Katten allergie - Siberische kat

Discussie in 'De lounge' gestart door MamMo, 30 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamMo

    MamMo Bekend lid

    1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Hoi!
    Mijn moeder waar ik goed contact mee heb is zeer allergies voor heel veel dieren. Voor katten misschien nog wel het meeste.
    Ze gebruikt medicatie en puffers en alsnog is ze knetter benauwd na contact met een kat.

    Ons gezin zou best graag een kat willen en mijn moeder begrijpt dat. Maar het zou betekenen dat ze nooit meer op bezoek kan komen en dat wil ik niet.

    Nu heb ik op internet gelezen dat o.a. Syberische katten antieallergies zijn en dat veel mensen daar wel tegen kunnen.

    Mijn moeder staat wel open om dit te proberen door er een keer een te ontmoeten :)

    Maar voordat ik kijk of ik dat kan organiseren. Ik ken niemand met zo'n kat. Dacht ik laat ik hier eens naar ervaringen vragen.

    Zijn er mensen met een ernstige allergie die toch tegen een bepaald ras kunnen?

    Bedankt

    P.s. je zou denken een naaktkat moet kunnen, maar het gaat niet om de haren. Een naaktkat kan mijn moeder iig niet tegen. Het gaat om een bepaald stofje wat ze o.a. in hun speeksel hebben.
     
  2. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Wij hebben een Siberische kat! Ik ben allergisch in de hoogste graad, mijn dochter iets minder.
    Wij hebben nu bijna 3 jaar een mooie rooie je-weet-wel-kater in huis.

    Mijn dochter heeft nooit last, ik moet er op letten dat ik goed mijn handen was als we hebben gekroeld. Ook merk ik een hele lichte reactie als mijn weerstand minder is (ziek, of tijdens de hoogtijdagen van het hooikoortsseizoen). Maar het valt me 300% mee!

    Ook visite die allergisch is, staat altijd verbaasd over het uitblijven van een reactie.

    Ga wel bij een erkende fokker testen waar je een kitten wilt kopen (met stamboom), de reactie kan nog wel eens per bloedlijn verschillen.
    Als je in de buurt van Rotterdam of Den Haag woont mogen jullie best eens hier langskomen om te kijken of er een reactie is.
     
  3. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Oh ja, ze zijn prachtig, heel erg huiselijk, ontzettend lief met kinderen en kunnen apporteren. Geweldig ras!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    fanona, Lana1986, Huismuisie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. MamMo

    MamMo Bekend lid

    1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Wat gaaf om je ervaring te lezen. Dat geeft goede hoop! Het is een prachtig beest zie ik op de foto! Jammer genoeg wonen we niet in de buurt. Anders waren we graag komen knuffelen.
     
  5. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Hier ook heel allergisch en dit ras gehad zonder serieuze problemen.
     
    MamMo vindt dit leuk.
  6. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Als je Facebook hebt, zoek dan naar een pagina over Siberische katten. Er zijn er meerdere. De meeste bezitters zijn wel bereid om iemand even te laten knuffelen, omdat ze vaak in t zelfde allergie-schuitje zitten. Als je daar een oproep plaatst is er misschien wel iemand in de buurt waar je langs mag komen. Wel even navragen of ze geen andere dieren hebben dan...
     
    MamMo vindt dit leuk.
  7. MamMo

    MamMo Bekend lid

    1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Het is dus echt waar. Ik was bang dat het een broodje aap verhaal was.

    Lief dat jullie reageren.
     
  8. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Ik heb een kennis en die heeft kittens van inderdaad anti allergene kat. Als je wil kan ik je mogelijk in contact brengen
     
  9. lavender

    lavender Actief lid

    30 jan 2015
    172
    145
    43
    Er zijn meerdere soorten rassen die aangeschaft kunnen worden met een allergie. Balinees, Javaan (of Oosterse langhaar), Sphynx, Rex, Cornish Rex, Oosterse korthaar, Noorse Boskat, Bengaal en Abbessijn.
     
  10. MamMo

    MamMo Bekend lid

    1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Dank je ik had het ook gevonden, er gaat een wereld voor ons open. Ben ondertussen beetje verliefd op de Siberische kat ;)
     
  11. MamMo

    MamMo Bekend lid

    1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Welke omgeving (woon zelf in Twente)
     
  12. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Het kan inderdaad werken. Wij hebben een sibeer gehad. Helaas veel te jong overleden, maar hij was fantastisch. Wat ik fijn vond was dat hij een bult aan vacht had, maar nooit echt veel terug vond in kleding of op meubels. Hier kwamen ook mensen op bezoek met een allergie en zij reageerden veel minder dan anders.
     
