Misschien ben ik een beetje te vroeg hiermee, maar ik ben alvast aan het rondkijken voor een goede kdv voor de kleine straks. Ik heb al 1 op het oog, maar nu zit ik ook te denken of een gastouder misschien niet beter is? Volgens mij is het sowieso financieel voordeliger. Maar de belangerijkste is natuurlijk dat de kleine in een goede handen is. Wat zijn jullie ervaringen met een gastouder tov een chreche?
Ik heb zelf als kind altijd bij een gastouder gezeten, maar dat was de moeder van een klasgenootje van mij.. Bij een kdv krijg je sowieso geld terug van de belasting, bij gastouder moet je er op letten dat het een erkende gastouder is, als die niet erkend is krijg je vaak geen geld terug van de belastingdienst.. Voor ik bij die moeder van mijn klasgenootje/vriendinnetje kwam, heb ik nog bij 2 andere gastgezinnen gezeten, eentje had heel veel kinderen en een (zover ik me kan herinneren) verschrikkelijk rommelig/smerig huis. Die 2e waren mijn broertje een ik de enigste gastkinderen, dus best saai.. mijn broertje heeft nog een tijdje op het kdv gezeten, en heeft daar best wel wat vrienden aan overgehouden (hoewel hij nog zo jong was) nu 13 jaar later is hij met 2 jongens nog steeds bevriend.. Ik heb zelf nooit op een kdv gezeten, maar vond zelf een gastouder niet echt een succes. Zelf hebben wij voor een kdv gekozen
Wij gaan zelf voor een kdv. Bij gastouders is het idd goedkoper maar je komt wel voor nadelen te staan als: wat als de gastouder ziek is en het kind niet terecht kan, minder speelkameraadjes dan op een kdv en je moet een persoonlijke klik hebben met de gastouder. Bovendien vind ik de ruimte bij een kdv toch vaak mooier/beter/schoner. Het is idd prijzig maar je krijgt een deel terug van de Belastingdienst.
Zelf ben ik werkzaam op een kdv en onze kleine gaat straks ook naar het kdv. Als ik jou was zou ik eerst eens op een kdv gaan kijken, dan kun je meteen een gevoel krijgen of het bij jullie past. En wat voor groepen er bijvoobeeld op het kdv gedraaid worden, horizontaal of verticale groepen ( horizontaal is zelfde leeftijdsgroepen en verticaal is van 0 tot 4 jaar dus alles bij elkaar) Zelf werk ik op een verticale groep en zie ik dat de kindjes veel van elkaar leren en aan elkaar optrekken. Ook ligt het wel aan je kindje, sommige kindjes voelen zich niet fijn op een kdv maar daar kom je snel genoeg achter. Andere kindjes willen echter niet mee naar huis zo leuk dat ze het vinden haha. Maar een rondleiding is nooit verkeerd en kun je daarna voor jezelf de voor en tegens bekijken. Bij een gastouder is het inderdaad zo als zij ziek is je met een probleem zit. Maar daarom moet je alles even afwegen veel succes!
Mijne zou bij een gastouder gaan, voordeliger en ze is in een huiselijke sfeer. Wij kunnen zelfs geld terug krijgen van de belasting en er zijn 4 kindjes dus genoeg tijd voor de mijne. Alleen wordt ik thuismama dus helaas niet meer nodig maar als ik weer moet kiezen dan gastouder.
Hier gastouder en bevalt goed. Gastouder is iets goedkoper, maar scheelt allemaal niet heel veel hoor. Ik vind het wel fijner dat er meer individuele aandacht is, geen grote groepen en gewoon in huiselijke omgeving is. Nog een voordeel is dat je je kindje niet zo snel opgehaald hoeft te worden als bij een KDV als ze bijv. verhoging ofzo hebben. Niet natuurlijk als hij echt ziek is... En als de gastouder ziek wordt of vakantie heeft, kan je gewoon vervanging krijgen via het gastouderbureau.
Ik werk ook op een KDV en zie daar zoveel voordelen aan. Een gastouder is misschien goedkoper, maar qua ontwikkeling krijgen ze veel minder mee. Op een KDV is iedereen die er werkt opgeleid om activiteiten te doen gericht op de ontwikkeling en vaak bij gastouders hebben ze een "cursus" gehad en zijn daar niet zo mee bezig. Er is op een KDV ook meer geld voor het werken aan de ontwikkeling. Ook zijn er meer kinderen waar je kindje uit kan "kiezen". Bij een gastouder moeten er maar net wat kinderen zijn van de leeftijd van jou kindje en waar het ook mee klikt. Dus om een lang verhaal kort te maken, ik zie meer in een KDV.
Thanks voor jullie reactie. Allebei heeft natuurlijk zijn voor,- en nadelen, maar lees wel veel meer positievere reacties over een kdv en dat was ook onze eerste keuze. Maar ga er nog wel goed over nadenken wat goed bij ons past en wat de beste voor onze kleine is .
Wij gaan voor een gastouder, vooral om financiële redenen. Mijn man werkt in het onderwijs en heeft soms dagen dat hij maar van 10 tot 14 uur les hoeft te geven. Bij de kdv's bij ons in de buurt betaal je steeds per dagdeel en dan zou zo'n dag van 10 tot 14 uur dus betekenen dat je 2 dagdelen moet betalen. Bij de gastouder kunnen we per uur betalen, wat voor ons veel voordeliger is. Bovendien woont ze vlakbij en kennen we haar goed