peuter voor het eerst naar Kdv, ervaringen gezocht

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Frisbie, Jun 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Frisbie

Frisbie Bekend lid

Apr 3, 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Onze jongste gaat over een paar maanden starten op een Kdv. Hij zal dan net 2 jaar geworden zijn. Als baby is hij dus niet naar een kdv geweest. Hij zal voor het eerst zonder ons of familie zijn.

Onze oudste gaat over een paar maanden naar school en is nooit naar een Kdv gegaan. Maar goed, ouderschapsverlof is op dus ik moet gewoon weer meer uren maken. Hij moet dus wel naar het kdv en ik voel me daar vervelend bij. Niet omdat ik anti kdv ben, wel omdat hij helemaal alleen daar zal zijn en meteen een hele dag.

Hebben jullie ervaringen met een ouder kindje naar een Kdv brengen? Hoe ging dat? Doe ik er verstandiger aan om hem er de eerste 2 maanden 2 halve dagen naartoe te brengen en de maand er op pas 1 hele dag?

2. TmvD

TmvD Bekend lid

Jan 10, 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Het is voor beide partijen een lastige leeftijd. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en heb mijn zoontje van toen bijna 2 een paar maanden terug voor het eerst bij het kinderdagverblijf gebracht. Het verschil is wel dat hij gewend was om naar een gastouder te gaan.

Hij heeft de eerste dag veel verdriet gehad. Weinig gegeten en niet geslapen. De 2e dag ging al wat beter en zo zagen we elke keer een stapje vooruit. Na 1,5 maand wilde hij 's middags niet mee naar huis. Hij huilde tot vorige week nog wel elke ochtend bij het afscheid maar dat was zo over.

Bereid je er op voor dat hij er moeite mee krijgt. Het is overigens overal zo dat je de mogelijkheid krijgt om hem te laten wennen. Meestal 2-3 keer. De eerste keer 2 uurtjes en de 2e keer wat langer.
    Het kan ook zo zijn dat het de eerste paar keer goed gaat en dan opeens het besef krijgt dat het blijvend is. Dit is heel normaal en als het goed is weten de leidsters daar mee om te gaan.

Succes:)

3. Florina

Florina Fanatiek lid

Jan 24, 2015
    2,729
    1,165
    113
    Hier is mijn dochter toen ze 1.5 was voor het eerst naar het KDV gegaan, ze gaat wel maar 2 ochtenden per week (van 09:00 tot 13:00). Ik denk dat 1 dag ook prima zou gaan trouwens.

Het ging eigenlijk gelijk ontzettend goed! Ik ben uiteraard de eerste keer nog even bij haar gebleven en op een gegeven moment zei ik dat mama wegging en toen liep ze zelf al weg naar het speelgoed en de andere kinderen. Ik ben toen weggegaan en heb achteraf van de leidster gehoord dat ze nadat ze doorhad dat ik er echt niet meer was wel even stilletjes moest huilen maar het na een boekje lezen alweer over was. De keren daarna heeft ze niet gehuild tijdens het afscheid nemen en ging het hartstikke goed! :) Ze heeft ook elke keer weer heel veel zin om er naartoe te gaan en met de kindjes te spelen.

Ik had verwacht dat ze het afscheid nemen moeilijk zou vinden maar dat is dus niet het geval.

4. Frisbie

Frisbie Bekend lid

Apr 3, 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Super bedankt voor de reacties!
    Ik blijf een knoop in m'n maag houden, zou het zo erg vinden als hij daar om mij zit te huilen...
    Ik wacht het maar gewoon af, gaat het niet dan zien we het dan wel weer. Wie weet doe ik mezelf te veel eer aan en laat hij geen traan om mij :).

5. Bailief

Bailief Niet meer actief

Je topic is al van anderhalve week geleden maar misschien heb je ook iets aan mijn ervaring. Mijn dochter is begin april begonnen op het kdv, iets jonger dus dan jou kindje. De bedoeling was anderhalve dag per week maar het is zo'n anderhalve maand lang 2 halve dagen geweest, een hele dag lukte niet. Mijn dochter dronk en at daar een aantal weken niet, gewoon echt niets, en sliep erg kort. Na een tijdje sloeg dit om, het gaat nu prima. De enige keren wanneer ze een terugval heeft is wanneer er geen vaste leidster op de groep staat maar dat vind ik ook niet gek. Kindjes hebben denk ik wel behoefte aan vaste gezichten.

De leidsters van ons kdv hebben dit vaker meegemaakt bij kindjes die al iets ouder waren toen ze begonnen op het kdv dus ik denk echt dat het voor jou en je kindje fijner is omet 2 halve dagen te beginnen. Misschien gaat het ook al wel heel snel goed natuurlijk! Maar als het niet zo gaat dan zit je wel met een probleem voor die dag als je werk ook op je rekent.

Share This Page