Overdrijf ik?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bloem1981, 7 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 3,5 jaar en gaat sinds ze 2 jaar is naar de peuterspeelzaal, 2 dagdelen in de week. Thuis is ze heel aanwezig en vrolijk en lief met haar broertje.

Bij anderen is ze altijd verlegen en wat stil in het begin, bij kindjes vooral. Ze kijkt eerst de kat uit de boom, zo ben ik zelf ook.

Bij het oudergesprek gaven ze aan dat mijn dochter een rustig kindje was en makkelijk met iedereen kon spelen. Ik vraag me af of dit klopt.

Ik ben vandaag eens wat langer blijven staan en iedereen was aan het spelen, de juffen waren aan het praten en mijn dochter stond in het midden om zich heen te kijken en te draaien met haar handjes, ik vond het zo sneu!!

Dadelijk ga ik weer wat eerder om te kijken wat ze doet. Moet ik hier iets van zeggen vinden jullie?

Ik vind het zo sneu en ik ben bang hoe het gaat als ze naar de basisschool gaat, bang dat ze niet makkelijk contact maakt en niet snel op iemand afstapt en geen vriendinnen maakt.
    Niets durft te zeggen ofzo....

De laatste tijd moet ik vaker kwaad zijn op haar omdat ze niet luisterd thuis, ik ben bang dat ze daardoor in zichzelf keert...

Of draaf ik nu door?

Ik weet het ff niet nl.....

2. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Mijn dochter heeft dit ook hoor. Het is een heel vrolijk kind, praat werkelijk met alles en iedereen, maakt niet uit waar ze is, helemaal niet verlegen en heel erg spontaan.
    Toch wanneer ik haar naar het KDV breng moet ze eerst even een kwartiertje 'wennen'. Dan staat ze ook een beetje te draaien en verlegen naar andere kindjes te kijken. Zondert zichzelf even af om rustig naar de anderen te kijken voordat ze helemaal los komt en met de rest gaat spelen. Heeft ze gewoon even nodig om rustig op gang te komen, en dat weten haar juffen ook. Ze pushen haar dan ook gelukkig niet en laten haar lekker met rust totdat ze er zelf 'klaar voor is'.

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier hetzelfde (al gaat onze dochter naar het kdv). Ik denk dat het belangrijker is hoe ze is als je haar komt halen. Of spreek met de leidsters af of je een keer halverwege mag komen kijken.
    Verder zal je moeten vertrouwen op wat de leidsters zeggen..

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.250
    4.480
    113
    Mr K werd ook bij de peuterspeelzaal omschreven als een makkelijk kindje dat ook lief ging spelen (alleen van knutselen hield hij niet).
    Maar echt spelen deed hij niet, hij zat erbij en observeerde.

Kinderen spelen op die leeftijd ook nog niet echt met elkaar, ze spelen en zo af en toe gaat dat samen omdat de intresse op dat moment hetzelfde is (als je begrijpt wat ik bedoelt) maar de gros van de tijd spelen ze naast elkaar.

Toen hij naar de basisschool heen ging koos hij altijd om te spelen in de huishoek (herkenbaar van de peuterspeelzaal) omdat dit veilig voor hem voelde.
    Daar viel het ook op dat hij bijna niet speelde maar altijd observeerde.
    Heel langzaam heeft zijn juf hem uit het veilige gehaald (door b.v 1 dag per week te zeggen dat hij niet in de huishoek mocht spelen maar iets anders moest kiezen).
    Met de andere kinderen heeft hij nooit problemen gehad, ja oke van drukke kinderen houdt hij niet en daar speelt hij liever niet mee (maar wees eerlijk wij vinden toch ook niet iedereen even leuk)

Ik denk ook dat je van even kijken geen conclusies kunt trekken, Mr K zat op de peuterspeelzaal ook de eerste 10 minuten gewoon ergens stil te kijken.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik zou ook even iets eerder komen en door het raamPje kijken of iets dergelijks. Bij ons op het kdv gaat bijna niemand meteen druk en uitgebreid spelen. Soms wel hoor.. Maar meestal moeten ze even wakker worden met een puzzel of iets dergelijks :)

Ik haal denk 3 van de 4 keer dat ik haar breng eerst een puzzel op de peutergroep en regelmatig loopt er dan nog een peuter mee die ook graag wil :)
    Ze beginnen in de "babyruimte" dus genoeg speelgoed maar geen "moeilijke" puzzels.

6. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik herken het ook van de oudste, maar die gaat na dat poosje (10/15 minuten) toch echt samen spelen hoor. Je kunt dus iig beter niet te snel conclusies trekken.

Maar eh, praat je kindje helemaal niet over de PSZ? Siem gaat naar KDV en wel wat vaker dan 2 dagdelen, maar hij komt uiteindelijk altijd met veel verhalen over andere kindjes en wat ze gedaan hebben. Vraag je dochter daar eens naar, dan krijg je misschien een heel andere indruk...

7. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat weten ze ook dat ze thuis anders is.
    Ik heb mijn dochter net opgehaald en even met de juf gepraat. Ik vroeg hoe het ging en de juf zei dat mijn dochter zich steeds vaker opstelt als 'leider', dat ze dat ook niet gedacht hadden van haar. En niet in de negatieve vorm van het woord. Laatst had ze een paar kindjes op een rij gezet en mocht iedereen van de glijbaan gaan, de kindjes vonden het allemaal leuk en mijn dochter ook.
    Zo is ze thuis ook, ze speelt echt moeder over haar kleine broertje.
    Ik heb wel aangegeven dat het niet bazig moet zijn, maar dat was het niet.
    De juf zei ook dat mijn dochter de 1e 10 min. altijd erg moest wennen weer en dat ze dan vaak met iedereen speelt. Dat ze zich bij allerlei groepjes verzamelt.
    Ben wel iets gerustgesteld nu.
    Alleen ze wordt 1,5 week nadat het nieuwe schooljaar begonnen is 4 jaar en ik heb al eerder gebeld en toen zeiden ze dat mijn dochter dan niet mocht beginnen op school. Ik wil nu toch een mail sturen. Dat ze meteen na de zomervakantie mag beginnen en niet 1,5 week later als iedereen zijn plekje gevonden heeft.
    Wat vinden jullie daarvan?

8. Saskia78

Hm geen slechte actie denk ik

zit ze met groep 1/2 in 1 klas?
    want dan zijn er natuurlijk al een heel aantal die een plekje hebben veroverd.

which reminds me dat ik ook nog even naar school moet bellen wanneer onze dame mag wennen :)
    ik vermoed ergens na de schoolvakantie... (ze is eind sept. jarig)

9. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik zou het heel raar vinden als ze niet anderhalve week eerder zou kunnen beginnen hoor. Wat is nou anderhalve week? Desnoods gaat ze 3x, om te 'wennen'. Maar dan kennen de andere kindjes haar ook als ze dan volledig komt.

Hmmm, leider spelen? Ik zou bijna willen vragen: hoe is ze cognitief?

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Jeetje, die anderhalve week zal toch voor school niet uitmaken? Ik zou daar wel om vragen hoor! En daar duidelijk je motivatie/argumentatie bij uitleggen!

11. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe bedoel je dit Juud?

12. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik PB je even.....

13. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    #13 mamaSuusenTessa, 7 jun 2011
    Laatst bewerkt: 7 jun 2011
    Ik zou gewoon even langsgaan op school.Onze meiden worden 6 sep 4 jaar,en mogen 22 augustus meteen beginnen in groep 1.

Denk niet dat er al plekjes vergeven zijn hoor.De klas begint vaak met minder kinderen omdat er in het loop van het jaar nog veel kinderen zullen instromen.

Saskia78Re: Overdrijf ik?
    Hm geen slechte actie denk ik

zit ze met groep 1/2 in 1 klas?
    want dan zijn er natuurlijk al een heel aantal die een plekje hebben veroverd.

which reminds me dat ik ook nog even naar school moet bellen wanneer onze dame mag wennen :)
    ik vermoed ergens na de schoolvakantie... (ze is eind sept. jarig)

14. Saskia78

@mamasuusentessa: hier 2 klassen met groep 1/2 ja.

Geen probleem wat ons betreft want Anne speelt graag met kindjes die net ouder zijn.
    Maakt mij ook niet uit wanneer ze precies begint hoor maar moet voor de wendagen vrij nemen :)

Deel Deze Pagina