Leerkracht vermoeden ADD bij dochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anouk2005, 13 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Afgelopen week had ik een oudergesprek mbt onze dochter van net 10 jaar (groep 6).
    Het gaat uitstekend met onze dochter op school.
    Dit wisten wij zelf ook al.
    Ze rekent momenteel eind groep 7 en krijg al het uiterste aangeboden wat er mogelijk is.
    Ze maakt netjes haar huiswerk, spelling kan soms wat lastiger zijn maar nu het kwartje is gevallen doet ze het achter elkaar.
    Boekverslagen, toetsen etc alles maakt ze keurig.
    Ze is dus erg slim,dit zijn de woorden van de leerkracht.
    Het enige wat opvalt in de klas is dat ze soms snel afgeleid kan zijn en soms niet weet wat er aan instructies is besproken.
    De Juf begon over een evt aandachtstekort stoornis?
    Ik begreep eerst niet wat ze bedoelde en dat blijkt dus ADD te zijn.
    Deze kinderen zijn dromerig, chaotisch, hebben moeite met het plannen en organiseren, vergeten van alles etc.
    Allemaal kenmerken die niet bij onze dochter passen.
    Chaotisch is ze nooit, ze vergeet nooit iets, plant alles ruim van tevoren, is een echte leider en heeft best veel vriendinnen.
    Ze is een kat uit de boom kijker maar dat zijn er zoveel.
    Thuis heb ik aan mijn dochter gevraagd waarom ze soms zo snel afgeleid is en waarom ze soms niet weet waar de Juf het over heeft wanneer ze bijv aan haar vraagt wat er zojuist is besproken.
    Het antwoord van onze dochter is dus dat ze zich rot aan het vervelen is.
    De instructies duren veel te lang, de Juf herhaalt alles meerdere malen, sommen die zij met 2 vingers in haar neus doet worden meerdere malen uitgelegd.
    Dit irriteert haar en daardoor gaat ze vaak alvast beginnen met haar werk en weet daardoor vaak niet wat er gedaan of besproken is omdat ze zich concentreert op iets anders.
    Ik heb haar uitgelegd dat het wel zo netjes is om gewoon te blijven luisteren omdat er veel kinderen zijn die deze instructies wel nodig hebben maar ergens begrijpen wij dit als ouders heel erg goed.
    Het is ook saai en droog als iets continue wordt verteld wat je allang weet en daar steeds weer op terug wordt gekomen.
    Nu een week later zit het me toch niet helemaal lekker.
    Het kind krijgt min of meer een stempel ADD want ze moeten tegenwoordig allemaal iets mankeren.
    De Juf zei ook dat ik er niet te zwaar aan moest tillen en dat ze het in de gaten houden maar liever zou ik toch terug willen koppelen over wat onze dochter heeft verteld mbt het vervelen in de klas en de langdradige instructies die ervoor zorgen dat haar gedachten afdwalen.
    Ze heeft destijds langer gekleuterd maar ergens begin ik daar steeds meer mijn twijfels over te krijgen of dat toen wel zo'n geweldige keuze is geweest.
    Onze oudste zit in groep 8 en zij beheerst al deels het werk waarmee hij naar huis komt en dan vooral het rekenwerk is voor haar een makkie en dit doet ze terwijl ze tv kijkt of achter de computer zit.
    Nu weet ik dat groep 7 volgend jaar een zwaar jaar gaat worden.
    veel huiswerk, grammatica , meerdere boekverslagen, besprekingen, spreekbeurten dus ze zal zeker aan de bak moeten maar als ik haar hoor vertellen dat ze zich verveelt baart het me ook wel zorgen.
    Wat zouden jullie doen?
    Dit toch bespreken met de leerkracht.
    Ik vind het ook weer zo lastig om te zeggen dat ze zich rot verveeld en dat het saai en langdradig is.
    Graag wat tips want heb gewoon geen zin om straks in ieder oudergesprek te moeten horen dat ze mogelijk ADD heeft.
    Sorry voor het lange verhaal.
    Groetjes.

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Nou dat lijkt me erg duidelijk en ik zou dit zeker met de leerkracht bespreken. Mijn dochter hoeft nooit de instructies met de klas te volgen omdat die veel te langdradig zijn voor haar. Als ze haar werk niet begrijpt krijgt ze een aparte compacte instructie.

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Maak het zelf niet te groot. Juist gezien het feit dat jullie pas geleden een gesprek hebben gehad kan je makkelijk aan de juf aangeven dat je er graag met haar nog op terug komt. Dat jij de kenmerken van ADD niet herkent en dat je met je dochter over de instructie e.d. hebt gesproken. En dat zij zich verveeld e.d. Juist goed toch om dit met de juf terug te koppelen. Dan kan die er iets mee doen. Laat vooral je dochter daar ook in meedenken wat er verzonnen kan worden.

4. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Heeft zij echt ADD benoemd of heb je dat opgezocht met aandachtstekort stoornis?

De leerkracht heeft goed opgemerkt dat ze niet oplet dat klopt.... nu achter de rede waarom komen. Jouw dochter zegt dit maar wat ziet de leerkracht. Kan ze misschien bepaalde instructies overslaan of luistert ze ook niet bij nieuwe moeilijke instructies.

