Vraag over ontslagrecht

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 11 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Zoals mijn titel het ook al een beetje zegt, ik heb een vraag over ontslagrecht.

Even wat extra informatie. Ik werk voor een nederlandse vestiging van een Amerikaans bedrijf. Op ons kantoor werken (inclusief mijzelf) 3 mensen. Dinsdag heb ik te horen gekregen dat ons kantoor gaat verhuizen naar Roemenië pe en wij drieën dus onze baan kwijt zijn per 1 oktober.

Nu ben ik momenteel 28 weken zwanger en zit ik tegen die tijd in mijn zwangerschapsverlof. Nu lees ik op het uwv.nl dat je in principe niet ontslagen mag worden tijdens je bevallingsverlof of tot 6 weken na die tijd en dat dat dan alleen via de rechter mag. (heb een contract voor onbepaalde tijd) Klopt dit? Mag dit altijd alleen via de rechter of gaat dat in dit geval niet op omdat mijn andere collega’s ook worden ontslagen?

Groetjes Suus

2. koala28

koala28 Niet meer actief

Veel keus heb je niet. Of het is meeverhuizen of het is ontslag (evt. met vergoeding).

Het bedrijf dient een ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV Werkbedrijf. Of het bedrijf kan ervoor kiezen om het via de kantonrechter te doen.
    Ik zou in ieder geval even het UWV bellen.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Nee, ik besef dat ik geen keus heb haha. Ik ben niet van plan te verhuizen naar Roemenië.

Mijn vraag is dus vooral of ik tijdens het zwangerschapsverlof wel of niet ontslagen kan worden of dat het erna pas mag. Dat scheelt toch weer een paar maand.

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik denk dat alleen het UWV of de kantonrechter daar uitsluitsel over kan geven.

Op de site van UWV staat dat ontslag meestal niet mag in de situaties die jij opnoemde. Maar door het woordje 'meestal' kun je dit dus ruim nemen. Ik zou echt even UWV bellen en vragen wat sowieso de procedure is in jouw geval.

5. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Als je je zorgen maakt over je zwangerschapsverlof, dat hoeft niet, want het UWV neemt die betaling over (die doen ze nl voor die tijd toch al aan je werkgever). Mijn contract houdt middenin mijn verlof op maar de betaling gaat dus door. De vraag is of je zomaar ontslagen kan worden als je een vast contract hebt, ben je geen lid van een vakbond? Ga in ieder geval niet zomaar ergens mee akkoord (niets tekenen dus!) want dan kun je ook je recht op ww verspelen. Succes!

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Nee, ik maak me geen zorgen over mijn zwangerschapsverlof, heb bij het uwv gewerkt hiervoor, dus ben wel op de hoogte wat betreft die regels, maar vind het nu even lastig. Denk dat ik idd maar even het uwv zelf bel.

7. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Bij mijn weten moet je werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV Werkbedrijf (oude CWI), welke om de genoemde reden ook toegekend zal worden. Ze zullen je dan ook een ontslagvergoeding moeten betalen, maar daarover wordt nog beslist.

Veel succes! Leuk is immers anders...

Groetjes,
    Josien

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Als je antwoord hebt, kun je dat dan ook even hier melden? Ik ben zelf wel nieuwsgierig en daarnaast zijn er in de toekomst misschien ook andere dames met dit probleem.

Deel Deze Pagina