Graag wil ik mooie foto's maken van (voornamelijk) de kids, mooier dan met mijn telefoon. Ik heb verder geen ervaring met camera's. Het lijkt me wel leuk om er wat over te gaan leren, maar geen hele grote ambities. Wie kan mij een camera aanraden? Ik weet niet zo goed waar ik op moet letten bij de aanschaf ervan.
Ik zou een canon of een nikon digitale spiegelreflexcamera aanraden. Zelf heb ik de Samsung S20, volgens mij de beste camera van alle smartphones, maar met een spiegelreflexcamera heb je echt wel veel meer opties en een betere kwaliteit vind ik. Vooral de portret modus, wat erg leuk is met kinderen, kan je niet evenaren met een smartphone. Nadeel is wel dat je een spiegelreflexcamera niet zomaar in je broekzak stopt, in tegenstelling tot een smartphone.
Ik heb de Olympus pen gehad. Maakt erg mooie foto's en is een compact camera. Nu wel weer overgestapt op een spiegelreflex omdat ik dat fijner vind fotograferen. Weet niet of je Instagram heb, maar Lisette Lubbers heeft een tijdje terug heel duidelijk alles stap voor stap uitgelegd, dus als je de camera heb kan je is op haar Instagram kijken om het een beetje te leren
Als je voor een spiegelreflex gaat, moet je wel investeren om de camera te leren kennen en de verschillende functies en instellingen, anders kan je net zo goed een andere camera kopen denk ik die je gewoon op automatisch zet.
Het begint met een budget bedenken. Ik was 500 kwijt voor mijn spiegelreflex. Maar als je er meer mee gaat doen dan loopt het wel op. Ik heb er twee lenzen extra bij, samen ook al 500 euro. Goede tas. Zonnekappen (die kosten dan weer niks op Ali). Geheugenkaarten. Extra accu is ook fijn, maar tikt aan. Dan heb je nog filters en ringen (Ali) om deze op elke lens te kunnen zetten zodat je niet voor elke lens alle filters hoeft te kopen. Evt een statief. Afstandsbediening (Ali) zodat je de camera niet beweegt als je hem lang laat doen over het maken van een foto. Het is al snel en dure hobby. De automatische stand is niet geldig indd, ik focus handmatig. Als je kinderen op de foto wilt zetten dan kan dat best een uitdaging zijn. Ik heb een hoop geleerd van realworld (YouTube).