Mijn peuter wordt over 2 maanden 3 jaartjes oud en slaapt nog in zijn ledikantje. Al zijn vriendjes en leeftijdsgenootjes slapen al in een groot bed of meegroeibed. Ik weet niet zo goed wanneer ik over moet stappen naar een groot bed. Hij is namelijk vrij klein voor zijn leeftijd dus past er nog gewoon in, maar draait ontzettend in zijn slaap en ligt dus soms andersom in bed. Ook ben ik bang dat als hij in een groot bed ligt hij er constant uit komt en mij komt opzoeken. Vooral in de ochtend zeg maar want de deuren maakt hij wel al open. Hij heeft nog nooit geprobeerd om uit zijn ledikantje te klimmen gelukkig. Wij kunnen zijn ledikantje ombouwen tot groot bed met een bedhekje. Dat zal zeker helpen tegen het eruit vallen, maat tegen het volledig andersom liggen niet. De kleine van een vriendin die slaapt niet onder een dekbed maar in een slaapzak in zijn meegroeibed. Iets wat ik vermoed dat hier ook nog eens het geval kan zijn. Zelf had ik het idee om hem zo lang mogelijk in zijn ledikantje te laten liggen. Hij kraait er namelijk niet naar om in een groot bed te liggen, maar misschien zou hem dit wel goed doen.... Misschien ook met zijn zindelijkheidstraining? Dit gaat erg gestaag op dit moment. Wanneer weet je wanneer je kleintje er klaar voor is? Ik weet het allemaal niet. Advies graag!
Ik weet niet of daar "tekenen" voor zijn. Hier ging de oudste op zijn 3e verjaardag over naar een andere kamer en dus een groot bed. Ging meteen prima. Hij heeft hem mee uitgezocht en "geholpen" met klussen in zijn nieuwe kamer. Was overigens pas kort voor zijn 4e verjaardag zindelijk, daarvoor had hij er gewoon geen zin in. Pas toen de basisschool echt dicht bij kwam wilde hij het wel proberen...
Ik ben zelf niet zo van het snel overgaan naar een meegroeibed/groot bed. Ik snap nooit zo goed waarom kinderen al zo snel het ledikantje uit moeten van hun ouders. Wij hebben onze oudste zoon tot 3,5 jaar in het ledikant gehad. Hij klom er nooit uit en vond het prima. En wij ook . Hij had altijd slaapzakken aan in het ledikant, maar vanaf dat hij 3 was, paste hij de langste slaapzakken niet meer. Toen heb ik een dekbed in zijn ledikant gedaan en daar sliep hij onder. Toen was het ook vrij snel afgelopen met het andersom liggen in bed, want dat deed hij tot dan toe nog steeds. Toen hij 3,5 was, vroeg hij zelf of hij in een gewoon bed mocht slapen, want hij wilde graag zelf uit bed kunnen. Toen hebben we een junior bed voor hem aangeschaft en vanaf toen pas sliep hij in een gewoon bed. En dat ging prima. Hij was toen (en is nog steeds) niet nachtzindelijk, dus daarvoor hoefden we geen gewoon bed voor hem aan te schaffen. Onze dochter is nu net 2 en ook zij blijft voorlopig nog in het ledikant. Tenzij ze snel nachtzindelijk wordt, dan gaat ze wel in een junior bed. Want dan moet ze er wel zelf uit kunnen om naar de wc/het potje te gaan.
Onze dochters zijn allebei rond hun 3e verjaardag overgegaan. De oudste omdat ze plaats moest maken voor de jongste, en de jongste omdat ze het zelf graag wilde. Ze waren toen wel al beiden nachtzindelijk trouwens. Uit bed komen deden ze wel af en toe.
Ik denk niet dat er tekenen zijn van 'klaar zijn'. Het is gewoon een volgende stap in het leven van je kindje... Mijn dochter ligt overigens soms nog omgekeerd in haar bed. Maakt toch niet uit? Ik leg nooit dekens vast, ze liggen gewoon los op haar. Ze is groot genoeg om zelf te kiezen wanneer ze onder haar delen wil liggen en wanneer niet.
