Hallo, Dochter zit in groep 1 en gaat graag naar school. Wel geeft ze aan dat haar taakjes saai zijn en dat ze het wel kan . Ik heb dit bij het vorige 10 min gesprek aangehaald om te kijken of dit ook echt zo is en wat de juf vindt. Dochter kan lezen en schrijven en dit wist ze niet. Juf gaf aan dat dit ook normaal was en niet iets om extra aandacht aan te besteden. Ok, duidelijk Nu lees ik in de schoolgids dat er bij de kleuters en kist is speciaal voor meer of hoogbegaafde kleuters. Dat is mijn kind niet maar ze is wel de enig in groep 1 die hele zinnen kan lezen.( Hakken en plakken doet ze in haar hoofd) De juf beoordeelde op haar rapport haar taal en rekenen voldoende. De scores Cito waren allebei A. Of moet ik dit absoluut niet vergelijken ? Dochter vindt het ook eng om iets verkeerd te doen, juf gaf dit aan op het rapport.' Ze kan al veel zelf maar vraagt veel om hulp, bang om fouten te maken' Is dat niet iets waar we het over moeten hebben of hoort dat gewoon bij de leeftijd en gaan ze daar niet mee aan het werk? Pfff, wat een vragen he? Ik wil alleen niet overkomen alsof ik mijn dochter hoogbegaafd vindt ofzo.
Nou of het normaal is als een kind in groep een zit en al kan lezen en schrijven. Vind het zelf wel bijzonder. Misschien verveeld ze zich idd.
Ten eerste, als jij het gevoel hebt dat je het erover moet hebben dan moet je erover praten al is het maar dat je beter geïnformeerd bent over je dochter op school want nu zit je met onzekerheden. Op zich hoef je geen extra aandacht aan het lezen en schrijven te geven in de kleuterklas, er zijn daarnaast genoeg andere dingen te leren. Maar ze moet het daarmee niet afdoen, want standaard is het zeker niet dat een kleuter kan lezen in groep 1. Ik zou inderdaad willen weten of ze op andere gebieden ook voorloopt en wat ze daarmee doen. Een A score betekent dat haar score bij de hoogste 25% hoort. Als het gelijk zou zijn met de observaties in de klas zouden die dus denk ik ruim voldoende of goed moeten zijn. Faalangst kan ontstaan als het allemaal te gemakkelijk af gaat. Het kind leert dan niet van trial and error en leert niet dat het ok is om fouten te maken. Ook kunnen ze zien dat het de anderen niet zo makkelijk af gaat en dat kan verwarring geven. (Ze denkt iets over het hoofd te zien waar ze een fout kan maken.)
Beetje vreemde reactie van de juf? Een kind dat kan lezen in groep 1 hoeft inderdaad nog niet hoogbegaafd te zijn, maar doorsnee is anders!
Mijn dochter is net zo, maar hier wordt ze wel een beetje als een 'apart geval' behandeld. Met aparte werkjes en extra toetsen, kijken of ze een jaar kan overslaan. Ons wordt overigens ook wel nadrukkelijk gezegd dat het niet uitzonderlijk is. En zolang ze het naar haar zin heeft op school (wat nu het geval is), laten we het gewoon lekker zo. Er is zoveel meer te doen en te leren in de kleuterklas. Heb je het idee dat ze het niet leuk vindt op school?
Hier kan onze dochter ook goed mee qua leren. Maar de juf geeft ook aan vergeet niet de sociaal emotionele kant van je kind. En dat ze ook nog erg van spelen houden kleuters en je ze dit ook moet gunnen. Ze mag wel verder werken in haar lees en schrijfboekjes.
Bedankt voor jullie verhaal dames, ik heb besloten om het maar even te laten rusten tot de 10 min gesprekken
Hier een zoontje die ook in de kleuterklas kon lezen en daarnaast al aardig kon rekenen. Voor cito beide A. Niks meegedaan, ja hij kreeg in groep 2 wat groep 3 werkjes om de laatste maanden door te komen, extra geprikkeld te blijven. Hij begon zich namelijk een beetje te vervelen. Hij zit nu in groep 3, in t begin liep hij voor omdat hij al kon lezen, maar nu is dat aardig bijgetrokken. Hij doet het nu nog steeds goed, scoort goed op de cito, maar stijgt er niet meer bovenuit. Ondertussen speelt hij dus nog steeds erg graag, en zoals iemand anders zei: sociaal emotioneel niveau is ook zo belangrijk! Mijn zoon is helemaal in zijn elementje als hij nog even in de lego hoek mag. Toen wij in de kleuterklas te horen kregen dat wij een lekker slim kind hadden, waren we natuurlijk heel trots, maar ook bij ons zei juf dat het niet uitzonderlijk is. Faalangst heeft hij, en dit is nu een "probleem" zodra hij denkt dat hij t niet kan, stopt hij ermee. Hier zijn ze nu mee bezig, zijn hele zelfbeeld is laag..terwijl het zo een leuk en lief kind is! Wat ik vertellen wil, ik snap je vragen, hadden wij ook, maar laat haar lekker gaan! Als het echt buitensporig is dan rekt school cht wel aan de bel! Tot die tijd zullen er genoeg redenen zijn voor juf om haar lekker mee te laten draaien zoals ze nu doet. Er is tenslotte meer als rekenen en taal!