hoi , Mijn oudste is 6 jaar en luistert plots helemaal niet meer, straffen helpt niet dan doet ie gewoon door. Nu is het zomervakantie en nog erger. Hij heeft massa's speelgoed maar speelt er niet mee hij wil enkel tv zien ,en als dat niet mag dan steekt hij vannales uit. Ik zit ook met mijn jongste waar hij venijnig naar durft doen , is dit een fase ?
Ik denk vermoeidheid. Moet even weer een balans vinden tussen uitrusten/bijkomen en routines. Verveling kan een gevolg zijn van opeens veel vrije tijd
Ik zie dat je jongste nog maar drie maanden is, en ook nog eens te vroeg geboren (dus zorgen om hem waarschijnlijk?). Het zou dan best nog wel een verlate jaloezie kunnen zijn, samen met vermoeidheid aan het eind van het schooljaar.
Zou misschien een combinatie van vermoeidheid en verandering in de thuissituatie kunnen zijn. Ineens een klein broertje erbij en de aandacht moeten delen is niet niks op die leeftijd lijkt mij.
Hier merkte ik de afgelopen tijd bij onze oudste dochter dat ze ineens veel meer verantwoordelijkheid wil hebben en aankan. Dat was echt even schakelen, minder controleren en meer zelf laten doen. Misschien kun je daar ook nog eens naar kijken?