Een ledikant is 120 cm lang dus wat dat betreft zou zelfs mijn dochter van 5 er nog in passen! Laat je niet leiden door wat anderen doen, het lijkt inderdaad wel mode om je kind voor z'n 2e verjaardag in een groot bed te laten slapen. Mijn dochter lag ook heel vaak omgekeerd in bed, maar sinds ze in een groot bed slaapt (2,5 jaar) is dat over. Ik heb haar wel bewust in de zomer over gedaan zodat het niet zo erg zou zijn als ze niet goed onder de deken zou blijven. En dat doen we nu met de jongste weer. Die is nu 2 jr en 9 mnd en hoeft op zich nog niet over maar vind het wel handig zo'n verandering in de zomervakantie door te voeren. Hij slaapt nu het zo warm is het liefst onder een lakentje of gewoon in z'n pyjama/shortama. Slaapzak vind hij niet fijn meer. Dus in dat opzicht zie ik geen probleem met een dekbed. Hij ligt ook vaak omgedraaid maar zijn ledikant heeft ook niet echt een vast hoofd en voeteneind. Hij speelt vaak nog een tijdje in zijn bed voor hij in slaap valt dus dan is het maar net hoe hij dan gaat liggen. In een groot bed heb je meer een echt hoofdeinde dus dan is het denk ik logischer om daar ook met je hoofd te gaan liggen hoop ik dan maar...
Mijn dochter is 2,5 en slaapt ook nog in haar ledikant. Wel hebben we de zijkant eraf gehaald toen ze 19maanden was, maar dit was omdat ze ging klimmen en dat vinden wij te gevaarlijk. Doe gewoon wat bij jullie past. Ik was zelf bijna 3 toen ik naar een groot bed ging, omdat het kleine bedje nodig was voor mijn zusje. Zo gaat het heel vaak en anders kun je gewoon gebruik blijven maken van het bedje wat prettig ligt voor je zoontje. Mijn dochter is trouwens gestopt met draaien toen de zijkant eraf ging. In al die tijd hebben we haar maar 1x andersom zien liggen en dat was bovenop de deken
Zowel mijn zoon als dochter zijn vrij snel over gegaan naar een peuterbed, omdat ze beide niet lekker konden slapen in een ledikant. (Dochter raakte helemaal in paniek op het moment dat je bij haar weg ging als ze in een ledikant lag, in een 'open' bed was er niks aan de hand) En zoonlief klom op een gegeven moment ook gewoon steeds uit het campingbedje dat wij voor hem als ledikant gebruikten. Dus hup, dan maar in het peuterbedje. Dochter heeft uiteindelijk voor haar 3e verjaardag van oma een groot bed gekregen en dat krijgt mijn zoon straks ook als hij 3 wordt.
Hier geen klimmer.. Mijn reden was zindelijkheid. Toen ze zindelijk was (bijna 2.5jr) vond ik het een fijn idee dat ze zelf uit bed kon mocht ze nodig moeten plassen.
Ik heb ook een kleine opdonder die nog makkelijk in haar ledikant past. Ook zij wordt over twee maanden 3. As vrijdag komt haar nieuwe (peuter)bed. Ik wilde ruim voordat de nieuwe baby komt overgaan. Wel heb ik dus gekozen voor een peuterbedje zodat ze niet geheel verzuipt in een groot bed en toch nog een beetje geborgenheid heeft van de voor en achterkant. Heb ook een best hoog bedrekje erbij gekocht. Ze is 86 cm pas dus kan lang genoeg in een peuter bedje.
