Wat voor konijnenhok voor 2 konijnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ammie1984, 4 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Wij krijgen binnenkort 2 konijntjes. Dochters helemaal in de gloria. Ik ben nu op zoek naar een geschikt buitenhok. Er is zoveel keus, ik vind het best lastig?

Is bijgevoegd hok een optie en groot genoeg voor beide konijntjes of zouden jullie een ander hok adviseren?

Bijgevoegde bestanden:

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Hoe groter, hoe beter! Konijnen willen kunnen rennen en springen! Wij hebben een groot hok met 2 verdiepingen (van ca. 3 bij 1,5 meter) met grote buitenren waar ze altijd in kunnen.

3. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Beide hokken zijn echt veel te klein!
    Dwergkonijnen hebben minimaal 1 vierkante meter per konijn aan ren nodig.
    Mooiste en makkelijkste is om zelf een ren te bouwen (liefst overdekt ivm katten en roofdieren) en daar een hok in te zetten die kan dienen als schuilverblijf.
    Bij konijnen geldt, hoe groter, hoe beter!
    En ik vind ook, hoe meer plezier je ervan hebt :)
    Je ziet veel meer van hun gedrag, je kan er lekker bij gaan zitten en ze naar je toe laten komen (konijn optillen is ook echt een no go).

Een zandbak in de ren wordt ook altijd zeer gewaardeerd ;)

En let ook op de geslachten van de konijnen.
    2 mannetjes wordt gegarandeerd vechten.
    Mooiste is een mannetje en vrouwtje (liefst nog uit de opvang, er zitten zo ontzettend veel leuke koppels!) Waarbij het mannetje gecastreerd is/wordt.
    Anders 2 vrouwtjes. Advies is om de vrouwtjes ook te laten steriliseren vanwege medische reden (baarmoederontsteking en tumoren), maar ook omdat ze stabieler wordt qua gedrag naar hun maatje.

Zuul, Achterkantvandemaan en Cobon vinden dit leuk.
  4. liset22

liset22 Actief lid

21 jul 2007
    212
    99
    28
    Zijn allebei te klein of je moet er nog een grote ren aan vastmaken. Wij hadden een ferplast gran lodge 140 met een grote ren eraan. Zoals hierboven staat, konijnen moet kunnen rennen

5. PreciousGirl

3 okt 2016
    24
    15
    3
    Sowieso geen hok bij VidaXL bestellen, Hebben wij ook gedaan.. echt super slecht kwaliteit. Hok is van februari, en er valt al vanalles vanaf. Hier komt volgend jaar zeker een ander hok.

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    VidaXL heeft sowieso producten met een slechte kwaliteit. Twee keer iets besteld (niks te maken met konijnen) maar allebei de keren teruggestuurd want je zag gewoon dat het zo uit elkaar zou vallen.

7. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Mocht je twijfelen, mijn zus runt een konijnenopvang. Als je advies wil kan je altijd even bellen of mailen!

www.konijnenherberg.nl

1548, gitaartje en Eeka76 vinden dit leuk.
  8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Ze hebben samen minimaal 2 m2 permanente ruimte nodig (op 1 verdieping). De meeste konijnenhokken zijn dus veeeel te klein, je moet er echt een ren bij kopen of maken.

9. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Op de site staat ook info over huisvesting van konijnen!

Bekijk bijlage 726083

10. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Dit is helaas veel te klein. Aangeraden wordt minimaal 2m2 per konijn (en dan uitgestrekt dus niet de hoogte in). Wij hebben een tweedehands nachthok gekocht, zijkant van de ren die eronder zat eruit gesloopt en een grote ren eraan gemaakt. Overdag lopen ze veel los in de tuin en snachts zitten ze dan in die ren/hok. Ren is 4 bij 1,5, stevig gaas + golfplaat erop. In de winter leggen we er nog een zeil over. Werkt prima en kun je ook zelf (laten) maken :).
    Ik weet niet waar jullie de konijnen vandaan halen, maar let ook op dat het een man + vrouw zijn (en dat ze geholpen zijn) en ingeënt. Dit werkt als koppel het beste.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het hok is niet zo belangrijk. Zorg echter voor een goede grote ren!

Vig83 en Damay77 vinden dit leuk.
  12. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Er zijn hier al goede tips gegeven qua oppervlakte en geslacht.

Ik heb een grote overdekte metalen volière op maat laten maken (4x1.20 meter ofzo) en hier staat een houten hok met 2 verdiepingen in, altijd open uiteraard. Iets laten maken kost wat meer, maar zo past het goed in de tuin en metaal knagen ze niet kapot.

13. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Bedankt voor jullie reactie. Hebben jullie wat foto’s van hokken die geschikt zijn voor twee konijnen? Het zijn twee Hollanders. M’n dochters hebben allebei een vrouwtje uitgekozen.

14. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
  15. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Die van ons (oke zijn wel 2 franse hangoren) hebben een houten kinderspeelhuis met extra verdieping erin gemaakt. Daarom staat een ren om een stuk tuin af te zetten waarin ze vrij kunnen rondlopen.

16. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Op de site van het licg staat ook waardevolle info als het gaat om het houden van dieren en kooi maten..

17. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
  18. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ik denk dat het een van deze twee gaat worden. Dan kan ik er omheen nog een ren plaatsen en in de ochtend de deurtjes open zetten zodat ze het hok uit kunnen en wat meer de tuin in kunnen.

Bijgevoegde bestanden:

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Oeh, hopen dat dat goed gaat.... vrouwtjes gaan vaak met elkaar knokken. Vooral rond de tijd dar hun hormonen op gaan spelen. Niet rot bedoeld maar je had/kan beter voor een gecastreerd rammetje en een voedster gaan. Die combinatie heeft de meeste kans van slagen.

Beide hokken zijn niet zo geschikt. De bovenste zeker niet omdat ze geen ren hebben. Van de onderste is de uitloopren veel te klein.
    Een konijn wil rennen en springen. Dus belangrijk dat een hok lang is en liefst ook minimaal 80 cm hoog zodat ze nog een sprongetje in de lucht kunnen maken. Liefst nog met een zandbak erin zodat ze kunnen graven.
    Voor 2 konijnen zou ik minimaal een ren van 4m2 nemen. 4 meter lang zodat ze een een klein sprintje kunnen maken. Een hok is niet het belangrijkste. Die hoeft niet groot te zijn. Het gaat om de ren. Daar zullen ze het meeste in verblijven. Ik heb zelf voor mn 2 konijnen een ren gemaakt van een meter breed en 5 meter lang. Hierin een stuk uit gegraven en met gaas bekleed en vol gestort met zand zodat ze lekker kunnen graven.

Verder staat er in deze ren een schuilhok van zo'n 80x40 cm waar ze snachts knus in zitten.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Van welke site zijn deze hokken? Vaak zijn dit soort hokken klöte om schoon te maken. Zo'n lade gaat vaak snel kapot/rotten en vaak zijn deze hokken ook nog eens van dun waaibomenhout dus binnen een paar jaar kapot/weg gerot. + er moeten op alle randen strips omdat konijnen er 9 van de 10x aan gaan knagen.
    Oh en houd er rekening mee dat je dit soort hokken op de stenen zet. Of gaas eronder want ze hebben zich in no time uit het hok gegraven...

Voor dat geld kan je net zo goed zelf een grote ren maken met goed hout en gaas met een nachthokje erin. En echt, hier hoef je niet handig voor te zijn. Ik heb hem ook zelf gemaakt. 5 panelen maken, gaas erop vast neigen, panelen in elkaar schroeven, verven en klaar.

Deel Deze Pagina