5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Dat hoeft niks te zeggen. Mijn dochter heeft net een tweede klas overgeslagen en krijgt nu lesstof die echt nieuw voor haar is. Toch luistert ze niet naar de klasikale instructie omdat het haar gewoon te langzaam gaat. Ze krijgt daarom een aparte compacte instructie.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Inderdaad, zelfs luisteren naar nieuwe instructies die wel moeilijk zijn kunnen kinderen die normaal aan een half woord al genoeg hebben, gewoon ontwend zijn of ze hebben het simpelweg nooit geleerd, omdat ze er zonder instructies ook komen.
    Ik zou dit zeker bespreken met de juf. Dit hoeft toch niet vervelend te zijn voor de juf in die zin dat de juf te lang van stof is en te saai is met instructies, voor jouw dochter is het te saai en te uitgebreid, voor de meeste kinderen zal het prima zijn. Zo kan de juf er wat aan doen.

7. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Dan zullen ze dat moeten leren hè. Hoe wil je dat ze anders hun lessen op de middelbare school gaan volgen? Daar compacten ze heus hun lesstof niet per kind kom op zeg.

Lekker makkelijk ook een slim kind moet leren leren.

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Hoezo lekker makkelijk? Als je niet compact leren ze juist niet te leren.

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Sinds wanneer mag een docent diagnoses stellen? Ik heb geen kind van deze leeftijd. Maar zelf heb ik wel ad(h)d diagnose, maar ik snapte de stof ook heel snel. Wat u over uw dochter verteld klinkt me bekend. Ik denk dat ze behoefte heeft aan wat extra uitdaging.

De opmerking dat een kind ook mee moet kunnen leren op de middelbare klopt deels. Daar word het niveau iig opgesplitst waardoor ze misschien wat meer op haar plek is.

Is ze in het sociale contact ook snel afgeleid?

Ik heb even een bron opgezocht. Deze link geef ik niet om te kijken of ze misschien hoogbegaafd is. Maar misschien helpt de link om onderscheid te maken tussen intelligentie en add. Het gaat alleen om de bovenste helft van het artikel. Misdiagnose van hoogbegaafden

10. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Lekker makkelijk om van een basisschool leerkracht te vragen alles aan te dragen en te veranderen voor kinderen. Kijk hoe moeilijk het dan straks wordt voor deze kids op de middelbare.

11. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Om alles aan te dragen :(

12. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    aan·dra·gen (droeg aan, heeft aangedragen)
    1
    naar voren brengen; opperen, voorstellen: oplossingen aandragen
    - See more at: Gratis woordenboek | Van Dale

13. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Poeh, wat een frustratie klinkt hieruit. Waarom tich vaak dat gekat als kinderen sneller zijn? Als een kind dingen lastiger snapt, verwacht je toch ook extra uitleg van de leraar? Of zeg je dan ook: altijd alles maar aandragen, dat kind moet het na één keer uitleggen gewoon snappen?

TS: zeker terugkoppelen, dan kan de juf kijken of ze met een kleine aanpassing je dochter wel bij de les kan houden.

14. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Je hoeft niet uit te leggen wat aandragen is ijsbergsla ;) Hoezo wordt alles aangedragen aan een kind als het geen standaard instructies krijgt maar alleen op de momenten waarop het aangeeft iets niet te begrijpen een compacte uitleg krijgt? Wat wordt daarmee aangedragen? Waarom mag een kind toch niet met z'n kop boven het maaiveld uitsteken?

15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Ehm, de ontwikkeling met Passend onderwijs gemist? Jeetje wat een ouderwetse manier van kijken. Alles over een kam, iedereen hetzelfde en ze moeten het daar maar mee doen. :(

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De leerkracht noemde het eerst aandachtstekortstoornis maar omdat ik haar nogal wazig aanstaarde noemde ze het dus ADD.
    Ze vroeg of ze thuis chaotisch is want ze heeft zelf een zoon waarbij het pas naar voren kwam in het VO en die vergat echt van alles.
    Onze dochter is helemaal niet chaotisch en vergeet zelden iets.Ze is juist een planner en organiseert graag van alles dus het komt niet overeen met wat ik aan informatie heb kunnen vinden aan ADD.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit is niet van toepassing.
    Als het kind naar het VO gaat dan gaat het naar een niveau wat past bij een kind.
    Een kind met VWO advies doe je niet naar de Mavo en daarbuiten zijn er tegenwoordig zoveel soorten onderwijs.
    Denk aan het Dalton onderwijs,tweetalig onderwijs.
    Voor elk wat wils.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Inderdaad wel een beetje jammer wanneer men zo denkt.
    Je kunt beter hebben dat je kind gewoon met de grote stroom meegaat als dat ze eronder of er boven zitten en vooral dat laatste is bij veel scholen nogal eens een probleem.
    Ze krijgt al het uiterste aan rekenstof aangeboden.
    Ze zou evt wel in groep 7 tijdens het rekenen mogen aanschuiven maar daar zitten al 2 groep 6 leerlingen en dan wordt het ook te vol en te druk in die klas.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hoe moet een kind dan leren leren als het steeds uitgebreide instructies krijgt, terwijl het in de meeste gevallen het ook zonder die instructies of met een verkorte versie kan doen of werk krijgt onder zijn niveau? Niets aanpassen en verwachten dat het zelf aandachtig leert de luisteren naar instructies die het niet nodig heeft? Hier geven ze op school juist een verkorte of extra moeilijke instructie om te leren leren en andersom kinderen die er moeite mee hebben een extra uitgebreide instructie. Bij die laatste groep zeggen mensen ook niet 'lekker makkelijk, allemaal extra aandacht en instructies, zo krijg je het nog moeilijk later'.

20. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Als alleen de instructies het echte probleem is, dan kan het misschien helpen om de instructie op papier te krijgen. Zodat ze die stap voor stap kan afwerken. Sommige kinderen kunnen meer ingesteld zijn op zien dan horen en andersom. Of op een combinatie van beiden.

Deel Deze Pagina