Wij hadden een ledikant waar je de zijkant weg kon halen en een bedrekje plaatsen, dit hebben we gedaan rond zojn 2de verjaardag. Met zijn 3de verjaardag kreeg hij een eenpersoonsbed, hij is groot voor zijn leeftijd en had weinig ruimte over. Hij komt nog steeds niet zijn bed uit zonder dat we dat zeggen. Hij ligt regelmatig overdwarsen zonder laken/dekbed er komt vast een moment dat hij het zelf weer pakt omdat hij het koud heeft. We doen niet meetr aan slaapzakken omdat het onpraktisch is wanneer hij toch aangeeft dat hij moet plassen. Overdag is heeft hij bijna geen ongelukjes meer en snachts blijft zijn luier bijna elke dag droog. Ik denk dat we ook gaan proberen snachts onderbroeken aan te doen. Zo lang je kind goed ligt zou ik niet teveel naar andere kijken. Vind je dat hij er klaar voor is moet je het doen. Geen fout of goed in dit geval
De oudste ging over naar een peuterbed een maand voordat hij 2 werd omdat we het ledikantje nodig hadden voor zijn nieuwe zusje . De jongste slaapt ook vanaf begin 2 jaar in een peuterbed omdat ze dit graag zelf wilde (gezien bij de oudste). Hier slapen ze allebei soms omgekeerd in hun bedje maar ik laat ze lekker zo liggen als ik het zie. Op hun kamers is het nu warm genoeg en ze draaien zich wel om en trekken de dekens over zich heen als ze het koud krijgen.
Ik heb grote kinderen dus het ledikant werd echt te klein voor mijn zoon. En hij begon er uit te klimmen, dus dat vonden wij gevaarlijk. Hij was toen 2,5 ong. We zijn begonnen met een zijkant van de ledikant eraf te halen om te oefenen. We waren ook bang dat hij een bende zou maken en zijn kledingkast leeg zou halen. Maar dat deed 'ie niet. In het begin kwam hij er wel steeds uit, ik was soms wel bijna een uur bezig. Met 2j7m kreeg hij een meegroeibed en sindsdien gaat het goed en komt hij er ook niet meer steeds uit.
Als hij er prima in slaapt en er niet probeert uit te klimmen, zou ik het lekker zo laten. Ik zou dan het zindelijk worden als aanleiding gebruiken, omdat hij dan 's nachts zelf uit zijn bed moet kunnen.
Zolang hij er nog prima in ligt is het goed toch? Hier lag mijn dochter met 2,5 jaar iedere keer klem tussen de spijlen. Daarom over naar een groot bed. Dat is prima gegaan. Ze komt er zelf niet uit, pas als ik haar kamer op kom, dan komt ze pas. Zindelijk was ze net na haar 3e verjaardag.
Oh wij laten onze dochter (wordt in september 3) voorlopig ook nog lekker in haar ledikant slapen. Ze draagt 's nachts nog een luier en qua lengte past ze er nog wel tot haar vierde in denk ik . Zo lang laten we haar er niet in liggen natuurlijk, maar voor nu is het prima.
Onze zoon was 2, een paar maanden later zou zijn zusje komen die in het ledikantje zou gaan slapen. We wilde er vroeg bij zijn en hem niet op het laatste moment in een groot bed laten slapen terwijl zijn zusje op het punt stond geboren te worden. Denk ook niet dat er tekenen voor zijn, wat betreft het eruit komen, dat gebeurd waarschijnlijk toch... of hij nou 3 of 4 is. Ik snap eigenlijk niet waarom sommige mensen zo lang wachten, vind het zo baby achtig, een peuter bed is toch prima.
Er zijn verschillende redenen om over te gaan, sommige kinderen worden wakker als ze tegen de spijlen komen. Hier bv met 2 jaar al nachtzindelijk, dus dan is een ledikant sowieso geen optie meer. Er zijn zo talloze redenen te bedenken, dus het zal vaak geen kwestie zijn van over "moeten" van de ouders.
Hier dus al voor de 2e verjaardag een 1 persoons bed voor dochter. Ze slaapt in een slaapzak, heeft geen knuffels of dekens en ja ze komt er wel eens uit. Dus sinds vandaag een haakje zodat ze niet zelf de kamer van dr zus in gaat (Al dat lego!) of de badkamer in. De reden dat wij onze dochter al in een groot bed hebben is dat ze enorm vaak wakker was nachts, en mijn man haalde haar dan telkens uit bed. We hebben nu een deken en kussen onder dr bed liggen zodat hij even naast haar kan liggen als het nodig is. En alsof er een wonder is gebeurd, dat is nog maar 2 keer nodig geweest haha.