Boekencontrole, wat voorbereiden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Fritsie, 22 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Vanmorgen ben ik gebeld voor een boekencontrole van de belastingdienst.
    Inspecteur gaf aan dat dit steekproefgewijs gebeurt, ik heb de pech dat ik ertussen uitgeplukt bent en in mijn geval gaat het om de jaaraangifte en btwaangifte.
    Mijn administratie voer ik op papier, aangezien deze niet groot is.

Zijn er nog dingen die ik moet voorbereiden? Hoe gaat een boekencontrole in zijn werk?

Ik wordt er zenuwachtig van, ook al weet ik dat ik niets vreemds hebt gedaan en dat de administratie klopt!

2. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Heb je geen boekhouder / adviseur?

In het kort alle papieren / digitale bewijzen waarmee je tot de aangifte bent gekomen.

3. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Nee geen adviseur.

De administratie is zo klein, dat de aangiftes makkelijk zelf te doen zijn.
    Papierwerk is naar mijn inziens in orde, dus het zal wel loslopen. Ik ben alleen heel benieuwd hoe zoiets in zijn werk gaat.

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Mag ik vragen wat voor bedrijfje je hebt? Ik heb zelf een webwinkel, en hier doen we ook bijna alles zelf, behalve de inkomstenbelasting.
    Ik zou ook echt niet weten wat ik ze zou moeten tonen dan? Ja, mn mappen natuurlijk.. maar komen ze ook kijken naar je voorraad enzo?

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier een belastingadviseur ;)

Zorg dat je je administratie en facturen op orde hebt, je aangiftebiljetten en je bankafschriften/jaaropgaves erbij en dan ben je er al wel grotendeels.

Ze zullen wel steekproefsgewijs een aantal facturen controleren en misschien een paar posten uit je aangifte inkomstenbelasting. Dan controleren ze of je de kosten werkelijk hebt gemaakt, of ze werkelijk zakelijk waren, hoe ze betaald zijn, bij verkoopfacturen controleren ze misschien of je aan de factuurvereisten hebt voldaan.

Belastingcontroleurs zijn meestal heel vriendelijk hoor, dus niks om zenuwachtig voor te zijn.

6. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Administratie is duidelijk, facturen zijn aansluitend, gemaakte kosten overzichtelijk en traceerbaar.
    Alle afschriften zijn ook aanwezig, rittenregistratie gaat automatisch.

Dus eigenlijk niets om zorgen over te maken, het is meer het idee dat een inspecteur komt kijken of je niet fout bezig bent.

En misschien had ik niet moeten googlen, daar vind je de engste verhalen!

Ik wist niet dat ze steekproefgewijs controleren, ik dacht dat hier altijd een reden of vermoeden voor was om een controle uit te voeren?

Dus als mijn mappen compleet en overzichtelijk zijn moet het goed komen?

7. Miesee

Miesee Actief lid

5 apr 2010
    157
    0
    0
    Ja hoor, komt goed.
    Die man komt langs. Je zet alles op tafel, geeft hem een kopje koffie en verder laat je hem zijn werk doen. Hij zal tussendoor misschien wel wat vragen maar verder kijkt hij gewoon hoe je mappen eruit zien en een aantal dingen controleren, hoe je verkoopfacturen eruit zien of alles herleidbaar is etc.
    Zal niet veel voorstellen als je zo'n kleine onderneming hebt.

8. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Ok, bedankt allemaal! Ik heb nu meer een idee, hoe het allemaal in zijn werk gaat.
    Ik ben voor nu gerustgesteld.

Afspraak staat voor eind volgende maand en ik ben heel benieuwd!

9. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bij ons merken we er meestal weinig van, we geven de man een kantoor, geven alle mappen, en laten hem het magazijn zien. Meestal zijn ze alleen geïnteresseerd in hoe de koffie automaat werkt :))

10. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Haha, een koffieautomaat heb ik niet!
    Maar ik zal een grote kan goede koffie maken voor de beste man!

11. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Nog een tip, haal wat lekkers bij de koffie, is niet noodzakelijk maar wordt wel geapprecieerd :D

12. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    :D
    Zal ik doen!
    En daarna een goede borrel voor de onderneemster! ;)

13. zeeuwse

zeeuwse Actief lid

3 mei 2013
    328
    0
    0
    Meestal krijg je nog een brief en daarin staat wat ze willen zien.

Ik heb gewoon gelijk de antwoorden op die vragen al uitgewerkt in het kort en dat gelijk gegeven en de boeken ernaast gezet en een kopje koffie erbij.

Bij mij was ze binnen een uurtje al terug weg, 2 koppen koffie en een gezellig gesprek verder.
    De boeken heeft ze niet eens ingekeken en de uitwerking was voor haar al voldoende, nog een aantal kleine vragen gehad en dat was alles.

Op google staan zulke spookverhalen, niks van aantrekken.
    Wees jezelf en gewoon aardig.

14. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt!
    Had ik ook nooit moeten doen, dat googlen.
    De administratie is ook gewoon op orde en aansluitend, dus het moet goed komen.

Wel een goede tip, om alvast de eventuele vragen uit te werken!

15. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Weetje en belastingcontroleur heeft al vrij snel in de gaten hoe jij met je spullen omgaat als jij een ontzettend sloddervos bent dan is jou administratie ook vaak zo als jij netjes en geordend bent is je administratie ook vaak zo. Wij hebben een financieel en fiscaal adviesbureau en hebben dan ook af en toe een belastingcontroleur op kantoor voor 1 van onze klanten, maar er zit maar zelden een zeikerd tussen de meeste controleurs vinden zoals al eerder gezegd de koffie en de netheid van de papieren belangrijker dan de inhoud.

16. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie!
    Hopelijk maak ik mij druk om niets, het is meer het idee dat er een controleur komt.

Bovenstaande reacties stellen mij gerust en ik zet de koffie en iets lekkers op het boodschappenlijstje!

Deel Deze Pagina