjeka

wodjeka Bekend lid

Feb 25, 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Ik zou niet weten waar ik het dan moet plaatsen dus excuses als het hier niet hoort. Misschien kan een modje het verplaatsen.

5. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier is de oudste met 3 j en 10 maand pas aangemeld.

Hier zijn geen volle scholen.

6. dogs84

dogs84 Bekend lid

Jul 29, 2013
    882
    0
    16
    Mijn zoontje was rond 1jr. En ik was gelijk formulier invullen voor hem. Anders hij moet lang wachtlijst, dus ik wil niet. Het is belangrijk voor hem dat hij leert ontwikkelijk van talen en ook omgaan met 'n andere kinderen.
    Hij mag 2 jaar begonnen bij psz t/m nu. Eerst hij moet gewoon 2x halve dagen per week. Daarna 4x halve dagen per week bij psz, omdat hij heeft echt totaal zin bij psz. Het is ook belangrijk voor hem, ivm we zijn dove ouders. We krijgen ook vergoeding van 't gemeente!

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,812
    19,089
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik zou de scholen van jouw voorkeur even bellen en het vragen. Wij kunnen hier geen zinnig antwoord op geven, aangezien dit per stad (zelfs per wijk of per school) verschilt.
    In onze stad kun je het bij wijze van spreke een week voor de 4e verjaardag nog doen... Al zijn de scholen daar niet blij mee. Maar er zijn geen wachtlijsten, dus je kunt altijd zo terecht.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Bij mijn oudste kregen wij een brief van de gemeente waarin stond, dat we hem konden inschrijven. Met een overzicht van alle basisscholen in de gemeente.
    Voor mijn jongste (bijna 3,5 jaar oud) hebben we nog niks gehoord. Toevallig van de week ingeschreven.

Oriënteren is sowieso niet verkeerd. Ik zou de basisscholen in de omgeving eens peilen qua wachtlijsten.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Hier al met een jaar! De goede scholen hebben een wachtlijst.
    Ik woon dan ook nog eens in een stad en dus veel scholen. Maar zoals ik al aangaf, de scholen die goed aangeschreven staan, hebben een wachtlijst.

10. wodjeka

wodjeka Bekend lid

Feb 25, 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Bedankt allemaal voor de reacties! We zullen in ieder geval op tijd informeren/op zoek gaan.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Hier hoeft dat niet op tijd...geen wachtlijsten...wij hebben zelfs 2 maanden voordat de oudste naar school moest pas gekozen.

12. Verox

Verox Niet meer actief

Ja zeker doen hoor!
    Ik geneerde me een beetje toen ik ging informeren voor mijn dochter die haar eerste verjaardag nog geeneens gevierd had! :)
    Maar de school van mijn voorkeur had dus wel zo'n absurde wachtlijst, en ik was dus nog net op tijd! :D

13. mumija

mumija Niet meer actief

Volgens mij moet je kind opgegeven zijn in het jaar dat het 3 wordt...ik kreeg een brief van de gemeente.

14. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hier met 1,5 jr aangemeld en dat was al vrij moeizaam. En dat terwijl de school 3x zo groot ging groeien.

15. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Hier zijn volgens mij geen wachtlijsten voor de scholen. Maar in we ontvingen vorige week een brief van de gemeente dat we voor 1 april 'moeten' aanmelden. Dit geldt voor alle kinderen die in het volgende schooljaar 4 worden.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Moeten?

Vreemd...kinderen zijn toch pas leerplichtig vanaf 5 jaar?

Wij hebben nooit een brief gehad van de gemeente.

17. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

Dec 9, 2008
    1,518
    229
    63
    mijn oudste aangemeld een maand voordat ze 3 jaar werd. Helaas te laat, ze zo in april starten maar ze is pas begonnen eind augustus/begin september.
    de jongste nu 2,5 gaan we komende maand inschrijven.

18. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    wij schrijven met 3 jaar in.
    maar we hebben dan ook niet te maken met wachtlijsten.

19. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Met 3 jaar een brief van de gemeente gehad met informatie en wij zijn in maart/april naar de open dagen geweest, zoontje werd in december 4 jaar. Maar zoals gezegd ligt dit heel erg aan waar je woont, zou dus ook in je omgeving informeren of rechtstreeks bij de scholen in je omgeving.

20. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

Mar 10, 2013
    2,803
    4
    38
    We kregen 1 week voor haar 3de verjaardag een brief van de gemeente. Deze week heb ik contact opgenomen met de basisschool van mijn keuze en ik wacht op een telefoontje terug.

Ze is pas 3 jaar geworden.

Share This Page