    MamMo vindt dit leuk.
  13. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Dichtbij den haag
     
  14. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Klopt gedeeltelijk. Deze katten maken ook minder van deze stof aan dan een HTK-kat, maar Siberen nog een stuk minder. Bovenstaande katten zijn niet geschikt voor mensen met zware allergieklachten.
     
    MamMo, Ysabella en RoIn vinden dit leuk.
  15. lavender

    lavender Actief lid

    30 jan 2015
    172
    145
    43
    Snap ik. Heb er paar jaar geleden ook naar gekeken. Zijn plaatjes!
     
    MamMo vindt dit leuk.
  16. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Hier helaas geen goede ervaring met Siberen wat betreft allergie. Buiten dat het natuurlijk wel geweldige katten zijn, is de allergie maar nauwelijks/ een heel klein beetje minder dan bij 'gewone' katten.
     
  17. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Heb er 2.. ook dit ras aangeschaft ivm allergie. Voor ons hielp het maar het helpt niet voor iedereen.

    De 1 verhaart wel echt verschrikkelijk. De ander een stuk minder. Daar zit dus ook wel echt verschil in. Mijn huis en kleding zit vooral in de rui periode wel onder de haren maar mijn neva masquerade heeft dan ook een enorme kraag in de winter.
    De ene kat is ook de ander niet. Je moet dus eigenlijk knuffelen met de kat die je op het oog hebt maar dat zal de Fokker je ook vertellen.

    Ik weet niet of je ruimtelijk woont maar in een gewone woonwijk zou ik ze niet los buiten laten maar je tuin afzetten.

    Generatie op generatie worden ze binnen gehouden en ze zien het gevaar van verkeer niet. Bovendien zijn het meestal allemans vrienden die met iedereen meegaan.

    Ben benieuwd!
     
  18. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Het lezen van dit topic doet wel wat. Ik heb nu een onwijs lief dametje uit de opvang. Een lapjeskat. Huis-tuin-keuken. En ik wil haar nooit meer kwijt. Maar ik ben nog steeds verliefd op de Siberische kat. Die van ons moest nog acht worden en viel plotseling voor mijn voeten neer. Een hartprobleem bleek achteraf, die ook van tevoren nooit gezien zou kunnen zijn. Goddank was hij thuis, want die van ons kwam buiten. Hij liet zich door niemand anders dan ons oppakken. Hij leefde altijd binnen trouwens, tot we verhuisden naar een plek met veel tuin en weiland in de directe omgeving. Hij redde zich goed en was altijd in de tuin of ging mee de hond uitlaten. Dan ging hij mee tot een bepaalde bocht op van het fietspad en daar ging hij liggen wachten tot we terug kwamen. Soms tot grote ergernis van fietsers ...en terecht...want hij ging niet aan de kant. Afhankelijk van de reacties was dat prachtige beest uiteraard van mij, maar soms had ik geeeeeen idee. Lol... hij wordt gemist. Hij is begraven in de tuin. Pal onder zijn eigen ingang die we in de schutting hadden gezaagd, bewaakt hij het fort.. 616956_4505266952976_1459352169_o.jpg
     
    Liekje81, Bailey07 en Ysabella vinden dit leuk.
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Om die redenen hebben wij nu een bengaal lopen! Zo prachtig!
    Mijn zoon heeft geen allergische klachten (bij hem slaat alles op de ademhaling...)
    We overwegen zelfs een tweede.

    Ga naar diverse cattery's en niet via mp, een raskat zonder stamboom is gewoon niet zuiver.
    Bij catterys kan je komen kijken en dat weet je gelijk als je moeder mee is of het een goed idee is (pas wel bij tweede bezoek) want wij zijn bij catterys geweest, daar plakte de vloer zo ranzig en te veel katten bij elkaar.
     
    MamMo vindt dit leuk.
  20. MamMo

    MamMo Bekend lid

    1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Goed om te weten. Echt uitproberen dus.
    Wel jammer voor jullie!
    Is er wel een andere kat gekomen?
     

Deel Deze Pagina